Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Závodit lze i bezpečně

  19:41aktualizováno  19:41
Automobilové orientační soutěže (AOS) mají v Čechách dlouholetou tradici. Jezdí se už od roku 1965, avšak v době jejich vzniku se jim říkalo Branně orientační automobilové soutěže. Je škoda, že dnes mnoho lidí ani netuší, že něco takové existuje, protože zúčastnit se může téměř každý řidič.
Automobilové orientační soutěže

Automobilové orientační soutěže | foto: Shell

Náplní AOS je jízda podle itineráře za dodržování pravidel silničního provozu, doplněná prací s mapou a orientací posádky v terénu. Řidiči si po cestě navíc zvyšují obratnost při různých jízdách zručnosti, například při slalomu nebo couvání do garáže.

Soutěž probíhá po veřejných komunikacích za běžného provozu. Na správný průjezd tratě dohlíží průjezdní kontroly (PK), tajné kontroly (TK) a časové kontroly (ČK).

Posádkám jsou udělovány trestné body za nedodržení časového harmonogramu, za chyby v jízdách zručnosti nebo za porušení pravidel silničního provozu. Automobilové orientační soutěže tak zábavnou formou přispívají k výchově řidičů, kteří si navíc procvičí například parkování ve stísněných prostorech – tedy ideální trénink pro parkování v ulicích města.

Společnost Shell, která je partnerem orientačních soutěží, pořídila pořadatelům radar pro kontrolu rychlosti soutěžících posádek. "Ono to porušování předepsané rychlosti láká, když víte, že už nestihnete časovou kontrolu. Ale bezpečnost při soutěži je pro nás důležitá – nechceme být vnímáni jako piráti silnic", říká Zdeněk Jíše, jeden z hlavních organizátorů soutěže.

Zúčastnit se může každý řidič, který má spolujezdce a auto s platnou STK. Pak už se stačí jen seznámit s pravidly, nalepit na vůz soutěžní číslo a řídit se pokyny pořadatelů a rozhodčích.

Chcete-li si i vy ozkoušet své řidičské schopnosti, navštivte stránky www.aoscz.info, kde najdete celoroční kalendář všech akcí a další podrobnosti.

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.