Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Česko-slovenský supersport Praga R1 zvládne stovku za 3,7 sekundy

Superlehká stavba, dvoulitrový motor od Renault Sport a legendární česká značka Praga. To je závodní okruhový speciál Praga R1, který se zrodil ze spolupráce české značky a slovenské závodnické školy Race 4 Slovakia. Je možné, že vzniknou i silniční exempláře auta.
Praga R1

Praga R1 | foto: Praga Cars

Společnost Praga Cars je mladá firma, která se rozhodla nabízet cenově přijatelné závodní speciály. Stojí za ní pražská Praga s dávnou automobilovou tradicí a slovenská firma Race 4 Slovakia, která působí na okruhu Slovakia Ring. Půjčuje závodní auta, školí závodníky nebo vás jen po okruhu pořádně proveze. Navazuje na slovenskou vývojovou a konstrukční firmu K-1 Engineering.

Historie automobilky Praga sahá až do roku 1907. Předválečné osobní automobily patřily mezi velmi úspěšné, později se stal nejznámějším produktem nákladní vůz Praga V3S. Dnes značka vyrábí převodovky nebo motokáry.

Společný česko-slovenský projekt Praga R1 je závodní okruhový speciál kategorie LMP Free s uzavřenou dvojmístnou karoserií. Design je ryze účelový a s ohledem na použití nepřekvapí, že vypadá jako auto pro závody Le Mans. Jenže účel Pragy R1 je trošku jiný, než aby proháněla špičku na podobných závodech. Je to základní auto pro okruhové závody s relativně nízkou pořizovací cenou a snesitelnými provozními náklady.

Tomu odpovídá i pohonná jednotka. Nečekejme velkoobjemové šesti či osmiválce. Pragu R1 pohání dvoulitrový atmosférický motor F4R 832 od Renault Sport s výkonem 210 koní a točivým momentem 220 Nm. Na první pohled by se mohlo zdát, že autu se nebude dostávat dostatek výkonu . I takový Renault Megane RS je výkonnější a přes 210 koní se všeobecně dostane leckteré běžné osobní auto. Jenže leckteré běžné osobní auto neváží 572 kilogramů jako Praga R1.

Praga R1

Uvedená hmotnost je takzvaná suchá, tedy bez náplně a posádky. I tak je to ale velmi málo a měrný výkon na tunu je fantastických 356 koní! Základem karoserie je karbonový monokok s deformačními zónami, bezpečnostními výztuhami a v okruhovém provedení i s hasicím systémem. Autu nechybí mohutné zadní křídlo ani velmi nízký přední spoiler. Přestože základní provedení míří pouze na závodní tratě, slibuje automobilka, že na přání připraví i auto s homologací pro silniční provoz.

Praga R1 měří na délku 4,17 metru s rozvorem 2,62 metru. Je široká 1,8 metru a extrémně nízká, na výšku má těsně pod metr. Dvoumístný kokpit je samozřejmě dost stísněný, ale to u závodního auta nevadí. Podvozek auta je nastavitelný s tlumiči Koni. Čtyřpístkové brzdy pochází od firmy AP Racing. Poháněná je zadní náprava přes šestistupňovou sekvenční převodovku Hewland JFR6 a na přání může být auto vybaveno samosvorným diferenciálem.

Praga R1

Výrobce neudává maximální rychlost, ale zrychlení je impozantní, sprint na stovku zvládne auto za 3,7 sekundy. Jako startovní závodní speciál na okruhy má Praga R1 nastavenou vcelku přijatelnou cenu. V základní konfiguraci stojí 2,5 milionu korun. Výroba "sériových" kusů začne příští rok na Slovensku. Nový model není prvním závodním speciálem značky, už před rokem firma vyvinula model Praga R4S.

Autor:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...