Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko-slovenský supersport Praga R1 zvládne stovku za 3,7 sekundy

aktualizováno 
Superlehká stavba, dvoulitrový motor od Renault Sport a legendární česká značka Praga. To je závodní okruhový speciál Praga R1, který se zrodil ze spolupráce české značky a slovenské závodnické školy Race 4 Slovakia. Je možné, že vzniknou i silniční exempláře auta.

Praga R1 | foto: Praga Cars

Společnost Praga Cars je mladá firma, která se rozhodla nabízet cenově přijatelné závodní speciály. Stojí za ní pražská Praga s dávnou automobilovou tradicí a slovenská firma Race 4 Slovakia, která působí na okruhu Slovakia Ring. Půjčuje závodní auta, školí závodníky nebo vás jen po okruhu pořádně proveze. Navazuje na slovenskou vývojovou a konstrukční firmu K-1 Engineering.

Fotogalerie

Historie automobilky Praga sahá až do roku 1907. Předválečné osobní automobily patřily mezi velmi úspěšné, později se stal nejznámějším produktem nákladní vůz Praga V3S. Dnes značka vyrábí převodovky nebo motokáry.

Společný česko-slovenský projekt Praga R1 je závodní okruhový speciál kategorie LMP Free s uzavřenou dvojmístnou karoserií. Design je ryze účelový a s ohledem na použití nepřekvapí, že vypadá jako auto pro závody Le Mans. Jenže účel Pragy R1 je trošku jiný, než aby proháněla špičku na podobných závodech. Je to základní auto pro okruhové závody s relativně nízkou pořizovací cenou a snesitelnými provozními náklady.

Tomu odpovídá i pohonná jednotka. Nečekejme velkoobjemové šesti či osmiválce. Pragu R1 pohání dvoulitrový atmosférický motor F4R 832 od Renault Sport s výkonem 210 koní a točivým momentem 220 Nm. Na první pohled by se mohlo zdát, že autu se nebude dostávat dostatek výkonu . I takový Renault Megane RS je výkonnější a přes 210 koní se všeobecně dostane leckteré běžné osobní auto. Jenže leckteré běžné osobní auto neváží 572 kilogramů jako Praga R1.

Praga R1

Uvedená hmotnost je takzvaná suchá, tedy bez náplně a posádky. I tak je to ale velmi málo a měrný výkon na tunu je fantastických 356 koní! Základem karoserie je karbonový monokok s deformačními zónami, bezpečnostními výztuhami a v okruhovém provedení i s hasicím systémem. Autu nechybí mohutné zadní křídlo ani velmi nízký přední spoiler. Přestože základní provedení míří pouze na závodní tratě, slibuje automobilka, že na přání připraví i auto s homologací pro silniční provoz.

Praga R1 měří na délku 4,17 metru s rozvorem 2,62 metru. Je široká 1,8 metru a extrémně nízká, na výšku má těsně pod metr. Dvoumístný kokpit je samozřejmě dost stísněný, ale to u závodního auta nevadí. Podvozek auta je nastavitelný s tlumiči Koni. Čtyřpístkové brzdy pochází od firmy AP Racing. Poháněná je zadní náprava přes šestistupňovou sekvenční převodovku Hewland JFR6 a na přání může být auto vybaveno samosvorným diferenciálem.

Praga R1

Výrobce neudává maximální rychlost, ale zrychlení je impozantní, sprint na stovku zvládne auto za 3,7 sekundy. Jako startovní závodní speciál na okruhy má Praga R1 nastavenou vcelku přijatelnou cenu. V základní konfiguraci stojí 2,5 milionu korun. Výroba "sériových" kusů začne příští rok na Slovensku. Nový model není prvním závodním speciálem značky, už před rokem firma vyvinula model Praga R4S.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.