Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Závodní volant Porsche

aktualizováno 
Porsche 919 Hybrid jezdí vytrvalostní závody včetně legendárních 24 hodin Le Mans. Pro letošní sezonu dostalo volant, který fascinuje i ty, kteří se o závody nezajímají.

Na závodním volantu Porsche najdete celkem třicet různých knoflíků a páček. | foto: Porsche

Ruce pilotů závodních vozů toho musí zvládnout více než nohy, a to často v rychlostech až 340 km/h. Ovládají vlastně složitý počítač. V případě Porsche 919 Hybrid jim k tomu slouží 24 tlačítek a přepínačů na čelní straně volantu a dalších šest páček na té zadní. Tam pilotovy prsty operují nejčastěji: ovládají řazení. Pravým jdou nahoru, levým podřazují.

Další často používaná tlačítka jsou umístěna podél vnějšího okraje horní části volantu, takže na ně piloti snadno dosáhnou palcem. V permanenci je zejména modré tlačítko. Ovládá světelnou houkačku, kterou rychlé vozy používají pro upozornění pomalejších soupeřů na trati před předjetím.

Piloti ovšem milují hlavně červené tlačítko na levé rukojeti. Ovládá tzv. „boost“ neboli dávku dodatečné elektrické energie z akumulátoru, která pomáhá k okamžité akceleraci. Jezdci mohou použít energii k předjetí, ale musí s ní hospodařit chytře, protože objem energie na jedno kolo je přesně daný.

Rádio a lahev s pitím

Co ovládají další tlačítka? Zajímavá jsou například ta zelená. Knoflíkem vlevo se ovládá rádio (RAD) a tím vpravo (OK) pilot potvrzuje, že provedl změnu nastavení, kterou po něm žádali z boxů.

Jelikož systém dvousměrného přenosu dat je zakázán a inženýrům není dovoleno aktivně zasahovat do managementu pohonného ústrojí, pilotovi pouze posílají shromážděné informace a data.

Oranžová tlačítka na nižší úrovni ovládají lahev s pitím (vlevo) a režim jízdy setrvačností (vpravo), což je jízdní režim jízdy bez využití spalovacího motoru, při kterém se šetří palivo.

Zlatě zbarvené tlačítko PIT na levé straně aktivuje omezovač rychlosti při průjezdu boxy (60 km/h). Jeho protějšek na pravé straně s označením FCY plní funkci omezovače rychlosti v momentech, kdy je žlutou vlajkou signalizováno nebezpečí na trati a jezdci musí zpomalit na 80 km/h.

V nejnižší části volantu je přímo uprostřed černé tlačítko k vypínání a zapínání spalovacího motoru (Start/Kill). Další dva ovladače v centrální části volantu mají také své jasné funkce – ten vlevo definuje množství energie při využití „boostu“ (B – zlatý) a tím vpravo pilot volí strategii účinnosti spalovacího motoru (S – modrý).

Uprostřed volantu je velký displej, zobrazující řadu informací: aktuální rychlost, zařazený rychlostní stupeň nebo stav nabití akumulátoru, který určuje, kolik elektrické energie lze použít pro pohon přední nápravy elektromotorem. Benzinový dvoulitrový čtyřválec pak pohání zadní kola. Zobrazené informace se vybírají otočným ovladačem vlevo (DISP).





Nejčtenější

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod...
Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Soumrak dieselů přichází. V Evropě už jejich podíl klesl pod polovinu

Rok a půl po vypuknutí aféry Dieselgate výrazně klesá v Evropě zájem o naftové motory. Poprvé jejich podíl v nových registracích klesl pod 50 procent.   celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.