Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Závodní volant Porsche

aktualizováno 
Porsche 919 Hybrid jezdí vytrvalostní závody včetně legendárních 24 hodin Le Mans. Pro letošní sezonu dostalo volant, který fascinuje i ty, kteří se o závody nezajímají.

Na závodním volantu Porsche najdete celkem třicet různých knoflíků a páček. | foto: Porsche

Ruce pilotů závodních vozů toho musí zvládnout více než nohy, a to často v rychlostech až 340 km/h. Ovládají vlastně složitý počítač. V případě Porsche 919 Hybrid jim k tomu slouží 24 tlačítek a přepínačů na čelní straně volantu a dalších šest páček na té zadní. Tam pilotovy prsty operují nejčastěji: ovládají řazení. Pravým jdou nahoru, levým podřazují.

Další často používaná tlačítka jsou umístěna podél vnějšího okraje horní části volantu, takže na ně piloti snadno dosáhnou palcem. V permanenci je zejména modré tlačítko. Ovládá světelnou houkačku, kterou rychlé vozy používají pro upozornění pomalejších soupeřů na trati před předjetím.

Piloti ovšem milují hlavně červené tlačítko na levé rukojeti. Ovládá tzv. „boost“ neboli dávku dodatečné elektrické energie z akumulátoru, která pomáhá k okamžité akceleraci. Jezdci mohou použít energii k předjetí, ale musí s ní hospodařit chytře, protože objem energie na jedno kolo je přesně daný.

Rádio a lahev s pitím

Co ovládají další tlačítka? Zajímavá jsou například ta zelená. Knoflíkem vlevo se ovládá rádio (RAD) a tím vpravo (OK) pilot potvrzuje, že provedl změnu nastavení, kterou po něm žádali z boxů.

Jelikož systém dvousměrného přenosu dat je zakázán a inženýrům není dovoleno aktivně zasahovat do managementu pohonného ústrojí, pilotovi pouze posílají shromážděné informace a data.

Oranžová tlačítka na nižší úrovni ovládají lahev s pitím (vlevo) a režim jízdy setrvačností (vpravo), což je jízdní režim jízdy bez využití spalovacího motoru, při kterém se šetří palivo.

Zlatě zbarvené tlačítko PIT na levé straně aktivuje omezovač rychlosti při průjezdu boxy (60 km/h). Jeho protějšek na pravé straně s označením FCY plní funkci omezovače rychlosti v momentech, kdy je žlutou vlajkou signalizováno nebezpečí na trati a jezdci musí zpomalit na 80 km/h.

V nejnižší části volantu je přímo uprostřed černé tlačítko k vypínání a zapínání spalovacího motoru (Start/Kill). Další dva ovladače v centrální části volantu mají také své jasné funkce – ten vlevo definuje množství energie při využití „boostu“ (B – zlatý) a tím vpravo pilot volí strategii účinnosti spalovacího motoru (S – modrý).

Uprostřed volantu je velký displej, zobrazující řadu informací: aktuální rychlost, zařazený rychlostní stupeň nebo stav nabití akumulátoru, který určuje, kolik elektrické energie lze použít pro pohon přední nápravy elektromotorem. Benzinový dvoulitrový čtyřválec pak pohání zadní kola. Zobrazené informace se vybírají otočným ovladačem vlevo (DISP).





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Další z rubriky

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.