Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Závodní volant Porsche

aktualizováno 
Porsche 919 Hybrid jezdí vytrvalostní závody včetně legendárních 24 hodin Le Mans. Pro letošní sezonu dostalo volant, který fascinuje i ty, kteří se o závody nezajímají.

Na závodním volantu Porsche najdete celkem třicet různých knoflíků a páček. | foto: Porsche

Ruce pilotů závodních vozů toho musí zvládnout více než nohy, a to často v rychlostech až 340 km/h. Ovládají vlastně složitý počítač. V případě Porsche 919 Hybrid jim k tomu slouží 24 tlačítek a přepínačů na čelní straně volantu a dalších šest páček na té zadní. Tam pilotovy prsty operují nejčastěji: ovládají řazení. Pravým jdou nahoru, levým podřazují.

Další často používaná tlačítka jsou umístěna podél vnějšího okraje horní části volantu, takže na ně piloti snadno dosáhnou palcem. V permanenci je zejména modré tlačítko. Ovládá světelnou houkačku, kterou rychlé vozy používají pro upozornění pomalejších soupeřů na trati před předjetím.

Piloti ovšem milují hlavně červené tlačítko na levé rukojeti. Ovládá tzv. „boost“ neboli dávku dodatečné elektrické energie z akumulátoru, která pomáhá k okamžité akceleraci. Jezdci mohou použít energii k předjetí, ale musí s ní hospodařit chytře, protože objem energie na jedno kolo je přesně daný.

Rádio a lahev s pitím

Co ovládají další tlačítka? Zajímavá jsou například ta zelená. Knoflíkem vlevo se ovládá rádio (RAD) a tím vpravo (OK) pilot potvrzuje, že provedl změnu nastavení, kterou po něm žádali z boxů.

Jelikož systém dvousměrného přenosu dat je zakázán a inženýrům není dovoleno aktivně zasahovat do managementu pohonného ústrojí, pilotovi pouze posílají shromážděné informace a data.

Oranžová tlačítka na nižší úrovni ovládají lahev s pitím (vlevo) a režim jízdy setrvačností (vpravo), což je jízdní režim jízdy bez využití spalovacího motoru, při kterém se šetří palivo.

Zlatě zbarvené tlačítko PIT na levé straně aktivuje omezovač rychlosti při průjezdu boxy (60 km/h). Jeho protějšek na pravé straně s označením FCY plní funkci omezovače rychlosti v momentech, kdy je žlutou vlajkou signalizováno nebezpečí na trati a jezdci musí zpomalit na 80 km/h.

V nejnižší části volantu je přímo uprostřed černé tlačítko k vypínání a zapínání spalovacího motoru (Start/Kill). Další dva ovladače v centrální části volantu mají také své jasné funkce – ten vlevo definuje množství energie při využití „boostu“ (B – zlatý) a tím vpravo pilot volí strategii účinnosti spalovacího motoru (S – modrý).

Uprostřed volantu je velký displej, zobrazující řadu informací: aktuální rychlost, zařazený rychlostní stupeň nebo stav nabití akumulátoru, který určuje, kolik elektrické energie lze použít pro pohon přední nápravy elektromotorem. Benzinový dvoulitrový čtyřválec pak pohání zadní kola. Zobrazené informace se vybírají otočným ovladačem vlevo (DISP).





Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Další z rubriky

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.