Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Závodní legenda Ángel Nieto je v kómatu, srazilo ho auto

  15:09aktualizováno  3. srpna 12:37
Třináctinásobný mistr světa v závodech silničních motocyklů Ángel Nieto je po nehodě na čtyřkolce v umělém spánku v nemocnici. Sedmdesátiletý legendární jezdec na domovské Ibize utrpěl těžké zranění hlavy poté, co do něj zezadu narazil automobil a on vylétl ze svého stroje.

Ángel Nieto závodil v Brně naposledy v roce 1971, kdy vyhrál třídu do 125 ccm. | foto: AMK Masarykův okruh

Pokud parafrázujeme jedno staré přísloví, dá se říci, že nehody a zranění nechodí po horách, ale po lidech. A mohou se stát i těm nejzkušenějším. Právě to se ve středu 26. července stalo třináctinásobnému mistru světa v silničních závodech motocyklů Španělu Angelu Nietovi.

Je to v krátké době po Nickym Haydenovi další smutná zpráva o špičkovém jezdci mistrovství světa silničních závodů motocyklů o jeho dopravní nehodě v běžném silničním provozu.

Angel Nieto

  • narozen: 25. 1. 1947
  • místo narození: Zamora, Španělsko
  • 13x mistr světa v silničních závodech motocyklů
  • mistr světa ve třídě 50: 6x
  • mistr světa ve třídě 125: 7x
  • 1. místo v závodě MS: 90x
  • 2. místo v závodě MS: 35x
  • 3. místo v závodě MS: 14x
  • celkem pódium v závodech MS: 139x
  • start z první pozice: 34x
  • nejrychlejší kolo v závodě MS: 81x

Sedmdesátiletý Angel Nieto, po Giacomu Agostinim a Valentinu Rossim historicky třetí nejúspěšnější jezdec motocyklového světového šampionátu, při projížďce na čtyřkolce po ostrově Ibiza zastavil na křižovatce na červenou a zezadu do něj narazil automobil.

Nieto vyletěl ze sedla a dopadl na hlavu. Byl převezen s vážným zraněním na polikliniku Nuestra Señora del Rosario, okamžitě operován a je udržován v umělém spánku. Lékaři se snaží zmírnit tlak na mozek a nezbývá než čekat, jak se s tímto zraněním vyrovná Nietův organizmus. Jeho stav je nadále velmi vážný, ale stabilizovaný. Podle španělského tisku, který se případu každodenně věnuje, se mu dostává významné podpory od mnoha fanoušků po sociálních sítích. Ve Španělsku patří motocyklový sport k nejsledovanějším disciplínám a svých sportovních hvězd si tam lidé velice váží.

Mistr nižších tříd

Zatímco Giacomo Agostini nebo Valentino Rossi se v Brně objevovali pravidelně, Angel Nieto tu moc úspěšný nebyl a snad i proto toho o něm zase tolik nevíme. Pojďme si tedy připomenout jeho úspěšnou sportovní kariéru, která je spojována hlavně s maloobjemovými třídami.

V mistrovství světa silničních motocyklů začínal v roce 1964 na motocyklu Derbi ve třídě do 50 cm³. Ve své první sezoně však odjel jen jediný závod na domácí půdě v Barceloně, skončil pátý a zajistil si premiérové dva body. To mu stačilo na celkovou desátou pozici. Také v dalších dvou letech se zúčastnil ve stejné třídě vždy jen jediného závodu, roce 1965 GP Německa a o rok později znovu GP Španělska. Pokaždé zopakoval umístění na páté příčce. Až v roce 1967 jsme ho mohli potkat na čtyřech startech a na nizozemské Tourist Trophy v Assenu poprvé vystoupal na slavnostní pódium po zisku stříbrné pozice.

Ángel Nieto  na závodech v Brně v roce 1969, kdy dojel třetí v 50 ccm.
Ángel Nieto  s číslem 2 na závodech v Brně v roce 1969, kdy dojel třetí v 50...

Ángel Nieto s číslem 2 na závodech v Brně v roce 1969, kdy dojel třetí v 50 ccm.

O rok později startoval v seriálu MS dvakrát a pokaždé z toho byly stupně vítězů. Ve Španělsku druhé místo, v Belgii třetí. A v roce 1969 vybojoval svůj první titul, v každém ze šesti startů toho roku skončil mezi třemi nejlepšími, na Sachsenringu a v Ulsteru dokonce zvítězil.

V Brně se objevil poprvé v roce 1969 v padesátkách.. Poté dorazil v roce 1971, kdy zvítězil ve Velké ceně Československa ve třídě 125 cm³, a to ještě na původním přírodním okruhu.

V roce 1972 v téže třídě zajel nejrychlejší kolo, pro poruchu motocyklu Derbi závod nedokončil. Pro defekt odpadl i v letech 1973 (nejrychlejší v tréninku) a 1974. „Tehdy jsem mu v parkovišti před britskými novináři říkal, že v Brně ho vždy opustí štěstí, beze slova pouze bezmocně rozhodil obě ruce a naštvaný zmizel v kamionu,“ popisuje František Schulmann, bývalý předseda České motocyklové federace. V roce 1980 získal pole position na stroji Minarelli, do cíle však nedojel.

Velkou cenu na novém autodromu (byl otevřen přesně před třiceti roky) potom navštěvoval pravidelně jako manažer španělských talentů nebo komentátor španělské televize. „V roce 1997 Nieto komentoval pro španělskou televizi přímý přenos z Mostu, kde se tehdy jezdilo mistrovství Evropy, tam jsem s ním mluvil naposledy,“ dodává Schulmann.

Fotogalerie

Třináct světových titulů

Celkově si Angel Nieto mezi lety 1969 až 1984 připsal třináct světových titulů ve třídách do 50 a 125 cm³. Zvítězil v devadesáti velkých cenách a 139krát se mohl radovat z medailové pozice. Svou aktivní světovou jezdeckou kariéru ukončil těsně před čtyřicítkou, v roce 1986. Během této doby sedlal motocykly pěti značek: Derbi, Bultaco, Garelli, Minarelli a Kreidler ve třídách 50, 80, 125 a 250 cm³. Na španělském mistrovství vybojoval tituly ve všech vypisovaných třídách. V roce 2011 vstoupil do síně slávy mezinárodní federace FIM jako jedna z oficiálních legend motocyklového sportu.

Angel Nieto vychoval tři syny, jednačtyřicetiletý Angel junior a sedmatřicetiletý Pablo se také věnovali motocyklům, třetí syn Hugo vyměnil závodní motocykly za tenis. Motocyklům se zato věnoval Nietův synovec Fonsi, který dokázal pětkrát zvítězit v závodě MS.

Autoři:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Asi netřeba dalšího přesvědčování, že ani yamaha se v terénu neztratila.
Velký test: scramblery jsou dnešní hit do terénu i na frajeření

Který scrambler je nejlepší? Ten postavený v ateliéru, nebo ten koupený jako nový sériový model? Kromě otestování na běžných českých silnicích jsme naložili...  celý článek

Tahat rovné linky zvládne jen málokdo, do grafického programu BMW se mohli...
Budoucnost motorek: tablet místo přístrojovky a křivé linky

Vývoj v motocyklové oblasti jde někdy zdánlivě nelogicky proti sobě, honbu za nejvýkonnějšími supersporty na druhou stranu vyvažuje stále větší poptávka po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.