Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zažijte studenou válku! Ostnaté dráty i příslušník VB zdarma

  17:30aktualizováno  17:30
Začíná to propagandistickými plakáty, které drtí imperialistické vrahy. Vedle stojí uniformovaný policista se svým služebním autem Škoda Sedan a jen pár metrů od něj čeká limuzína ZIM 12 na obávaného ministra Čepičku.

Vojenské historické muzeum v Lešanech každý rok připravuje pro své návštěvníky něco nového.

Letos pro ně instalovalo skutečný pavilón hrůzy, který mapuje československu historii z let 1950-1962.

"Expozice stavíme tak, aby si návštěvník kromě pohledu na vojenskou techniku odnesl i dobovou atmosféru," říká ředitel muzea Aleš Knížek.

Nic netušící návštěvník se tak náhle ocitá uprostřed studené války, kde na "stráži socialismu" stojí originály plotů s ostnatými dráty včetně elektrických vodičů, aby jej po zdárném zdolání československé hranice přivítal Západ se svými reklamními poutači.

Vojenské historické muzeum Lešany
hledejte přibližně 25 kilometrů jižně od Prahy. Rozsahem expozic a vystavených exponátů patří k největším svého druhu v Evropě. Muzeum je přístupné od června do září. Do konce srpna je otevřeno od středy do neděle, v září pak jen o víkendech. Návštěvní hodiny jsou od 9,30 do 17 hodin. Vstup do lešanského muzea je po celou výstavní sezónu zdarma.

Díky čilé výměně dobové vojenské techniky s členskými státy NATO je lešanská expozice bohatší o několik terénních vozidel Dodge nebo Autounion - DAF, zajímavostí je i obrněná francouzská Simca z 50. let.

Opravdovým unikátem je propagandistický vůz Bouře s obrovitým ampliónem, kterým tehdejší režim oblažoval obyvatele údernými hesly. Zatímco auto je "spřátelený" sovětský GAZ  69, amplión je americké výroby, pocházející z poválečných dodávek UNNRA.

V nové expozici je kromě obojživelných škodovek nebo vzorně zrestaurovaných motocyklů Jawa k vidění třeba i víceúčelový vrtulník Moravan HC-102 z roku 1961, kterých firma vyrobila jen 21 kusů.

Další nově otevřenou atrakcí lešanského muzea je hala, ve které se dá prožít "skutečná" tanková bitva. Návštěvník prochází vojenskými zákopy a nad jeho hlavami zuří druhá světová válka, konkrétně slavná Ostravská operace.

V hale je poměrně temno a člověk si v sousedství tanků a probodnutých vojáků připadá jako ve Strašidelném zámku na pouti.

"Ještě dolaďujeme atmosféru," přiznává Aleš Knížek, "celou prohlídku bude už brzy doprovázet střelba z tanků a rachot obrněné techniky." Ředitel muzea upozorňuje, že podobná expozice nemá ve světě obdoby. 

***

Speciální akci chystá lešanské muzeum na sobotu 27. srpna. Od 9.30 vypukne v jeho prostorách tradiční Tankový den, při kterém budou některé exponáty k vidění v bojovém nasazení. "Bude se i střílet," slibuje Aleš Knížek, který odhaduje, že podobně jako loni přijde na Tankový den přibližně 20 000 návštěvníků.

Příslušník Sboru národní bezpečnosti u svého služebního vozu Škoda Sedan

Špióni se skrývali všude...

Sovětský GAZ s americkým tlampačem ve službách komunistické propagandy

Vojáci měli zač bojovat

K obraně státních hranic sloužila i spojovací technika

K obraně státních hranic sloužila i spojovací technika

Každá z pěti hal lešanského muzea je věnována jinému období československých dějin

Ostravská operace nedopadla pro Němce dobře

Tank, pod kterým v zákopech procházejí návštěvníci muzea

Nahlédnout se dá i do útrob tanku

Německé velení se v Ostravské operaci moc nevyznamenalo

ZIM 12, soukromé vozidlo generála Čepičky

Sovětská plynová maska z 50. let byla výtvarně velmi zdařilá

Vrtulník Moravan HC-102 z roku 1961

Jawa "pařez", kterou před hranicemi zanechal nepřítel socialismu

Ostnaté dráty jsou původní, pohraničník naštěstí nikoliv

Za ostatými dráty čeká svět plný reklamy a zajímavých obrněných aut

Vojenské vozidlo DAF je k vidění na nepřátelské straně hranice

Propagandě nechybělo odhodlání

Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.