Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zázračný motor Tatra – vzduchem chlazený osmiválec zvládá Euro 5

  17:00
Tatra představila novou generaci svého vzduchem chlazeného vznětového osmiválce. Hlavní novinkou je fakt, že motor plni emisní normu Euro 5, což z něj dělá světový unikát – žádný jiný vzduchem chlazený motor toho zatím nedosáhl.

Motor Tatra ON AIR T3D-928 EURO 5 SCR | foto: Tatra

Vzduchem chlazené vznětové motory pro nákladní automobily jsou v poslední době čím dál tím větší raritou. Mohou za to stále přísnější emisní limity – ty se totiž těmto motorům daří splňovat daleko hůře než jejich vodou chlazeným ekvivalentům.

A tak se drtivá většina výrobců od vzduchem chlazených motorů odvrátila. Kopřivnická Tatra u nich však vytrvala – vzduchem chlazené motory jsou totiž konstrukčně jednodušší, a tudíž snesou daleko náročnější podmínky, jsou spolehlivější a mají tak nižší nároky na údržbu a tím pádem také méně nákladný provoz.

Nový motor Tatra ON AIR T3D-928 EURO 5 SCR je tak světovým unikátem. Již v dobách, kdy Tatra pracovala na motoru splňujícím normu Euro 3, se říkalo, že podobně konstruovaný agregát nemá šanci této normě dostát. A vida – o několik let později Tatra představuje motor, který plní budoucí normu Euro 5 s více než ročním předstihem. Zavedení její platnosti je totiž plánováno na 1. října 2009.

Motor je další evolucí známého tatrováckého osmiválce s objemem 12 677 ccm, rozvodem OHV a přeplňováním jedním turbodmychadlem s regulací plnícího tlaku pomocí obtokového ventilu. Motor také stále používá plně mechanické vstřikování paliva, které podle mnoha dalších výrobců patří spíše do skanzenu.

Motor přesto dosahuje výkonových parametrů a spotřeby paliva plně na úrovni konkurenčních motorů vybavených vstřikováním Common-rail. ON AIR T3D-928 EURO 5 SCR bude zákazníkům k dispozici ve dvou výkonových variantách – 280 kW s točivým momentem 1800 Nm a 325 kW s točivým momentem 2100 Nm.

Aby bylo vůbec možné nadcházející normu splnit, použila Tatra proces selektivní katalytické redukce. Ani to ovšem není u tohoto výrobce žádná novinka, již současný motor plnící normu Euro 4 tento způsob využívá.

Stejně jako u vznětových modelů Mercedes Benz Bluetec i v případě motoru Tatra se k řízené úpravě výfukových plynů využívá močovina – konkrétně kapalina AdBlue. Ta je umístěna ve speciální nádrži vedle nádrže palivové a je ji potřeba pravidelně doplňovat.

Pokud přece jen dojde, je na to řidič upozorněn a motor sníží svůj výkon, aby byl stále schopen dostát předpisům. Řídící jednotka je dokonce schopna rozpoznat případ, kdy by byla použitá kapalina nekvalitní. Motor je dále vybaven i filtrem pevných částic.

Za třináct let se tak u koncepčně stále stejného motoru podařilo vývojářům Tatry snížit emise pevných částic sedmapůlkrát a emise oxidů dusíku třiapůlkrát. Přitom zároveň došlo i k výraznému nárůstu výkonu – až o 27,5 % - a točivého momentu dokonce o 33,8 %. Tatra se navíc chlubí tím, že její motory jsou ekologičtější i výrobně, a to hlavně v porovnání s konkurencí. Vzhledem k jednodušší konstrukci tomu není divu.

Tatra tak předvedla poměrně husarský kousek. Mezi nákladními automobily se jí povedlo to, co Porsche mezi osobními vzdalo – zachovat vzduchem chlazené motory. Pravdou ovšem je, že u Porsche nebylo kromě tradice mnoho důvodů, proč se této konstrukce držet. V extrémních podmínkách, ve kterých jsou nákladní automobily Tatra provozovány, je ovšem toto řešení výhodou.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...