Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zázračný motor Tatra – vzduchem chlazený osmiválec zvládá Euro 5

  17:00aktualizováno  17:00
Tatra představila novou generaci svého vzduchem chlazeného vznětového osmiválce. Hlavní novinkou je fakt, že motor plni emisní normu Euro 5, což z něj dělá světový unikát – žádný jiný vzduchem chlazený motor toho zatím nedosáhl.

Motor Tatra ON AIR T3D-928 EURO 5 SCR | foto: Tatra

Vzduchem chlazené vznětové motory pro nákladní automobily jsou v poslední době čím dál tím větší raritou. Mohou za to stále přísnější emisní limity – ty se totiž těmto motorům daří splňovat daleko hůře než jejich vodou chlazeným ekvivalentům.

A tak se drtivá většina výrobců od vzduchem chlazených motorů odvrátila. Kopřivnická Tatra u nich však vytrvala – vzduchem chlazené motory jsou totiž konstrukčně jednodušší, a tudíž snesou daleko náročnější podmínky, jsou spolehlivější a mají tak nižší nároky na údržbu a tím pádem také méně nákladný provoz.

Nový motor Tatra ON AIR T3D-928 EURO 5 SCR je tak světovým unikátem. Již v dobách, kdy Tatra pracovala na motoru splňujícím normu Euro 3, se říkalo, že podobně konstruovaný agregát nemá šanci této normě dostát. A vida – o několik let později Tatra představuje motor, který plní budoucí normu Euro 5 s více než ročním předstihem. Zavedení její platnosti je totiž plánováno na 1. října 2009.

Motor je další evolucí známého tatrováckého osmiválce s objemem 12 677 ccm, rozvodem OHV a přeplňováním jedním turbodmychadlem s regulací plnícího tlaku pomocí obtokového ventilu. Motor také stále používá plně mechanické vstřikování paliva, které podle mnoha dalších výrobců patří spíše do skanzenu.

Motor přesto dosahuje výkonových parametrů a spotřeby paliva plně na úrovni konkurenčních motorů vybavených vstřikováním Common-rail. ON AIR T3D-928 EURO 5 SCR bude zákazníkům k dispozici ve dvou výkonových variantách – 280 kW s točivým momentem 1800 Nm a 325 kW s točivým momentem 2100 Nm.

Aby bylo vůbec možné nadcházející normu splnit, použila Tatra proces selektivní katalytické redukce. Ani to ovšem není u tohoto výrobce žádná novinka, již současný motor plnící normu Euro 4 tento způsob využívá.

Stejně jako u vznětových modelů Mercedes Benz Bluetec i v případě motoru Tatra se k řízené úpravě výfukových plynů využívá močovina – konkrétně kapalina AdBlue. Ta je umístěna ve speciální nádrži vedle nádrže palivové a je ji potřeba pravidelně doplňovat.

Pokud přece jen dojde, je na to řidič upozorněn a motor sníží svůj výkon, aby byl stále schopen dostát předpisům. Řídící jednotka je dokonce schopna rozpoznat případ, kdy by byla použitá kapalina nekvalitní. Motor je dále vybaven i filtrem pevných částic.

Za třináct let se tak u koncepčně stále stejného motoru podařilo vývojářům Tatry snížit emise pevných částic sedmapůlkrát a emise oxidů dusíku třiapůlkrát. Přitom zároveň došlo i k výraznému nárůstu výkonu – až o 27,5 % - a točivého momentu dokonce o 33,8 %. Tatra se navíc chlubí tím, že její motory jsou ekologičtější i výrobně, a to hlavně v porovnání s konkurencí. Vzhledem k jednodušší konstrukci tomu není divu.

Tatra tak předvedla poměrně husarský kousek. Mezi nákladními automobily se jí povedlo to, co Porsche mezi osobními vzdalo – zachovat vzduchem chlazené motory. Pravdou ovšem je, že u Porsche nebylo kromě tradice mnoho důvodů, proč se této konstrukce držet. V extrémních podmínkách, ve kterých jsou nákladní automobily Tatra provozovány, je ovšem toto řešení výhodou.





Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.