Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zdeněk Troška: Jsem technické trdlo

  11:24aktualizováno  11:24
Technické trdlo. Tak sám sebe označuje režisér Zdeněk Troška. „Zatímco můj bratr v osmi letech dokázal řídit snad už i auto, já dodnes skoro ani nevím, kam nalít benzin,“ přiznává Zdeněk Troška, který v současné době připravuje režii opery Faust a Markétka ve Státní opeře v Košicích.

VOLVO S40 Režisér Zdeněk Troška při výběru auta trval jen na stříbrné barvě a madlu nad sedadlem spolujezdce | foto: Lukáš ProcházkaMF DNES

Režisér Zdeněk Troška má Volvo S40. Přesto už od roku 1993 až na jedinou výjimku automobil neřídil.

Podle čeho jste si vybíral vaše volvo?
Auto je moje, ale o výběru rozhodoval můj asistent, jenž mě i vozí.

Vy jste do výběru vůbec nezasahoval?
Když se mě zeptal, řekl jsem jen, že bych chtěl, aby bylo stříbrné. A pak ještě chci mít v autě madlo nad sedadlem spolujezdce. To byla veškerá moje přání.

Proč to madlo?
Jsem zvyklý, že se ho při jízdě držím. Když si sednu do vozu, který ho nemá, jsem nervózní.

Jak často měníte vůz?
Od roku 1993 je to třetí auto.

Jaká auta jste tedy vystřídal?
Úplně první byl Fiat 850. Toho jsem ještě řídil. Pak jsem si koupil Hondu Civic, Opela Vectru a teď Volvo S40.

Máte řidičský průkaz i auto. Proč neřídíte?
Auta mě vůbec nevzrušují a řízení mi nic nepřináší. Je mi jedno, v čem jedu. Důležité je, že mě to dopraví tam, kam potřebuji.

Kdy jste si udělal řidičský průkaz?
Až v pětadvaceti letech víceméně na nátlak Veroniky Freimanové, která se ho rozhodla získat, a aby tam nešla sama, dohodli jsme se, že to zkusíme spolu.

Jak jste to zvládal?
Testové otázky jsem se učil vyloženě zpaměti. Problémy mi nedělalo řízení. Na závěr zkoušky ale přišel problém. Jak došlo na otevření kapoty, bylo zle. Příslušník Veřejné bezpečnosti se mě zeptal, co vidím.

Řekl jsem mu, že vidím červené a modré kabely, které vedou odněkud někam, a nějaké krabičky. A on začal křičet, že si z něho dělám srandu. Situaci zachraňoval pan učitel Špaček, který se ho snažil uchlácholit tím, že jsem jen kumštýř, který si auto stejně nikdy opravovat nebude.

Udělal jste si řidičák, řídil jste a pak jste přestal. Co bylo příčinou toho, že jste si trvale přesedl na místo spolujezdce?
Zahájení spolupráce s mým asistentem. Jeho řízení baví, takže jsem mu volant velice rád přenechal. Od roku 1993 jsem ani jednou neřídil. (Do rozhovoru vstupuje Troškův asistent Marek Kališ: "To není pravda. Jednou jsem ho donutil, aby na chalupě zkusil zajet alespoň do dvora. Zdeněk se rozjel takovým způsobem, že od kol začal létat štěrk, auto se vřítilo na dvůr a zastavilo asi tři centimetry před dřevěnými vraty. Zatímco já tam stál zpocený, on vypnul motor, vystoupil, řekl ,dobrý, ne?‘ a odešel.“)

Pane Troško, nechybí vám řízení, když chcete někam jet? Pokaždé musíte někoho prosit...
S tím problém nemám. Po Praze se pohybuju metrem, tramvají a pěšky. Je to rychlejší než se posouvat v zácpách a pak ještě složitě hledat místo na zaparkování. Z toho jsem dávno vyrostl. A když chci jet mimo Prahu, odveze mě Marek.

Jak jako neřidič hodnotíte změny, které nastaly po červencovém zpřísnění dopravních předpisů?
Bodový systém tu měl být daleko dřív. Jak to ale pozoruji, řidičům otrnulo a už zase jezdí jako prasata. Jízda na červenou, předjíždění přes plnou čáru... Je vidět, že tu bezohlednost z lidí hned tak vyhnat nejde.

Zažil jste nějakou bouračku?
Celkem tři a jedna byla dost ošklivá. Předjížděli jsme avii, její řidič se nepodíval do zrcátka a začal předjíždět taky. Přišel náraz a my jsme se několikrát přetočili přes střechu. Naštěstí se nikomu nic nestalo. Život mi zachránil bezpečnostní pás.

Volvo S40 2,0D v číslech
Objem motoru 1997 cm3
Max. výkon 100 kW/136 koní
Nejvyšší rychlost 210 km/h
Zrychlení 0-100 km/h 9,5 s
Prům. spotřeba 5,6 l/100 km
Délka vozu 4468 mm
Objem kufru 404 l

Autoři:




Nejčtenější

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto
Škoda odpískala malé levné auto pro Indii, s Tata Motors ukončila jednání

Automobilka Škoda Auto i celý koncern Volkswagen ukončily jednání s indickou Tata Motors o možné společné výrobě aut v rámci strategického partnerství. Firmy...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.