Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Život v depu Grand Prix: úlovky nenápadného hrdiny s fotoaparátem

Exkluzivně aktualizováno 
Před padesáti roky se začal depem brněnské Velké ceny procházet nenápadný člověk. Na krku fotoaparát, v ruce cigaretu. Více než motorky jej zajímali lidé: jezdci, mechanici, manželky, děti. Amatérský fotograf Zdeněk Zavřel tak vytvořil jedinečný archiv dokumentující čtyři dekády historie brněnského Masarykova okruhu.

Klasická momentka. Steve Ellis spolu se svým synem připravují motorku do závodu. Je rok 1969. | foto: Archiv Automotodromu Brno

Když se na Masarykův okruh po válce vrátila závodní auta, bylo Zdeňku Zavřelovi jedenáct let. Rodák z brněnské čtvrti Jundrov to měl na Masarykův okruh kousek pěšky. A tak podobně jako celou řadu kluků, kteří bydleli okolo, ho to za motory táhlo.

Fotogalerie

Sám jako zámečník v brněnské Zbrojovce na závodění vydělat nemohl. Ale měl fotoaparát a ten se pro něj stal vstupenkou do závodního světa. „Já ho pamatuji, někdy ze začátku šedesátých let. Tehdy jsme připravovali úpravy Masarykova okruhu, aby se na něm mohlo jezdit mistrovství světa. Byli jsme asi na dvou zájezdech podívat se na konkurenci a tam už byl s námi,“ vzpomíná František Tranda, bývalý stavař, který se podílel na přestavbě staré trati i na stavbě té současné.

Bohatství z kartonu

V roce 1965 se v Brně skutečně začalo jezdit mistrovství světa. A z roku 1966 pochází první Zavřelova kronika. Jedna z desítek, které za svůj život vytvořil. Původně jen jako nadšenec, později za odměnu.

Třicet až padesát stran tuhého kartonu, na každé vylepená řada fotek se svéráznými popisky. Většinou Zavřel stihl dvě kroniky za rok, jednu z motocyklové Grand Prix, druhou z evropského automobilového mistrovství. Více se toho na starém okruhu, který vedl po běžných silnicích, za jeden rok obvykle nejezdilo.

Zavřel měl přátelskou povahu. A s ní se dokázal v depu dostat kamkoliv. Na fotografiích je zachycen běžný závodnický život, zdaleka ne jen akční fotky z trati. Spící mechanici, přítelkyně závodníků věšející prádlo, čekání jezdců na technickou přejímku. Právě v tom je síla fotek z kronik Zdeňka Zavřela. Ostatně dnes si je od brněnského Automotodromu půjčují redakce z celého světa.

Závod, z kterého se nevrátil

V roce 1982 slavná éra starého Masarykova okruhu skončila. Ale za Brnem začal růst okruh nový a Zavřel, už téměř padesátník, byl stále u toho. Účastnil se kontrolních dnů, fotil návštěvy komisařů FIA i hlavounů komunistického režimu. Byl u toho, když si trať přijeli prohlédnout emeritní závodníci v čele s Eliškou Junkovou. Fotil, když po dráze poprvé projelo sportovní auto. Fotek bylo tolik, že v době stavby okruhu vznikaly rovnou dvě kroniky za rok.

A fotit nepřestal ani po revoluci, kdy odešel do důchodu. Poslední kroniku Zavřel zkompletoval před deseti roky, za sezonu 2006. V roce 2007, přesně pátého května, vyrazil na Masarykův okruh znovu fotit. Zrovna stál u dráhy, když mu začalo být špatně. Přátelé ho odvezli domů, ale odtud musel do nemocnice. Z ní se už nevrátil.

Autoři:


Témata: Poradna: Závody


Nejčtenější

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Seat Ibiza
Nový Seat Ibiza je malý rozměry, ale velký kabinou i chováním

Pokud nepotřebujete prostor na kočárek a celou rodinu, můžete zůstat o patro níže a pořádně si naložit výbavou malé auto. Seat Ibiza už totiž rozhodně „malé“...  celý článek

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Bazarníci stále podvádějí, situace se zhoršuje

Počty podvodů s ojetinami neklesají. Česká obchodní inspekce loni zjistila porušení předpisů v 60 procentech kontrol autobazarů. Je to téměř o čtyři procentní...  celý článek

Fiat Barchetta
Zbrojení na sezonu kabrioletů. Barchetta je nestárnoucí italská sexbomba

Holku dnes sbalíte spíš na facebookové hlášky než na auto bez střechy. Teplé dny však občas některého automobilového romantika nalákají k činu. Koupit si...  celý článek

Letištní tahač Tatra 815 TPL na dobovém prospektu výrobce
Tatra táhla Ruslana plného tater. Příběh unikátního letištního siláka

Ruzyňské letiště letos slaví 80 let od svého otevření. Pokud mluvíme o technice, tak na letišti nepotkáme pouze letadla, ale také techniku pozemní. Mezi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.