Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Život v depu Grand Prix: úlovky nenápadného hrdiny s fotoaparátem

Exkluzivně aktualizováno 
Před padesáti roky se začal depem brněnské Velké ceny procházet nenápadný člověk. Na krku fotoaparát, v ruce cigaretu. Více než motorky jej zajímali lidé: jezdci, mechanici, manželky, děti. Amatérský fotograf Zdeněk Zavřel tak vytvořil jedinečný archiv dokumentující čtyři dekády historie brněnského Masarykova okruhu.

Klasická momentka. Steve Ellis spolu se svým synem připravují motorku do závodu. Je rok 1969. | foto: Archiv Automotodromu Brno

Když se na Masarykův okruh po válce vrátila závodní auta, bylo Zdeňku Zavřelovi jedenáct let. Rodák z brněnské čtvrti Jundrov to měl na Masarykův okruh kousek pěšky. A tak podobně jako celou řadu kluků, kteří bydleli okolo, ho to za motory táhlo.

Fotogalerie

Sám jako zámečník v brněnské Zbrojovce na závodění vydělat nemohl. Ale měl fotoaparát a ten se pro něj stal vstupenkou do závodního světa. „Já ho pamatuji, někdy ze začátku šedesátých let. Tehdy jsme připravovali úpravy Masarykova okruhu, aby se na něm mohlo jezdit mistrovství světa. Byli jsme asi na dvou zájezdech podívat se na konkurenci a tam už byl s námi,“ vzpomíná František Tranda, bývalý stavař, který se podílel na přestavbě staré trati i na stavbě té současné.

Bohatství z kartonu

V roce 1965 se v Brně skutečně začalo jezdit mistrovství světa. A z roku 1966 pochází první Zavřelova kronika. Jedna z desítek, které za svůj život vytvořil. Původně jen jako nadšenec, později za odměnu.

Třicet až padesát stran tuhého kartonu, na každé vylepená řada fotek se svéráznými popisky. Většinou Zavřel stihl dvě kroniky za rok, jednu z motocyklové Grand Prix, druhou z evropského automobilového mistrovství. Více se toho na starém okruhu, který vedl po běžných silnicích, za jeden rok obvykle nejezdilo.

Zavřel měl přátelskou povahu. A s ní se dokázal v depu dostat kamkoliv. Na fotografiích je zachycen běžný závodnický život, zdaleka ne jen akční fotky z trati. Spící mechanici, přítelkyně závodníků věšející prádlo, čekání jezdců na technickou přejímku. Právě v tom je síla fotek z kronik Zdeňka Zavřela. Ostatně dnes si je od brněnského Automotodromu půjčují redakce z celého světa.

Závod, z kterého se nevrátil

V roce 1982 slavná éra starého Masarykova okruhu skončila. Ale za Brnem začal růst okruh nový a Zavřel, už téměř padesátník, byl stále u toho. Účastnil se kontrolních dnů, fotil návštěvy komisařů FIA i hlavounů komunistického režimu. Byl u toho, když si trať přijeli prohlédnout emeritní závodníci v čele s Eliškou Junkovou. Fotil, když po dráze poprvé projelo sportovní auto. Fotek bylo tolik, že v době stavby okruhu vznikaly rovnou dvě kroniky za rok.

A fotit nepřestal ani po revoluci, kdy odešel do důchodu. Poslední kroniku Zavřel zkompletoval před deseti roky, za sezonu 2006. V roce 2007, přesně pátého května, vyrazil na Masarykův okruh znovu fotit. Zrovna stál u dráhy, když mu začalo být špatně. Přátelé ho odvezli domů, ale odtud musel do nemocnice. Z ní se už nevrátil.

Autoři:


Témata: Poradna: Závody


Nejčtenější

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své jediné...  celý článek

Další z rubriky

Tatra 87 a Hans Ledwinka. Snímek byl pořízen roku 1967 v Mnichově, tedy v roce,...
Génius, který stvořil slavné tatrovky a Porsche u něj okoukal Brouka

Rakouský konstruktér Hans Ledwinka patří k legendám československého automobilového průmyslu. Během svého působení v kopřivnické firmě Tatra stál u zrodu...  celý článek

Kolorovaná fotografie ukazuje, že Eliška Junková jezdila se žlutou bugatti.
Prvorepubliková velmoc Bugatti: každý dvacátý kus měl české značky

Meziválečné Československo bylo v přepočtu na obyvatele doslova velmocí francouzské sportovní značky Bugatti. Ze tří tisíc “bugatek”, které se v alsaské...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Ferrari FF
Ferrari FF

r.v. 2013, naj. 27 500 km, benzín
5 063 850 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.