Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zdolal poušť Gobi i Sibiř. V autě starém 91 let

aktualizováno 
Sám se musel protlouci pouští i Sibiří, přesto to čtyřiašedesátiletý Jan Vobořil nevzdal a se svou stařičkou Lancií Theta absolvoval šestnáct tisíc kilometrů dlouhou rallye Peking–Paříž. Cestou mu prchl spolujezdec. Bohužel i se stanem.

Jan Vobořil absolovoval s Lancia Theta 16 000 kilometrů dlouhou rallye Peking–Paříž | foto: Michal ŠulaMF DNES

"Jet tuhle rallye byl vždycky můj sen, už jako malý kluk jsem o ní četl knížky. Teď jsem si sen splnil,“ vypráví Vobořil, který s autem, jež z výrobních pásů sjelo v roce 1916, absolvoval stejnou trasu, která se poprvé jela přesně před sto lety.

Namáhavou cestu přes poušť a Sibiř až do centra Evropy ujela za pětatřicet dní více než stovka týmů z celého světa.

Vobořil, majitel dvanácti veteránů, který téměř čtyřicet let žije v Kalifornii, byl jediným Čechem na startovní čáře.

"Startovné bylo třicet tisíc liber pro jednoho, takže není ani divu, že se víc Čechů nezúčastnilo,“ vysvětlil Vobořilův kamarád Jiří Černý, který se pyšní funkcí prezidenta klubu příznivců značky Rolls-Royce.

Závod odstartoval před měsícem – 27. května – z náměstí Nebeského klidu v Pekingu. Odtud se závodníci vydali do pouště Gobi.

"V Číně to ještě šlo, silnice byly celkem dobré. Zato v Mongolsku, tam žádné silnice nebyly,“ načrtává začátek cesty Jan Vobořil.

Hory písku v poušti Gobi dokázal Vobořil i se starou lancií překonat, čáru přes rozpočet mu však udělal spolujezdec.

"V Ulánbátaru mě opustil. Prostě to nevydržel a odjel domů,“ vzpomíná Vobořil. On sám to však nevzdal, a přesto, že kromě řízení se musel věnovat také navigaci, celou trasu závodu projel v určeném čase.

"Jednou nás potkala písečná bouře. To je něco strašného. Prostě je najednou tma a všude písek. Musel jsem jet pomalu a doufat, že do nikoho nenarazím a že nikdo nenarazí do mě,“ popisuje jeden ze svých mnoha zážitků muž, který v roce 1968 emigroval z Československa do Spojených států.

Spolujezdec mu však způsobil další problémy – odjel mu totiž i se stanem, takže Vobořil musel přespávat několik nocí jen tak pod autem.

"Pak jsem si ale jeden stan našel. Z aut totiž opadávaly různé věci, takže celá cesta byla poseta nejrůznějšími součástkami aut a zavazadly. A protože se ke stanu nikdo nehlásil, tak jsem si ho nechal,“ pokrčí rameny Vobořil.

"Poušť vyměním za Alpy“
Jezdci měli každý den za úkol projet trasu dlouhou čtyři sta až šest set kilometrů. Ve vozech, z nichž nejstarší byl vyroben v roce 1907, to však nebylo nic jednoduchého.

"Někteří přijížděli až o půlnoci. To když se jim auta po cestě rozbila,“ vypráví Vobořil.

On sám měl během celého závodu jen jednu nehodu – v Jekatěrinburgu do něj naboural mercedes.

"V Rusku je to strašné. Každý si jezdí, jak chce. Po chodnících, zprava, zleva, je jim to jedno,“ nechápavě kroutí hlavou Vobořil. Naštěstí z nehody vyvázl jen s prohnutými blatníky a rozbitým světlem, takže úspěšně dorazil 30. června do Paříže.

"„Příští rok bych chtěl vyrazit na rallye do Alp,“ těší se už teď Vobořil.

Autoři: ,




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.