Turbodiesel řady EA 189

Turbodiesel řady EA 189 | foto: Petr Lichtenbergpro iDNES.cz

Zpřísnění emisních testů by mohlo zastavit výrobu dieselů

  • 156
Některé osobní vozy s naftovým motorem by kvůli uspěchanému zpřísnění emisních testů mohly natolik zdražit, že by se staly pro zákazníky finančně nedostupnými a výrobci by je museli přestat vyrábět. Upozornilo na to Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Nepřímo tím přiznalo, že řada dieselových aut není v běžném provozu schopna plnit normy pro emise toxických oxidů dusíku. O nadměrných emisích z naftových vozů se dosud mluvilo hlavně v souvislosti se skandálem německé automobilky Volkswagen, která přiznala, že manipulovala s měřením emisí.

„Automobilový průmysl se shoduje na tom, že by testy emisí měly odrážet podmínky ve skutečném provozu, a volá po tom léta. Je ale důležité postupovat tak, aby se výrobcům umožnilo naplánovat a zavést nezbytné změny a aby nebyla ohrožena role naftových motorů jako jednoho z klíčových pilířů plnění budoucích cílů pro emise oxidu uhličitého,“ uvedla ACEA.

Aféra dieselgate

Naftové osobní vozy mají na evropském automobilovém trhu zhruba poloviční podíl a Evropa je jedinou vyspělou oblastí světa, kde mají tak silné zastoupení. Vedle vysokých daní na benzin k jejich rozšíření přispívala od přelomu tisíciletí politická podpora výroby aut s nižší spotřebou a tím i nižšími emisemi oxidu uhličitého. Podle expertů však tyto vozy s nižší spotřebou a menšími uhlíkovými emisemi nevyhnutelně vypouštějí mnohem více zdraví škodlivých oxidů dusíku.

Evropská komise po skandálu Volkswagenu zvyšuje tlak na automobilky, aby urychleně zařídily snížení emisí u naftových automobilů při běžném provozu, nikoli jen v testovacích zařízeních. Minulý týden se na zasedání ministrů zemí EU objevily hlasy požadující zavedení testů emisí v reálném provozu už od roku 2016.

Takový požadavek označili jiní, včetně českého ministra dopravy Dana Ťoka, za nerealistický a nedosažitelný. Český ministr také připustil, že automobilky mohou být do obcházení emisních limitů „vyprovokovány“ tlakem nejrůznějších norem a předpisů.

„ACEA nadále zdůrazňuje potřebu takového harmonogramu zavádění nových podmínek testování, který bude brát ohled na dnešní technickou a ekonomickou realitu,“ uvedlo sdružení. „Bez realistického časového rámce by se některé dieselové modely mohly stát nedostupnými, což by výrobce donutilo stáhnout je z prodeje,“ uvedla ACEA. To by podle ní zasáhlo jak spotřebitele, tak zaměstnance.

Skandál kolem Volkswagenu vypukl 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) německý koncern obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen poté přiznal, že tento software instaloval do zhruba 11 milionů aut po celém světě. Má jej i zhruba 1,2 milionu vozů českého výrobce Škoda Auto.

Největší evropský autoklub ADAC počátkem října oznámil, že auta s naftovými motory značek Renault, Hyundai, Citroen, Fiat, Volvo a dalších vypouštějí v přísnějších testech podstatně více emisí, než ukazují standardní testy. Podobné výsledky ukázal i výzkum naftových motorů, který uskutečnila univerzita v Manchesteru.

,