Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Že má EU lepší benzin? Pověra!

  9:17aktualizováno  9:17
Co přimíchat do drahého benzinu nebo čím nahradit palivo úplně, aby to jezdilo pokud možno lépe a aby to nestálo tolik? To je základní myšlenka, která nedala spát tisícům českých majitelů automobilů. A zvlášť v minulých letech byli mnozí z nich skutečnými průkopníky v poznávání, na co všechno se dá jezdit.

Časy se mění

"V podstatě už je tahle doba pryč, protože po daňové úpravě vycházejí všechny známé příměsi dráž, než za kolik koupíte palivo u pumpy," dělá křížek za jednou etapou českého automobilismu Vladimír Matějovský. Připomíná, že díky srovnání norem výroby pohonných hmot v ČR a EU je co do kvality už úplně jedno, na které straně hranice natankujeme. "Já měl paliva do auta vždycky dostatek," říká napůl tajemně a napůl sebechvalně pan Vratislav. Nechce prozradit své příjmení, protože prakticky celý život jezdil převážně na kradený letecký benzin.

Jako pro pilota práškovacího letadla bylo pro něj běžnou praxí přistrčit kbelík pod křídlo. Pak ho jednoduše přelil do nádrže auta ­ celou operaci kryla mazaně přivřená vrata hangáru. "Možná to jenom trochu víc hřálo motor, olej všechno spravil," přiznává pilot Vratislav. Každou neděli odpoledne jeden litoměřický zahrádkář zkazil ovzduší celé kolonii, když odjížděl svým trabantem: startoval ho rozjezdem z kopečka a vždy za ním zůstal ohromný šedomodrý oblak mastného zápachu. Všichni věděli, že přimíchával do benzinu naftu, kterou kupoval od závozníka náklaďáku.

"Vždyť on to vítr zase rozfoukal a já jezdil za polovinu peněz," hájí se zahrádkář dodnes. A do třetice: bývalým východním Německem zahýbal krátce po sjednocení skandál, když se přišlo na to, že litr stolního oleje na fritování přijde laciněji než litr motorového paliva. A že prý doby NDR se vracejí, když "noví" Němci lijí kvůli pár fenikům do nádrží to, co jejich spoluobčané do té doby jen do hrnců.

Přijdou kontroly?

Takové partyzánské šetření už dnes postihuje zákon. V ČR smí podle vyhlášky motorové vozidlo jezdit po komunikacích jen na palivo schválené státní normou. "Možná není tak daleko čas, kdy vás zastaví policie a požádá, abyste jí poskytl trochu benzinu z nádrže ke kontrole. V Itálii jsem to už párkrát viděl," varuje expert Matějovský. Italské úřady podobným opatřením brání řidičům kamionů, aby do nafty přimíchávali lehký topný olej ­ ten lze rozpoznat zbarvením.

Bionafta

Jediné státem tolerované šetření tak představuje už jen provoz na tzv. bionaftu. "Vím, že se bionafty šoféři báli a tvrdili, že karamelizuje ve válcích," říká vedoucí nákupu autobazaru Tomáš Lachout. Prodej bionafty je dnes na úrovni sotva desetiny objemu prodané nafty. "Já střídám jednu nádrž levné nafty a pak naberu plnou zase té normální a tak to propláchnu. Jezdí to a ušetřím," dává svůj recept na

"Jeden taxikář mi povídal, že když natankuje v Rakousku, jede mu to auto hned líp. To je hloupost. Normy tam mají stejné," říká expert na paliva Vladimír Matějovský.

ušetření taxikář Jaroslav Němeček. "Bionafta jsou jen zhruba ze třetiny metylestery kyselin řepkového oleje a dvě třetiny je běžná motorová nafta. Samotné metylestery by byly dražší než běžné palivo. Aby cena byla zajímavá pro spotřebitele, žádalo by to neúměrnou státní dotaci," vysvětluje Matějovský.

Na rozpory ohledně vlivu tohoto paliva na motory má vlastní vysvětlení: "Je to otázka, čemu chce člověk věřit. Znám dopravní podnik, který celý funguje jenom na bionaftu. Teď se tam vysypal jeden motor. Protože jezdil na bionaftu, myslí si mechanici, že je to palivem. Kdyby jezdil na běžnou naftu, počítám, že by tvrdili, že byla skrytá vada v motoru."

LPG stále stranou zájmu

Že by někdo míchal příměsi do LPG, aby zlevnil už tak laciné ježdění, známo není. Zato se stále častěji objevují výhrady vůči tzv. mobilním plnírnám plynu. Jsou to většinou kolony nádrží instalované na přívěs nebo na podvalník. Jako mobilní zařízení nepodléhá stavebnímu řízení a prodejce si ušetří mnoho starostí. Na druhou stranu nad sebou nemá prakticky žádný dozor a někteří odborníci před tímto stavem začínají varovat.


Nejčastější příměsi používané v minulosti do směsi s benzinem a naftou

KAM... CO... PRINCIP... HROZBA...

příměs do benzinu

technické benziny

Vycházely přibližně o desetikorunu na litru laciněji. Motor takzvaně klepal i při rozmíchání s běžným palivem v poměru 1:1

rychleji se vydřel válec

příměs do benzinu

ředidla

Aceton, toluen, benzinová ředidla - vycházela sice dráž, ale často se především za socialismu dala snadno ukrást. Auta v zimě špatně startovala a hodně kouřila z výfuku

moc špatné emise a likvidace katalyzátoru

příměs do benzinu

nafta

Přimíchávána do benzinu byla předmětem zájmu především majitelů dvoutaktních motorů. "Doporučené" ředění bylo jeden díl nafty na dva díly benzinu

špatné emise a usazeniny v motoru

do nafty

petrolej

Je sice přirozenou součástí nafty, ale samotný nemá dostatečnou mazivost. Následná poškození mohla dosáhnout desetitisícových škod

zadření rotačního vstřikovacího čerpadla

do nafty

topné oleje

Jsou v nich rozpuštěny tzv. značkovače, takže podle zabarvení paliva je možné je rozeznat

minimálně pokuta

 

 

Autoři:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.