Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ze srovnání dvou levných Octavií vyšel vítězně diesel

  12:12aktualizováno  12:12
- Pokud zájemce o nový vůz váhá mezi Octavií s benzinovým motorem 1,4 MPI (60 koní) nebo s naftovým motorem 1,9 SDI (68 koní), udělá lépe, když sáhne po dieselu. Je sice o osmačtyřicet tisíc korun dražší než nejlevnější Octavia 1,4 (za 336 900 korun), jízda s ním je však komfortnější, úspornější a také jeho cena jako ojetiny bude klesat pomaleji. Až příliš výhodnou cenu naftové Octavie si minulý týden uvědomila mladoboleslavská automobilka, když zvyšování cen Octavií zasáhlo nejcitelněji právě dieselovou verzi. Její cena vzrostla oproti minulým měsícům o patnáct tisíc korun.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda Octavia  
můžete koupit na www.automodul.cz

Oba nové motory pod kapotou škodovky dělají z Octavie poměrně líný vůz. To dokazují i údaje automobilky o zrychlení z nuly na sto kilometrů. U obou se tato hodnota pohybuje okolo osmnácti vteřin. Na menší pružnost u obou motorů musí řidič pamatovat hlavně při předjíždění na dvouproudých silnicích, kdy je pro větší bezpečnost manévru dobrá každá vteřinka. Kdo však do jedné z nových Octavií přesedne například z Felicie nebo Favoritu, nebude pružností motoru zklamán. Navíc jej hlavně u čtrnáctistovky překvapí nízká hladina hluku uvnitř kabiny, ale ani diesel nepatří k nejhlučnějším.
Vznětový motor poráží zážehový při papírovém srovnání o osm koní, v dalším důležitém údaji - v porovnání točivého momentu - zaostává benzinový motor o deset Newtonmetrů. Při přímém srovnání obou Octavií na letišti, kde vozy sprintovaly vedle sebe k různým rychlostním hranicím, protínaly pomyslnou cílovou pásku až překvapivě stejně rychle. Ať auta startovala z klidu a začala brzdit při sto a sto třiceti kilometrech v hodině, nebo když řidiči srovnávali pružnost obou motorů při akceleraci z padesátikilometrové rychlosti, vždy se vozy rychle srovnaly vedle sebe a bok po boku zrychlovaly až k maximální měřené rychlosti. Motor 1,4 byl nepatrně lepší jen při akceleraci na pátý rychlostní stupeň z osmdesátky, kdy cílovou rychlostí byla hranice 130 km/h. Naopak motor 1,9 SDI může více vyhovovat těm, kdo jezdí častěji na německých dálnicích s neomezenou rychlostí. Jeho maximální rychlost je totiž papírově 161 km/h, zatímco benzinový motor je o šest kilometrů v hodině pomalejší.
Také při srovnání komfortu jízdy na dálnici i ve městě panovaly mezi Octaviemi rozdíly. Benzinový motor chce od řidiče větší vytáčení motoru a častější řazení rychlostních stupňů. Naopak diesel si na dálnici vystačí i v kopcích jen s pátým stupněm a zatáčky ve městě, ve kterých benzinový motor vyžaduje druhý rychlostní stupeň, projede na trojku. Horší dojem navíc zanechalo u testovaného motoru 1,4 řazení rychlostních stupňů, které bylo oproti hladkému dieselu hodně tuhé. U naftového motoru se navíc potvrdily dobré zkušenosti s velmi krátkým žhavením za studena, které je pověstné i u dražších turbodieselů.
Silná stránka naftového motoru se projevila při měření spotřeby. Ve všech sledovaných režimech jízdy si diesel říkal v průměru o dva litry na sto kilometrů méně než benzinový konkurent. Na dálnici naftový motor vyšel se spotřebou okolo pěti litrů na sto kilometrů, zážehový motor spotřeboval o dva litry paliva více, přičemž benzin je o čtyři koruny na litr dražší než nafta. Na okresních silnicích, kde vůz často akceleruje, ale nedosahuje vysokých rychlostí, se spotřeba dieselu pohybovala mezi čtyřmi a půl a pěti a půl litry nafty na sto kilometrů. Benzinový konkurent byl opět v průměru o dva litry žíznivější.
Poslední důležité srovnání přinášejí různé náklady na provoz obou vozů. Naftový motor je dražší jak cenou, tak pojistným, navíc potřebuje větší a tím i dražší servisní péči, zato spotřebuje méně levnějšího paliva. Hodnota ojetiny na naftu bude po několika letech provozu stále vyšší než u benzinového vozu.

Škoda Octavia 1,9 SDI porotce mile překvapila

Porotci z široké motoristické veřejnosti se v hodnocení mladoboleslavských novinek postavili na stranu Škody Octavie 1,9 SDI, u které ocenili přijatelnou pořizovací cenu a hlavně nízkou spotřebu. Pár dní na to ale Škoda Auto naftovou Octavii zdražila o patnáct tisíc korun.

Vladimír Petruš z Plzně má třiačtyřicet let, deset let působil jako technický komisař při motoristických závodech. Za třiadvacet let řidičské praxe najel zhruba 400 tisíc kilometrů, vlastnil vždy jen auta Škoda - typy 110, 130 a Favorit, nyní má Škodu Felicii s 1,3litrovým motorem: "Předně - po všem, co se o nových levných Octaviích mezi lidmi povídalo, jsem po zkušenosti za jejich volanty mile překvapen: čekal jsem, že to bude horší. Poměrně těžký, 1160 kilogramů vážící vůz je při 1,4litrovém motoru o výkonu pouhých 44 kilowattů snad až překvapivě pružný, byť od něj samozřejmě nelze čekat divy při předjíždění. Otázkou je, jak se auto zachová při plném zatížení. Jsem sám, a proto spokojen s menší Felicií, ale kdybych potřeboval rodinné auto, snad bych právě o zmíněné Octavii uvažoval. Ze zásady totiž nepatřím k příznivcům dieselů. Nicméně Octavii 1,9 SDI i tak respektuji jako ekonomicky zajímavé auto, které si určitě najde své zákazníky. I v tomto případě je čekám hlavně u starších lidí a nenáročných rodin, které nejvíc zajímá, za kolik peněz nový vůz pořídí a za kolik budou cestovat. Nešťastné by bylo srovnávání novinek s Octavií 1,9 TDi, která za velmi rozdílné peníze musí nabízet evidentně rozdílné služby."
Tomáš Vrabec, pětadvacetiletý student Vysoké školy ekonomické v Praze, má Škodu Favorit, za sedm let řidičské praxe absolvoval zhruba osmdesát tisíc kilometrů: "Jezdil jsem se všemi třemi nejlevnějšími motory pro Octavii a při rozhodování o pohonu bych se těžce rozhodoval mezi 1,6 a 1,9 SDI. Nakonec by má volba padla asi na diesel, protože jezdím dost po městě, navíc se jedná o poměrně nový motor. Agregát 1,6 s výkonem 55 kilowattů je naproti tomu již za zenitem, například do golfů se již nedodává. Nejlevnější verze 1,4 bude podle mého názoru hledat svou klientelu jen těžko. Takový motor se hodí spíš do malých vozů, a ne do auta nižší střední třídy. Určitě bude slušet nové Felicii."
Michal Kolář, sedmadvacetiletý podnikatel z Prahy s devíti roky řidičské praxe a s dvěma sty tisíci kilometry na kontě, nyní vlastní Audi A6: "Najezdil jsem desítky tisíc kilometrů s turbodiesely ve Volkswagenu Passat a v Audi A6. Údaj o maximálním výkonu motoru 1,9 SDI na hranici padesáti kilowattů proto ve mně vzbuzoval obavy. Přesto jsem byl mile překvapen. Motoru sice chybí ostrý zátah, který mají turbodiesely, úplný lenoch to ale není. Stejně jako turbodiesel je navíc i tento motor oproti konkurenčním značkám z jiných koncernů tichý i ve vyšších rychlostech. Podle mne je to ideální vůz pro člověka, který předtím jezdil s Felicií. Octavia je totiž sama o sobě svým zpracováním dobrý vůz, výkon i spotřeba motoru 1,9 SDI je příznivá."

Prognóza odhadce
Škoda Auto chce novým benzinovým motorem 1,4 rozšířit nabídku své úspěšné řady o levnou variantu přístupnější širšímu okruhu zákazníků, kteří sice chtějí větší vůz, ale pořizovací náklady hrají pro ně rozhodující roli. Jsou dokonce ochotni se smířit s velmi omezenými dynamickými vlastnostmi vozidla. Otázkou ale zůstává, je-li rozdíl 18 000 korun oproti výkonnějšímu modelu 1,6 LX (navíc 15 koní) dostatečně motivující, stejně jako fakt, že malý a prastarý OHV motor dostane u tak velkého auta dost zabrat. To vše jsou také důvody domnívat se, že po pěti letech provozu a ujetých průměrných 65 tisíc kilometrů bude nejslabší Octavie na trhu ojetých vozidel spíše vzácným úkazem, zato za lákavých 170 000 Kč.
Zatímco u benzinových variant je rozdíl v pořizovací ceně málo výrazný, vznětový turbodiesel je oproti novému provedení s atmosférickým motorem dražší o celých 60 000 Kč, což je vlastně cena za 22 koní navíc. Jistě pádný argument, který mluví jasně ve prospěch levnější verze. I srovnání slabší benzin versus slabší diesel vychází jednoznačně lépe pro naftovou verzi. Předpoklad, že se jí majitel zbaví výhodně i po pěti letech provozu, je oprávněný: bude stát asi 195 000 Kč.
Petr Liška, autor je spolupracovníkem redakce

Srovnání nákladů na provoz (Kč)

Motor

1,4 MPI

1,9 SDI

Cena nového vozu

336 900

384 900

 

10 000 km za rok

Cena paliva 1)

15 400

9000

Povinné ručení

2952

4524

Havarijní pojištění u ČP

11 428

13 056

Roční náklady

29 780

26 580

 

50 000 km za rok

Cena paliva 1)

77 000

45 000

Povinné ručení

2952

4524

Havarijní pojištění u ČP

11 428

13 056

Roční náklady

91 380

62 580

 

Ostatní náklady

Žhavicí svíčky 2)

-

3980

Palivový filtr 3)

-

1362

Nový akumulátor

1050

2036

Odhad ceny 5 let starého vozu

170 000

195 000

Poznámka: 1)při průměrné spotřebě 7 l/100 km u 1,4 MPI a 5 l/100 kmu u 1,9 SDI, cena benzinu 22 Kč/l a nafty 18 Kč/l, 2)výměna nutná po ujetí 70 000 až 100 000 km, 3)výměna nutná po ujetí 60 000 km, často se však mění dříve - i jednou ročně
PRAMEN: AUTOMOTO

Výběr z ceníku Škody Octavia

Model

Výkon (kW/k)

Cena (Kč)

1,4 MPI LX

44/60

336 900

1,6 MPI LX

55/75

354 900

1,9 SDI LX

50/68

384 900

1,6 MPI GLX

74/100

409 900

1,9 TDI GLX

66/90

444 900

2,0 SLX

85/116

504 900

1,8 20V Turbo SLX

110/150

544 900

1,9 TDI SLX

81/110

559 900

Pramen: ŠKODA AUTO

Octavia 1,4 a její konkurenti

Model

Výkon motoru (kW/k)

Točivý moment (Nm)

Airbagy (ř/s)1) (Kč)

ABS (Kč)

Posil. řízení (Kč)

Cena vozu (Kč)

Škoda Octavia 1,9 SDI LX

50/68

130

ano/9800

26 500

ano

384 900

Fiat Brava 2) 1,9 TD 75 SX

55/75

147

ano/12 500

34 000

ano

384 900

Citroen Xsara 1,9 D

50/68

125

ano/10 000

33 000

ano

409 000

Peugeot 306 1,9 D

51/70

125

ano/9800

34 000

ano

409 900

Ford Escort 2) 1,8 TD

66/90

180

ano/6800

17 000

ano

422 000

Opel Astra 2) 1,7 TDL

50/68

132

ano/17 600

34 400

ano

429 900

Ford Focus 2) 1,8 DI

66/90

200

ano/6700

20 600

ano

474 000

Volkswagen Golf 1,9 SDI

50/68

130

ano/ano

ano

ano

476 100

Renault Mégane 2) 1,9 dTi

72/98

200

ano/ano 3)

ano

ano

489 900

Mazda 323 F 2) 2,0 DiTD GLX

66/90

220

ano/ano

ano

ano

519 900

Volkswagen Bora 1,9 SDI

50/68

130

ano/ano

ano

ano

529 800

Octavia 1,9 SDI a její konkurenti

Model

Výkon motoru (kW/k)

Točivý moment (Nm)

Airbagy (ř/s)1) (Kč)

ABS (Kč)

Posil. řízení (Kč)

Cena vozu (Kč)

Škoda Octavia 1,9 SDI LX

50/68

130

ano/9800

26 500

ano

384 900

Fiat Brava 2) 1,9 TD 75 SX

55/75

147

ano/12 500

34 000

ano

384 900

Citroen Xsara 1,9 D

50/68

125

ano/10 000

33 000

ano

409 000

Peugeot 306 1,9 D

51/70

125

ano/9800

34 000

ano

409 900

Ford Escort 2) 1,8 TD

66/90

180

ano/6800

17 000

ano

422 000

Opel Astra 2) 1,7 TDL

50/68

132

ano/17 600

34 400

ano

429 900

Ford Focus 2) 1,8 DI

66/90

200

ano/6700

20 600

ano

474 000

Volkswagen Golf 1,9 SDI

50/68

130

ano/ano

ano

ano

476 100

Renault Mégane 2) 1,9 dTi

72/98

200

ano/ano 3)

ano

ano

489 900

Mazda 323 F 2) 2,0 DiTD GLX

66/90

220

ano/ano

ano

ano

519 900

Volkswagen Bora 1,9 SDI

50/68

130

ano/ano

ano

ano

529 800

Poznámka: 1)řidiče/spolujezdce; 2)turbodiesel; 3) včetně bočních airbagů
PRAMEN: AUTOMOTO

Před dvěma lety přišly na trh Octavie s výkonem přes sto koní, časem přibyla špičková stopadesátikoňová verze a nyní nastal čas pro "lenochy" s výkonem kolem šedesáti koní.

Verze LX obouvá vozy do užších 14palcových pneumatik.

Benzinový motor 1,4 - malý výkon, dobrý točivý moment.

Naftový motor 1,9 - slušná cena, výborná spotřeba.

Autor:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.