Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žebříčku ekologických aut vévodí hybridní motory, prosadila se i octavia

aktualizováno 
Už 20 let sestavuje Německý dopravní klub (VCD) přehledy nejekologičtějších aut. Nejnovějším žebříčkům kraluje hybridní Toyota Prius, následuje městská Toyota iQ s běžným benzinovým motorem a třetí příčka patří opět hybridnímu pohonu – v Hondě Insight.

Škoda Octavia Greenline | foto: Škoda

Podle zjištění VCD přistupují ke svému okolí nejšetrněji vozy s hybridními motory, které vedle klasického agregátu na benzin mají pod kapotou také elektromotor. Konkurovat jim mohou jen malé vozy s motory s objemem kolem jednoho litru.

VCD na autech hodnotí, kolik vytvoří skleníkového plynu CO2, jak jsou hlučná a kolik vypustí dalších škodlivin.

Mezi deseti nejekologičtějšími auty se letos umístilo sedm vozů japonských automobilek a tři německé produkty. Většinu z nich je možné koupit také v Česku.

Kromě desítky nejlepších sestavuje VCD také žebříčky podle jednotlivých kategorií aut. Kompaktní třídě, do které spadají auta nejméně čtyři metry dlouhá a s kufrem větším než 300 litrů, kraluje Honda Insight. Dobře si mezi kompakty vede také na třetím místě Volkswagen Golf 1.6 TDI BlueMotion. Jeho spotřebu nafty snížila automobilka aerodynamickými úpravami nebo změnami v převodovce.

Rodinným autům vévodí v čistotě podle VCD japonská Toyota Prius. Do této kategorie německý autoklubu řadí vozy delší než 4,2 metru, které zároveň nabízejí nejméně 400litrový zavazadlový prostor.

Za toyotou následuje Golf BlueMotion v provedení kombi, třetí je Volkswagen Touran na zemní plyn a čtvrtá příčka patří Škodě Octavia Greenline. Podobně jako u volkswagenů upravili konstruktéři Škodovky také tomuto vozu aerodynamiku, převodovku a další části tak, aby se spotřeba dieselového motoru snížila o několik decilitrů.

Nejen naftové automobily jsou stále šetrnější. Důkazem čistoty aut na zemní plyn je první místo Volkswagenu Touran mezi sedmimístnými auty.

VCD letos do srovnání zařadilo celkem 350 vozů. Během dvaceti let historie ekologických žebříčků si autoklub všímá některých trendů. Od roku 1989 kleslo množství vypouštěného oxidu uhličitého v průměru o 22 procent. Spotřeba motorů také klesala, ale s různou rychlostí. Vždy podle toho, jak moc politici zatlačili na výrobce automobilů. Proto podle VCD klesla významně spotřeba aut v 90. letech. V posledních letech přichází další vlna tlaku na výrobce, aby nabídli auta ještě šetrnější k životnímu prostředí než dříve.

Deset nejlepších (VCD Auto-Umweltliste 2009/2010)

1. Toyota Prius Hybrid

2. Toyota iQ 1.0 VVT-i

3. Honda Insight Hybrid

4. Nissan Pixo a Suzuki Alto

6. Honda Civic Hybrid

7. smart fortwo coupé 45 kW

8. smart fortwo coupé cdi

9. Daihatsu Cuore 1.0

10. Volkswagen Polo 1.6 TDI BlueMotion

Nejlepší v kompaktních autech

1. Honda Insight Hybrid

2. Honda Civic Hybrid

3. Volkswagen Golf 1.6 TDI BlueMotion

4. Renault Grand Modus 1.2 16V eco2 Quickshift
5. Volkswagen Golf 1.6 TDI BlueMotion Tech.
6. Opel Meriva 1.4 LPG EcoFlex5
7. Volkswagen Golf Plus 1.6 TDI BlueMotion
8. Audi A3 1.6 TDI 77 kW
9. Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG

10. Mazda3 1.6 MZ-CD

Nejlepší rodinná auta

1. Toyota Prius Hybrid

2. Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI BlueMotion
3. Volkswagen Touran 1.4 CNG TSI EcoFuel DSG7

4. Škoda OCTAVIA GreenLine/Combi

5. Volkswagen Passat 1.6 TDI BlueMotion/Variant
6. Ford Focus 1.6 TDCI Turnier, Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI
8. Honda Civic 1.4 i-VTEC
9. Volkswagen Golf Variant 1.2 TSI

10. Volvo S40/V50 1.6D DRIVe Start/Stop

Nejlepší sedmimístná auta 

1. Volkswagen Touran 1.4 CNG TSI EcoFuel DSG

2. Opel Zafira 1.6 CNG EcoFlex
3. Opel Zafira 1.6 CNG Turbo EcoFlex
4. Renault Grand Scénic dCi 110 FAP eco2
5. Opel Zafira 1.7 CDTI EcoFlex

Autoři:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.