Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zelená je tráva a teď už i Ford Focus. Do roka vyjede čistě na elektřinu

aktualizováno 
Ford se pouští do souboje čistých elektromobilů. Do boje vysílá nový focus, který bude prodávat v Americe i v Evropě. Auto ujede na jedno nabití až 160 kilometrů, baterie se pak nabije za tři hodiny. O jejím stavu informuje majitele chytrý telefon.

Ford Focus Electric | foto: Ford

Soupeři nového elektro focusu budou Nissan Leaf a dlouho očekávaný Chevrolet Volt. Leaf se chlubí čerstvým titulem Auto roku 2011 a o voltu se mluví už několik let. Všechna tři auta se utkají o ekologicky smýšlející zákazníky již v tomto roce, ale jen na trhu v USA. Focus Electric do Evropy zamíří asi až o rok později a to je i termín, kdy by se měl začít prodávat Opel Ampera, neboli evropský Chevrolet Volt. Ford se navíc zatím nerozhodl, která jeho evropská továrna bude novinku vyrábět. Americká verze bude vznikat ve městě Wayne ve státě Michigan.¨

Zájem zákazníků lze jen těžko předvídat, cena elektromobilů bude dost vysoká a v přepočtu se pravděpodobně jen stěží dostane výrazněji pod milion korun. Ford ji zatím ani neuvádí. V ceně by ale u Fordu měla být domácí dobíjecí stanice a také aplikace do smartphonu, která bude mimo jiné hlásit, nakolik jsou již baterie auta dobité. Smartphone ale majitel musí mít vlastní.

Autosalon Ženeva 2011

Focus Electric se od obyčejného nového focusu moc neliší. Drobně upravená je příď a auto má lehce pozměněné aerodynamické prvky karoserie. Překvapivě velká sedmnáctipalcová kola s novým designem ráfků výrobce osadil úspornými pneumatikami. A asi největší zvláštností elektrofocusu je nabíjecí zdířka vlevo u dveří řidiče.

Motor auta slyšet nebude, přitom poskytne solidní výkon 90 kW a točivý moment 245 Nm. Maximální rychlost ovšem závratná rozhodně není, elektrický focus se totiž rozjede jen na přibližně 135 kilometrů za hodinu. To ale při jeho používání postačí, déle jak hodinu by na plný výkon stejně jet nevydržel. Což omezuje použití na městské aglomerace, a tam se zase nedá jezdit tak rychle. V USA a ani v Evropě.

Motor bude pohánět sada akumulátorů, o kterých ale Ford mlčí a prozradil jen jejich kapacitu 24 kWh. V ideálním případě tak focus dojede na jedno jejich nabití až 160 kilometrů. V praxi ale bude dosah pravděpodobně kratší. Pro cesty do práce, na nákupy nebo po okolí by ale tento dojezd měl bohatě stačit.

Bohužel, třeba z Brna do Prahy se vydat s takovým autem na výlet nedá, leda se zastávkou v Humpolci či okolí. Když tam bude elektrická zásuvka na 240 V, a to by být měla, podaří se auto nabít za tři hodiny. Což dává čas na solidní opulentní oběd i kávu na závěr. Mnohem horší jsou nabíjecí časy u amerických 120V zásuvek, v nich potrvá nabíjení nekonečných 20 hodin. I proto budou speciální domácí zásuvky na americkém trhu poskytovat evropské napětí.

Jen malou útěchou při dlouhém nabíjení bude speciální aplikace pro smartphony, informující o stavu nabíjení přes mobilní síť. Aplikace se jmenuje MyFord Mobile a zatím je připravena pro operační systémy Android a BlackBerry, později bude k mání i pro iPhony a posléze i pro nový operační systém Windows Phone 7. Na první pohled se může zdát tato podpůrná aplikace marginální, jenomže Ford pro představení svého prvního elektromobilu využil veletrh spotřební elektroniky CES v Las Vegas.

Čisté elektromobily budou mít význam buď po výrazném prodloužení jejich dojezdu, nebo bude nutné vybudovat dostatek veřejných nabíjecích stanic. Ale tou největší překážkou masového rozšíření zůstane i nadále cena aut. Jestliže hybridy se již pomalu dostávají na akceptovatelnou cenovou úroveň, tak čisté elektromobily včetně Fordu Focus Electric budou ještě dlouho nad možnosti peněženek běžných zákazníků. Korporace si pár aut koupí, někde možná stát přihodí pár tisíc jak dotaci, ale převažující bzučení elektromotorů asi na silnicích neuslyšíme v masovém měřítku ještě hodně dlouho.

Autoři:




Nejčtenější

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.