Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

´Zeleným´ autům zatím nikdo nevěří

  12:39aktualizováno  12:39
Zatím jsou na silnicích v totální menšině. Nabídka právě probíhajícího autosalonu v Paříži ale opět připomněla, že do vývoje aut s co nejmenšími emisemi investují světové automobilky miliardy dolarů.

ELEKTŘINA A NAFTA. Studie Citroën C-Metisse: | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Tváří v tvář růstu automobilismu, zhoršujícímu se vzduchu a tenčícím se zásobám ropy koneckonců ani nic jiného nezbývá.

Nejčastějším řešením jsou hybridní auta, která kombinují běžný spalovací motor s elektromotorem. Alternativou může být i etanol, ale mnozí vidí perspektivu ve vodíku. V Paříži bylo možné si vizi ověřit v případě BMW: právě tato automobilka představila model spalující vodík.

"Pro nejbližší období jsou určitě hybridní motory řešením, jak překonat nedostatek ropy,“ říká například ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Ve vývoji je zřejmě nejdále japonská Toyota, jejíž model Prius hlásí poměrně úspěšné prodeje po celém světě. Výrobce auta, jehož spotřeba atakuje hodnotu čtyř litrů na sto kilometrů, počítá s tím, že v roce 2010 se bude vyrábět kolem milionu hybridních aut ročně.

Politická podpora? Ano, ale...
Ve statistikách o registracích aut se vozy s hybridním pohonem zatím neobjevují. Konkrétně v České republice jich je dnes podle odhadů zhruba pár stovek. Malá čísla prodejů mají jednoduchou příčinu: auta s hybridním pohonem jsou dražší a nabídka není příliš velká.

Ale existují i výjimky. "Dvě z pěti prodaných aut u nás jsou s hybridním pohonem,“ říká manažer Lexusu pro Česko a Slovensko Tomáš Velek. "Lidé je kupují právě kvůli ochraně životního prostředí, a navíc je to i investice do nižší spotřeby,“ dodal.

Malý zájem o alternativu má podobné příčiny všude ve světě. A nejde zdaleka jen o vyšší cenu. Mnozí řidiči nevyzkoušenému modelu prostě nevěří. Platí to i navzdory zatím nesmělé podpoře, kterou se jim některé země pokoušejí nabízet.

Například ve Spojených státech, kde jsou hybridní auta o dva až tři tisíce dolarů dražší, umožňuje vláda odpisy z daní až do výše 3600 dolarů za koupi zmíněného Priusu a dalších sedmi druhů hybridů ze stájí Toyoty, Hondy a Fordu.

Pochyby zvýraznil třeba průzkum na 303 tamních hybridních autech: v městském provozu devět z deseti aut neplnilo úsporu energie předepsanou americkým úřadem ochrany životního prostředí EPA.

Další zajímavou okolností je konkrétně v USA rostoucí zájem o auta s dieselovým motorem, který Američané v 80. letech zatracovali, mimo jiné pro jeho špínu, těžkopádnost a nespolehlivost.

Dieselové motory se od té doby natolik zdokonalily, že jsou dnes mnohdy úspornější a šetrnější než jejich benzinová obdoba. Auta s naftovými motory hodlají do Ameriky nově dodávat mezi jinými Mercedes-Benz, Honda, BMW nebo Nissan.

Odborníci se shodují na tom, že rozvoj aut, která jsou vůči životnímu prostředí přátelštější, se neobejde bez masivní politické podpory. "Určitě by jich jezdilo více i u nás, kdyby byly daňově zvýhodněné,“ míní Šípek.

Evropská unie sice nepropaguje přímo hybridní auta, ale pokouší se alespoň tlačit na výrobce, aby výrazně snižovali emise oxidu uhličitého. "Mluví se o sankcích, ale vsadím se, že se v příštích pár letech nic nestane,“ zchladil nedávno optimismus v časopise Automotive News „nejmenovaný úředník“ z Bruselu.

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.