Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

EU pracuje na novém způsobu měření emisí, počítá s testy v reálném provozu

  22:07aktualizováno  22:07
Diplomaté členských zemí EU po několikahodinovém jednání našli dohodu nad kompromisní podobou systému testování emisí automobilů v reálném provozu. Česká republika se nakonec zdržela, proti bylo jako jediné Nizozemsko.

V Roztokách u Prahy se testovaly 13. října nový VW Golf i Škoda Superb homologované pro normu Euro 6 a oba vozy splnily emisní normy | foto: ČTK

Evropská komise a členské země osmadvacítky reagují na skandál automobilky Volkswagen, která měla podle amerických výzkumníků manipulovat s výsledky emisních testů. Nejnovější návrh změn pravidel představila komise členským zemím teprve před několika dny, v pondělí o něm jednali ministři životního prostředí. O zavedení testování spotřeby a emisí v reálném provizu se přitom hovoří už počátku roku 2011.

Aféra dieselgate

Evropská komise rozhodnutí členských zemí uvítala. Eurokomisařka pro vnitřní trh a služby Elžbieta Bieńkowská v prohlášení upozornila, že unie bude první částí světa, kde bude podobně přísné testování vozidel platit. Plánem podle ní je doplnit jej o revidovaný povolovací rámec i dohled nad trhem.

Měření emisí oxidů dusíku v reálném provozu bude podle kompromisní dohody v prvním kroku naplno využíváno od září 2017 pro nové typy aut a od září 2019 pro všechna vozidla. V první fázi bude vyšší tolerance odchylky, kdy se měření v reálných podmínkách od hodnoty z laboratorních měření bude moci lišit až o 110 procent.

Druhá fáze, má začít v roce 2020 pro nové typy aut a v roce 2021 pro všechna vozidla. V tomto případě už by nemělo být možné odchýlit se o více než o polovinu.

Dosažený kompromis změkčuje původní plán Evropské komise, která počítala s nižšími možnostmi odchylky a o rok rychlejším náběhem oné druhé, přísnější fáze. Komise dnes upozornila, že nyní se výsledky testů v laboratoři a v reálném provozu liší v průměru až o 400 procent od limitu, který norma Euro 6 od září 2014 stanoví na 80 mg oxidů dusíku (NOx) na kilometr.

K návrhu se nyní musí vyjádřit Evropský parlament, nemůže však měnit jeho detaily. V prohlášení pro média už dnes ale kompromisní dohodu odmítla liberální frakce.

Autoři: ,




Nejčtenější

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Ilustrační foto
Filtry pevných částic jsou stále drahé, v Česku je nemá až milion aut

Počet aut bez filtru pevných částic nebo s poškozeným filtrem se loni v tuzemsku zvýšil až o 45 000 vozů. Vyplývá to ze zjištění ÚAMK. Celkově jezdí v Česku až...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq: benzinový základ jede jak vítr, 2,0 TDI 4x4 je sázka na jistotu

Kodiaq, první sedmimístná škodovka a hlavně novinka startující ofenzívu Škody v kategorii SUV. Vyzkoušeli jsme dvě diametrálně odlišné varianty a obě mile...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.