Zemní plyn prozatím není kde tankovat

Na zemní plyn jezdí zatím mizivé procento aut. Chybí čerpací stanice a řidiči leckdy netuší, že takový pohon existuje. Má plyn v autech budoucnost?

Fiat Multipla ve verzi na zemní plyn | foto: Fiat

Asi tisíc aut v České republice se pohybuje díky spalování zemního plynu. I když meziročně jejich počet roste, ve srovnání s celkovým počtem registrovaných vozidel je stále směšný. Má budoucnost?

Kladně odpovídají nejen výrobci těchto aut a dodavatelé plynu. Zemní plyn jde totiž s nadsázkou nazvat nejméně bolestivou alternativou k benzinu a naftě.

"Z hlediska dopadu na životní prostředí je zemní plyn daleko lepší variantou. Má asi o dvacet až třicet procent nižší emise skleníkových plynů a nulové emise pevných částic," vysvětluje mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.

I proto stát provoz vozidel na stlačený zemní plyn podporuje. Svým posledním rozhodnutím dal opět najevo, že s pohonem na zemní plyn cílí spíš na podnikatelskou sféru - parlament totiž schválil nulovou silniční daň z vozidel poháněných stlačeným zemním plynem. I soukromé osoby pak těží z výrazně nižší spotřební daně, která udržuje cenu CNG na poloviční úrovni ve srovnání s benzinem.

Přesto je u nás pohon zemním plynem v pověstných plenkách. Zatímco v České republice málokdo tuší, že vůbec auto poháněné zemním plynem existuje, na západ od českých hranic se plynový pohon rozvíjí už kolem deseti let.

"Tam, kde je k dispozici síť plnicích stanic, není s odbytem CNG automobilů problém. V Evropě dnes jezdí asi 750 tisíc vozidel na stlačený zemní plyn a každoročně jich asi 18 až 20 procent přibývá," říká Markéta Schauhuberová z České plynárenské unie. Nejvíc aut na plyn podle ní jezdí v Itálii.

Na zemní plyn zatím sázejí kromě autobusových přepravců spíš firmy. A zvlášť ty, které mají co do činění s plynem.

Potenciál CNG pohonu bude ale zřejmě mnohem vyšší. Potvrzují to i čísla z Pražské plynárenské, která zřídila autopůjčovnu vozidel poháněných zemním plynem.

"Jako podnikatelský záměr to vyšlo a sami jsme byli překvapeni, jak skvěle to běží. Výpůjčnost je přes padesát procent a teď jsme nakoupili nová auta," pochvaluje si mluvčí Pražské plynárenské Dagmar Hartmanová. Společnost ve svém areálu provozuje i veřejnou plnicí stanici.

Jenže je jedna z mála. V zemi je veřejných plnicích stanic do dvacítky. To je samo o sobě málo, využitelnost tohoto skromného počtu ale ještě prohlubuje složitý systém placení.

Jen některé z plnicích stanic jsou totiž určeny pro všechny. Například v Brně natankují jen ti, kdo mají uzavřenou smlouvu s Jihomoravskou plynárenskou. Pohonné hmoty pak neplatí na místě, ale jednou měsíčně fakturou.

Náhodný kolemjedoucí ale v Brně nepochodí. Buď musí do Znojma, nebo jede dál na benzin. "Máme osmdesát sedm zákazníků a zatím jsme prodali čtyřicet tisíc kilogramů plynu," popisuje mluvčí Jihomoravské plynárenské Jiří Bezděk. Firma nicméně plánuje stavbu další plnicí stanice na dálnici D1. Ta by už měla být veřejně přístupná jako obyčejné čerpací stanice.

Zatím omezená je i nabídka automobilek. Nejširší portfolio modelů poháněných motory spalujícími zemní plyn má italský Fiat a německý Opel. Obě automobilky se přitom zaměřují spíš na užitkové automobily, případně na větší rodinné vozy typu Multiply u Fiatu nebo Zafiry od Opelu. Podobnou taktiku volí i německý výrobce Volkswagen, který s plynovým pohonem nabízí modely Caddy a Touran. Tuzemská Škodovka výrobu plynových aut plánuje. Prodeje jsou zatím nízké, například Fiat prodal loni čtyřicet aut s pohonem na zemní plyn.

Vozy mají vždy kromě plynové nádrže i benzinovou nádrž a mezi oběma pohony lze přepínat. Oproti konvenčnímu autu ale plynem poháněný vůz pojme benzinu výrazně méně. A potýká se i s vyšší hmotností způsobenou nádržemi na stlačený plyn, které jsou obvykle umístěné pod podlahou kabiny.

"Nižší těžiště zase na druhou stranu zlepšuje stabilitu vozu," míní Josef Dušek z českého zastoupení Fiatu. Jedním z hybatelů rozvoje pohonu na stlačený zemní plyn by mohla být samotná státní správa.

Úředníci dnes jezdí dvaceti tisíci auty, z nichž čtvrtina by do roku 2014 měla jezdit šetrně k životnímu prostředí. "Neznamená to ale, že všechny budou na zemní plyn," upozorňuje mluvčí resortu životního prostředí Kašpar.

Zlaté časy CNG jsou nicméně ještě poměrně vzdálené a zemní plyn je i přes svoje výhody stále "jen" fosilní palivo stejně jako benzin a nafta. Není tedy příliš krátkozraké považovat ho za "alternativní palivo"?

"Zásob plynu je mnohem víc než zásob ropy. A na životní prostředí má mnohem menší dopady," míní Jakub Kašpar.

Na plný plyn

OSOBNÍ AUTOMOBILY

Citroën
Francouzská automobilka montuje pohon na plyn do modelů C3 a Berlingo. Oba vozy s motory o objemu 1,4 litru jsou k dostání v České republice.
Fiat
Italská automobilka nabízí CNG pohon v modelech Multipla, Dobló a Panda a model Punto se slabším motorem o objemu 1,2 litru. České zastoupení nabízí první tři jmenované vozy.

Opel
Německý výrobce na český trh dodává v provedení na pohon zemním plynem vozy Zafira a Combo Tour, oba s motorem o obsahu 1,6 litru a výkonem 97 koní.

Renault
Výrobce nabízí ve verzi CNG vůz Kangoo.
Volkswagen
Německý Volkswagen umožňuje jezdit českým zákazníkům na plyn v modelech Touran a Caddy.
Pohon stlačeným zemním plynem dále nabízí například i Ford v modelech Focus nebo Galaxy, v České republice je ale nelze koupit. Podobně je na tom prémiová německá značka Mercedes - Benz, ani její model E200 není na českém trhu k dostání.

UŽITKOVÉ AUTOMOBILY

Citroën
Automobilka nabízí v "nákladní" verzi s pohonem na stlačený zemní plyn model Berlingo.

Fiat
Italové do České republiky dovážejí užitkovou verzi modelu Dobló a malého Punta.

Opel
Lehký užitkový automobil Combo je k dispozici i v osobní verzi.

V provedení CNG vyrábí užitkové vozy i další automobilky, například Peugeot, Mercedes - Benz, Iveco nebo Ford. V České republice je ale nenabízí.
Kde tankovat?

Plnicí stanice CNG jsou v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Liberci, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Prostějově, Frýdku-Místku, Znojmě, Jeseníku, Táboře, Mladé Boleslavi, Karlových Varech a v Ústí nad Labem.

Ne všude lze ale tankovat jako u obyčejné čerpací stanice. U některých stanic je problém zaplatit hotově, například v Brně pak nelze načerpat stlačený zemní plyn vůbec, pokud nemá řidiči u Jihomoravské plynárenské zřízenou speciální kartu, na kterou tankuje. Podobně je to například v Ústí nad Labem, Karlových Varech či Mladé Boleslavi, tam lze ale natankovat alespoň po předchozí telefonické domluvě.
Větší část plnicích stanic provozují dceřiné společnosti plynárenského koncernu RWE.
Do roku 2013 se má počet plnicích stanic zvýšit na 41, jedná se o dovybavení stávajících čerpacích stanic stojany s CNG. O osazení prvních stojanů jedná společnost Bonett Bohemia se společností Benzina. Do roku 2020 by mělo být v zemi postaveno celkem asi 400 stanic.
Cena kilogramu CNG se pohybuje kolem 22 korun. Při přepočtu na množství paliva odpovídající benzinu, to znamená, jako by řidič tankoval litr benzinu za 15 až 16 korun.
Zdroj: www.jezdimenaplyn.cz, www.cng.cz

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...