Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zemní plyn v motorismu brzdí nedostatek čerpacích stanic

  23:05aktualizováno  23:05
- Zemní plyn, který je vůbec nejlevnější motoristickou pohonnou hmotou, se v tuzemsku bude šířit v závislosti na rozvoji veřejných čerpacích stanic. Těch zatím je v zemi - kromě desítky podnikových a široké veřejnosti nepřístupných - pouhých sedm v Praze, Brně, Horní Suché u Havířova, Prostějově, Frýdku-Místku, Uherském Hradišti a ve Znojmě.

Další by se měly otevírat letos. Proti stovkám čerpadel s propan-butanem, která v posledních letech pokryla prakticky celou republiku, ale půjde jen o jednotlivé případy.
Vysvětlení je prosté: zatímco propanbutanovou čerpací stanici lze v moderním mobilním provedení pořídit ani ne za půl milionu a velké stabilní zařízení stojí kolem milionu korun, zaplatí investor rychloplnící a velkokapacitní techniky pro zemní plyn pro všechna vozidla kolem pěti milionů korun.
Vzniká tak začarovaný kruh: protože jsou náklady na pořízení rychloplnicích stanic na zemní plyn vysoké a  návratnost je ve srovnání s mnohem rozšířenějším propan-butanem nevýhodná, nepřicházejí v současné recesi noví investoři. Při minimální síti stanic zase řidiči nemají o zemní plyn zájem, který by byl vzhledem k výhodným cenám paliva na místě a přitom by přispíval k dalšímu rozvoji čerpací sítě. Navíc je i technika, která umožňuje spalování zemního plynu v osobních autech dražší než ta, která zpracovává propan-butan, takže zemní plyn budí zájem jen v okolí zmíněných sedmi veřejných stanic.
"Průlom bezpochyby - jak ukazují zkušenosti ze světa - přijde. Další čerpací stanice na zemní plyn podle mého názoru začnou ve významnější míře budovat zdejší plynárenské podniky. Ty budou plynofikovat podstatnou část svého vozového parku a čerpadla dají dispozici také veřejnosti a podnikatelům v okolí. Čekám, že v příštím roce plynaři otevřou čtyři až pět nových stanic," odhaduje šéf technického odboru Pražské plynárenské a jediný český zástupce v pracovní skupině k využití plynu v dopravě Mezinárodní plynárenské unie Jan Žákovec.
Rozvoji zemního plynu v tuzemském motorismu však kromě zmíněných drahých rychloplnicích zařízení pro širokou veřejnost napomohou i malé individuální čerpací stanice, které jsou ve světě obvyklé. Využívají naprosto běžnou soukromou přípojku plynu. I takovou, jaká vede například k rodinnému domku. Během noci z nich lze načerpat plyn až do dvaceti aut. "I tuto techniku, která dosud v Česku není k mání, chce Pražská plynárenská do země dostat," pokračuje Jan Žákovec. "Už máme nabídky z Kanady, ale rozhlížíme se po bližší Evropě, kde podobná technika je ke koupi v cenách už od deseti tisíc německých marek. Čekám, že v tuzemsku něco podobného nabídneme snad už v příštím roce."
Ve světě jezdí na zemní plyn přes milion vozidel, z toho polovina v Evropě. A dalších přibývá. Sériově vyrábí osobní auta na plyn například firmy BMW (typy 316 G a 518 G), Mercedes-Benz (G 230 a E 230), Honda (Civic), Ford (Taurus, Crown Victoria a Contour), Toyota, Nissan a Volvo. Dodávkové či nákladní vozy na totéž palivo v sériích nabízí Mercedes-Benz (Sprinter), Toyota, Nissan. Mitsubishi a Ford. Autobusy na zemní plyn má Mercedes-Benz, Iveco, MAN, Ikarus, Volvo, Neoplan a Isuzu. Přestavby na základě hromadných povolení jsou v Evropě nejobvyklejší u Fiatů Uno a Marea, Opelů Corsa a Astra, Fordů Fiesta a Escort, Renaultu Rapid, Audi A3, A4 a A6, Volkswagenů Polo, Golf a Passat, u dodávkových Fordů Transit a u autobusů Volkswagen T4 a LT.
V tuzemsku jsou hromadné a administrativně velice jednoduché přestavby na zemní plyn schváleny zatím jen u automobilů Škoda od starých Favoritů přes Felicie až po Octavie. U ostatních vozů musí zájemci podniknout komplikovanější a mnohem dražší individuální schvalovací proces. K využití je schváleno zatím jediné zařízení - italské Landi Renzo. Jeho výhradním tuzemským zástupcem a dodavatelem, který pracuje s povolením k hromadným přestavbám, je firma EKOSS v Boskovicích. Ta už má také první dva dealery - Pražskou plynárenskou v Praze a firmu Urbanec v Uherském Hradišti.

Příště se budeme věnovat dotazům čtenářů k využití zemního plynu i propan-butanu v motorismu

Automobilka Volvo montuje do modelu S 80 Bi-fuel tři tlakové nádoby na zemní plyn o celkovém objemu 100 litrů. Benzinová nádrž je třicetilitrová a vše je umístěno pod podlahou vozidla. Zavazadlový prostor automobilu tak zůstává zachován.

Autor:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.