Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zemřel Butzi, designér legendárního Porsche 911. Génius „bez talentu“

  20:23aktualizováno  21:13
Automobilový designér Ferdinand Alexander Porsche, potomek slavné rodiny, zemřel ve čtvrtek ve věku 76 let v rakouském Salcburku.

Ferdinand Alexander Porsche v roce 1963 u prvního Porsche 911, tehdy se ovšem ještě jmenovalo Porsche Typ 901 (T8) | foto: Porsche

F. A. Porsche, který zastával post čestného předsedy dozorčí rady automobilky Porsche, byl autorem známého modelu 911. Ten patřil k nejúspěšnějším modelům v automobilové historii. Přitom Butziho, jak se mu také říkalo, vyhodili po roce studií designu z prestižní školy v Ulmu pro "nedostatek talentu".

Fotogalerie

Butzi si zajistil nesmrtelnost hned jednou z prvních prací v rodinné automobilce. V roce 1962 stvořil Porsche 911. Legendární sporťák s motorem za zadní nápravou, s vykuleným pohledem okrouhlých předních světel, placatou kapotou a mohutnou splývající zádí vypadá do dnešních dnů (modelu 991) vlastně pořád stejně. Nezaměnitelnou siluetu pozná i laik. "Jako tvůrce Porsche 911 založil v našem podniku kulturu designu, kterou jsou naše sportovní vozy až do současnosti ovlivněny," řekl předseda představenstva automobilky Matthias Müller.

Ke vzniku samotného designu se váže historka o tom, jak F. A. o podobě "devětsetjedenáctky" bojoval s šéfinženýrem Porsche Erwinem Komendou. Ten s Butziho návrhy nesouhlasil a hrozilo zastavení prací na novém voze. Butziho otec Ferry tedy vzal synovy návrhy a odnesl je do firmy Reutter, která sídlila naproti automobilce a vyráběla pro Porsche karoserie. Tam nechal vyrobit první prototyp. V roce 1963 se nový model představil pod označením 901 na autosalonu ve Frankfurtu. Ještě před zahájením produkce v roce 1965 muselo Porsche změnit kvůli zásahu Peugeotu označení na 911. Číslování s nulou uprostřed má totiž rezervované francouzský výrobce.

Ferdinand Alexander Porsche

Ferdinand Alexandr Porsche Později navrhoval i závodní auta, jako byl model 804 pro formuli jedna anebo Porsche 904 Carrera GTS, které je dnes považováno za jedno z nejkrásnějších závodních aut všech dob.

Ferdinand Alexander Porsche byl vnukem Ferdinanda Porsche, který proslul nejen jako zakladatel slavné továrny Porsche, ale také jako tvůrce kultovního vozu Volkswagen Brouk.

F. A. Porsche se narodil v roce 1935 ve Stuttgartu, sídelním městě automobilové továrny. Byl nejstarším synem Ferdinanda Antona Ernsta Porsche, přezdívaného Ferry. V roce 1972, když se členové rodiny stáhli z výkonného managementu firmy, automobilku opustil a založil slavnou návrhářskou kancelář Porsche Design Studio se sídlem v rakouském Zell am See. Značku "Porsche Design" nebo "Design by F. A. Porsche" najdeme na nespočtu výrobků, od slavných hodinek přes psací potřeby, koupelny, nábytek, televizory po jízdní kola, vlaky, tramvaje a dokonce i klavír.

Jeho krédem bylo: "Design by měl být upřímný." Vyznával především funkční design, bez ozdob. Sám sebe nepovažoval za umělce, ale spíše za technicky zdatného "řemeslníka tvarů".

Ferdinand Alexander Porsche
Ferdinand Alexander Porsche




Nejčtenější

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Další z rubriky

Variabilita zadní řady sedadadel
VIDEO: Hlavním trumfem Karoqa jsou zadní sedadla, ale má to háček

Žádné jiné SUV této velikosti nemá tak variabilní interiér. Škodovácká novinka z kategorie SUV bude mít v nabídce polohovatelná a vyjímatelná sedadla zadní...  celý článek

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...
Evropská komise vyšetřuje Fiat a Itálii za fígl na emisní testy

Evropská komise vyšetřuje automobilku Fiat Chrysler a italskou vládu v souvislosti s nezákonnými systémy pro manipulaci s emisemi naftových vozů. Komise se...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.