Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zemřel Butzi, designér legendárního Porsche 911. Génius „bez talentu“

  20:23aktualizováno  21:13
Automobilový designér Ferdinand Alexander Porsche, potomek slavné rodiny, zemřel ve čtvrtek ve věku 76 let v rakouském Salcburku.

Ferdinand Alexander Porsche v roce 1963 u prvního Porsche 911, tehdy se ovšem ještě jmenovalo Porsche Typ 901 (T8) | foto: Porsche

F. A. Porsche, který zastával post čestného předsedy dozorčí rady automobilky Porsche, byl autorem známého modelu 911. Ten patřil k nejúspěšnějším modelům v automobilové historii. Přitom Butziho, jak se mu také říkalo, vyhodili po roce studií designu z prestižní školy v Ulmu pro "nedostatek talentu".

Fotogalerie

Butzi si zajistil nesmrtelnost hned jednou z prvních prací v rodinné automobilce. V roce 1962 stvořil Porsche 911. Legendární sporťák s motorem za zadní nápravou, s vykuleným pohledem okrouhlých předních světel, placatou kapotou a mohutnou splývající zádí vypadá do dnešních dnů (modelu 991) vlastně pořád stejně. Nezaměnitelnou siluetu pozná i laik. "Jako tvůrce Porsche 911 založil v našem podniku kulturu designu, kterou jsou naše sportovní vozy až do současnosti ovlivněny," řekl předseda představenstva automobilky Matthias Müller.

Ke vzniku samotného designu se váže historka o tom, jak F. A. o podobě "devětsetjedenáctky" bojoval s šéfinženýrem Porsche Erwinem Komendou. Ten s Butziho návrhy nesouhlasil a hrozilo zastavení prací na novém voze. Butziho otec Ferry tedy vzal synovy návrhy a odnesl je do firmy Reutter, která sídlila naproti automobilce a vyráběla pro Porsche karoserie. Tam nechal vyrobit první prototyp. V roce 1963 se nový model představil pod označením 901 na autosalonu ve Frankfurtu. Ještě před zahájením produkce v roce 1965 muselo Porsche změnit kvůli zásahu Peugeotu označení na 911. Číslování s nulou uprostřed má totiž rezervované francouzský výrobce.

Ferdinand Alexander Porsche

Ferdinand Alexandr Porsche Později navrhoval i závodní auta, jako byl model 804 pro formuli jedna anebo Porsche 904 Carrera GTS, které je dnes považováno za jedno z nejkrásnějších závodních aut všech dob.

Ferdinand Alexander Porsche byl vnukem Ferdinanda Porsche, který proslul nejen jako zakladatel slavné továrny Porsche, ale také jako tvůrce kultovního vozu Volkswagen Brouk.

F. A. Porsche se narodil v roce 1935 ve Stuttgartu, sídelním městě automobilové továrny. Byl nejstarším synem Ferdinanda Antona Ernsta Porsche, přezdívaného Ferry. V roce 1972, když se členové rodiny stáhli z výkonného managementu firmy, automobilku opustil a založil slavnou návrhářskou kancelář Porsche Design Studio se sídlem v rakouském Zell am See. Značku "Porsche Design" nebo "Design by F. A. Porsche" najdeme na nespočtu výrobků, od slavných hodinek přes psací potřeby, koupelny, nábytek, televizory po jízdní kola, vlaky, tramvaje a dokonce i klavír.

Jeho krédem bylo: "Design by měl být upřímný." Vyznával především funkční design, bez ozdob. Sám sebe nepovažoval za umělce, ale spíše za technicky zdatného "řemeslníka tvarů".

Ferdinand Alexander Porsche
Ferdinand Alexander Porsche




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.