Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zemřel hodinář, který vymyslel smarta. Vizionář, co nikdy nepracoval

  14:11aktualizováno  14:11
Ve své zemi měl pověst výřečného podivína s exhibicionistickými sklony, který se umí prosadit v záři reflektorů. Fakt, že tento naturalizovaný Švýcar pocházející z Bejrútu byl ve světě nejznámějším vyslancem průmyslu země helvétského kříže, přičítali mnozí jen jeho mediální šikovnosti. Jedno mu však ani jeho kritici upřít nemohou: Nebýt Hayeka, nebyla by ani automobilka Smart.

Nicolas G. Hayek, duchovní otec smartu a muž opředený mnoha pověstmi, podlehl 28.června srdečnímu infarktu. Podle prohlášení rodiny zemřel Hayek ve svých 82 letech "uprostřed práce". Infarkt jej dostihl přímo u jeho psacího stolu. Zpráva o smrti Nicolase G. Hayeka ZDE

Nicolas G. Hayek

Swatch jako životní styl

Hayek je postava jako vystřižená z hollywoodských filmů. Všeobecně považovaný za zachránce švýcarského hodinářského průmyslu a zakladatele největší hodinářské firmy na světě. On sám se takovému označení nikdy nebránil, ačkoliv ani jedno není tak docela pravda. Respektovaný švýcarský novinář Jürg Wegelin v biografické knize Mister Swatch označuje za vynálezce "plastikových hodinek se sexappealem" Ernsta Thomkeho a uvádí, že když Hayek do firmy nastoupil, byla už finančně stabilizovaná a úspěšná.

Byl to však Hayek, který hodinky Swatch povýšil na životní styl. Jako vášnivý ekolog měl představu, že nositelé jeho barevných strojků budou zároveň jezdit v malém, energeticky nenáročném automobilu. Už před dvaceti lety si usmyslil, že jeho dvoumístný "Swatch-Mobil" bude mít hybridní pohon a karosérii z recyklovatelných plastů.

Na tehdejší dobu mimořádně odvážná vize však nenašla nikoho, kdo by ji chtěl uvést do praxe. Hayek se svým přesvědčovacím talentem objížděl výrobce po celé Evropě (byl i v českém Metalexu), ale sluchu mu dopřál až německý Volkswagen. Naneštěstí pro Hayeka došlo na předsednickém postu automobilky k výměně stráží, a nastupující Ferdinand Piëch projekt Swatch-Mobilu v roce 1993 zarazil. Znechucený Hayek se obrátil na konkurenci a kupodivu uspěl u tehdejšího šéfa automobilky Mercedes-Benz Wernera Niefera. Zlí jazykové tvrdí, že Niefer podlehl Hayekově charismatickému vystupování, protože plány na výrobu půl milionu minivozů ročně nikdy neměly reálný základ.

Smart mohl být český

Nicolas Hayek hledal partnery i v Československu - více ZDE

Také Jürg Wegelin líčí Hayeka jako mimořádně zdatného řečníka. "Hodně mluvil o svých snech a představách a člověk pak rychle získal dojem, že mu Hayek ukazuje svou duši."

Šestileté dítě

Když otevíral továrnu na výrobu smartů ve francouzském Hambachu, mluvil tu spolkový kancléř i francouzský prezident, ale teprve Hayek sklidil potlesk už po dvou minutách svého projevu. Muž, který nosil na rukách vždy několik hodinek najednou a konzervativní Švýcary odpuzoval svými zlatými řetězy, se nakonec i s Mercedesem nerozešel v dobrém. Když automobilka v roce 1997 představila první prototyp smartu, Hayeka se dotklo, že nemá hybridní pohon a svůj podíl ve firmě odprodal.

Smart

Možná však, že Hayek v úspěch konvenčního pohonu u smarta skutečně nevěřil. Čas mu dal ostatně za pravdu - automobilka svým vlastníkům zatím přinášela jen velké finanční ztráty a obrat k lepšímu se očekává až v příštích letech - po uvedení čistě elektrického modelu v roce 2012 a představení nové generace smartu, která má vzejít ze spolupráce s francouzským Renaultem.

Hayek sám sebe nikdy nepovažoval za vizionáře nebo manažera, ale mluvil o sobě jako o umělci. Když byl jednou tázán, kolik hodin denně pracuje, lakonicky odpověděl: "Já vůbec nepracuji. Užívám si tak mezi osmi až čtrnácti hodinami denně." A ve svých interview rád citoval svou manželku, která o něm kdysi prohlásila, že je "šestileté dítě s šedesátiletými zkušenostmi".

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Subaru Outback 2,0D CVT Sport...
Subaru Outback 2,0D CVT Sport...

r.v. 2016, naj. 13 500 km, diesel
939 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.