Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zemřel hodinář, který vymyslel smarta. Vizionář, co nikdy nepracoval

  14:11aktualizováno  14:11
Ve své zemi měl pověst výřečného podivína s exhibicionistickými sklony, který se umí prosadit v záři reflektorů. Fakt, že tento naturalizovaný Švýcar pocházející z Bejrútu byl ve světě nejznámějším vyslancem průmyslu země helvétského kříže, přičítali mnozí jen jeho mediální šikovnosti. Jedno mu však ani jeho kritici upřít nemohou: Nebýt Hayeka, nebyla by ani automobilka Smart.

Nicolas G. Hayek, duchovní otec smartu a muž opředený mnoha pověstmi, podlehl 28.června srdečnímu infarktu. Podle prohlášení rodiny zemřel Hayek ve svých 82 letech "uprostřed práce". Infarkt jej dostihl přímo u jeho psacího stolu. Zpráva o smrti Nicolase G. Hayeka ZDE

Nicolas G. Hayek

Swatch jako životní styl

Hayek je postava jako vystřižená z hollywoodských filmů. Všeobecně považovaný za zachránce švýcarského hodinářského průmyslu a zakladatele největší hodinářské firmy na světě. On sám se takovému označení nikdy nebránil, ačkoliv ani jedno není tak docela pravda. Respektovaný švýcarský novinář Jürg Wegelin v biografické knize Mister Swatch označuje za vynálezce "plastikových hodinek se sexappealem" Ernsta Thomkeho a uvádí, že když Hayek do firmy nastoupil, byla už finančně stabilizovaná a úspěšná.

Byl to však Hayek, který hodinky Swatch povýšil na životní styl. Jako vášnivý ekolog měl představu, že nositelé jeho barevných strojků budou zároveň jezdit v malém, energeticky nenáročném automobilu. Už před dvaceti lety si usmyslil, že jeho dvoumístný "Swatch-Mobil" bude mít hybridní pohon a karosérii z recyklovatelných plastů.

Na tehdejší dobu mimořádně odvážná vize však nenašla nikoho, kdo by ji chtěl uvést do praxe. Hayek se svým přesvědčovacím talentem objížděl výrobce po celé Evropě (byl i v českém Metalexu), ale sluchu mu dopřál až německý Volkswagen. Naneštěstí pro Hayeka došlo na předsednickém postu automobilky k výměně stráží, a nastupující Ferdinand Piëch projekt Swatch-Mobilu v roce 1993 zarazil. Znechucený Hayek se obrátil na konkurenci a kupodivu uspěl u tehdejšího šéfa automobilky Mercedes-Benz Wernera Niefera. Zlí jazykové tvrdí, že Niefer podlehl Hayekově charismatickému vystupování, protože plány na výrobu půl milionu minivozů ročně nikdy neměly reálný základ.

Smart mohl být český

Nicolas Hayek hledal partnery i v Československu - více ZDE

Také Jürg Wegelin líčí Hayeka jako mimořádně zdatného řečníka. "Hodně mluvil o svých snech a představách a člověk pak rychle získal dojem, že mu Hayek ukazuje svou duši."

Šestileté dítě

Když otevíral továrnu na výrobu smartů ve francouzském Hambachu, mluvil tu spolkový kancléř i francouzský prezident, ale teprve Hayek sklidil potlesk už po dvou minutách svého projevu. Muž, který nosil na rukách vždy několik hodinek najednou a konzervativní Švýcary odpuzoval svými zlatými řetězy, se nakonec i s Mercedesem nerozešel v dobrém. Když automobilka v roce 1997 představila první prototyp smartu, Hayeka se dotklo, že nemá hybridní pohon a svůj podíl ve firmě odprodal.

Smart

Možná však, že Hayek v úspěch konvenčního pohonu u smarta skutečně nevěřil. Čas mu dal ostatně za pravdu - automobilka svým vlastníkům zatím přinášela jen velké finanční ztráty a obrat k lepšímu se očekává až v příštích letech - po uvedení čistě elektrického modelu v roce 2012 a představení nové generace smartu, která má vzejít ze spolupráce s francouzským Renaultem.

Hayek sám sebe nikdy nepovažoval za vizionáře nebo manažera, ale mluvil o sobě jako o umělci. Když byl jednou tázán, kolik hodin denně pracuje, lakonicky odpověděl: "Já vůbec nepracuji. Užívám si tak mezi osmi až čtrnácti hodinami denně." A ve svých interview rád citoval svou manželku, která o něm kdysi prohlásila, že je "šestileté dítě s šedesátiletými zkušenostmi".

Autoři:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.