Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zemřel Král českého automobilového designu

  13:51aktualizováno  13:51
S odchodem Václava Krále zhasl motor, který po tři desetiletí roztáčel kola českého designu. Zemřela nejvýraznější osobnost poválečného československého průmyslového návrhářství.

Václav Král, designér | foto: Archiv rodiny V. Krále

Václav Král se narodil v roce 1936 a žil v Roztokách u Prahy. Svou kariéru začínal v padesátých letech v boleslavské škodovce,  kde se stal členem Cechu konstruktérů.

Ve svém životě se kromě skicování věnoval i aktivnímu závodění a také odtud patrně pramení jeho mimořádný smysl pro funkčnost kloubící se s výborným vkusem.

Zůstalo po něm množství odvážných studií – mezi nejznámější patří bezesporu Supertatra MTX-01 z počátku devadesátých let, která s technikou Tatry 613 dosahovala na svou dobu obdivuhodných výkonů především díky vynikající aerodynamice, kterou pan Král – stejně jako ve všech ostatních případech – tvořil od oka.

Poslední rozloučení s Václavem Králem se koná ve středu 2. listopadu 2005 od 15:15 v krematoriu Motol. 

Pro příborskou tatrovku vznikl i návrh na modernizaci šestsettřináctky Prezident, před kterým později dostala přednost labutí Tatra 700. Mezi jeho špičkové kreace patří i supersporty Dioss Rebel a Innotech Mystero. Nevyhýbal se ani motocyklům – poslední realizovaná studie z března 2003 – klasická cestovní šestsetpadesátka s poněkud neobvyklými liniemi - nese symbolicky značku Jawa.

Hmatatelných výsledků dosáhl zejména jako spoluzakladatel legendární ladičské firmy Metalex, se kterou intenzivně spolupracoval po celou dobu její existence. Jeho kabát vozily formule Easter a Mondial, podobně jako Škoda Buggy a Spider. Sériové výroby se dočkal Favorit Roadster nebo Havel bugy. V poslední době se Král zaměřoval na vývoj malých městských vozidel.

Jeho rukopis nese úspěšný závodní tahač Buggyra. Avšak neomezoval se pouze na návrhy automobilové krásy – stvořil i neobvyklý výtah v malé dvoraně Veletržního Paláce, sídla Národní Galerie. Ve spolupráci s firmou Model Maker pak vytvořil repliku historického Porsche 356 v zakázce pro mnichovské muzeum.

Zdroj: autohistories

Jedno nejmilovanějších "dětí" Václava Krále:
Tatra MTX-01 V8 - SUPERTATRA

Václav Král je také tvůrcem vozu, který dosáhl historicky prvního českého národního rychlostního rekordu. S jeho Supertatrou ho vytvořil Stanislav Bold na bývalém letišti Hradčany u Ralska. Vůz s osmiválcovým motorem Tatra o objemu čtyři litry tehdy dával výkon 320 koní a na konci cílové rovinky jel rychlostí 260 kilometrů v hodině.

Pozornost zaslouží také jeho ilustrátorská činnost. Od padesátých let pravidelně uveřejňovaly jeho kresby závodních automobilů motoristické časopisy (první skicu pro Svět motorů nakreslil v 16 letech v roce roce 1952).

Václav Král se stal předsedou Asociace průmyslových designérů ČR, studenti pražského ČVUT si jej pamatují jako vedoucího ateliéru designu na strojní a dopravní fakultě, kde mu přirozený respekt zajišťovaly jeho nepopiratelné pracovní výsledky. Jeho studenti dostávali vždy dostatek šancí ke kvalitnímu uplatnění. Nevyhýbal se kontaktu s médii, o čemž svědčí jeho glosy pro auto.idnes.cz.

Ostravský rodák Václav Král absolvoval v roce 1956 Vyšší průmyslovou školu automobilní a leteckou v Mladé Boleslavi, kde se specializoval na stavbu automobilových karoserií. Do roku 1969 pracoval v konstrukci karoserií AZNP Mladá Boleslav, později ve Výzkumném ústavu energetickém. Od roku 1983 byl ve svobodném povolání. Od počátku 90. let spolupracoval se synem Jiřím, v roce 1994 začal vyučovat v rámci oboru Design dopravních prostředků na Českém vysokém učení technickém.

Autoři:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.