Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žena za volantem = nebezpečí na silnici? Právě naopak!

  9:11aktualizováno  9:11
Díváte se s despektem na ženy řidičky? Říkáte si, že žena patří k plotně a ne za volant auta? Statistiky hovoří o opaku. Podle nich jsou totiž pro ostatní účastníky silničního provozu ženy za volantem menším nebezpečím než muži.

Je všeobecně známé, že ženy jsou při řízení opatrnější a snaží se dodržovat dopravní předpisy.

Muži jezdí mnohem razantněji, ale zase dokáží lépe odhadnout vzdálenost. Žen za volantem stále přibývá.

Jejich dovednost v oblasti řízení se dokonce dostala na špici pomyslného žebříčku dobrých řidičů.

Pán tvorstva a jeho miláček
Přes to však stále přežívá mužský názor, že nikdo nejezdí tak dobře, jako „pán tvorstva“. Když se tito muži setkají se ženou za volantem v provozu, nezapomenou jí to dát patřičně najevo. Domnívají se, že se žena nedokáže s autem dostatečně sžít, nezná jeho potřeby a neumí se o něj postarat.

Je to dáno historickým vývojem. Mnoho žen zkrátka dříve nemělo možnost řídit vozidlo tak často jako muž. Ať už se jednalo o jízdu do zaměstnání, rodinný výlet či odjezd na chalupu, tím, kdo řídil vůz, byl zpravidla muž – hlava rodiny.

Kvalita jízdy závisí nepochybně i na počtu najetých kilometrů. Proto by se čerství absolventi řidičského kursu této sporné debaty neměli raději účastnit. Až čas ukáže, jací jsou vlastně řidiči.

Česká pojišťovna: Rozdíly mezi muži a ženami neděláme

Ze italské studie vyplývá, že řidičky bourají méně než muži. Některé pojišťovny proto nabízejí řidičkám výhodnější podmínky při uzavírání pojistek. Jaká je situace v ČR?

*Dělá ČP rozdíly mezi muži a ženami za volantem?

Česká pojišťovna dělá rozdíly mezi řidiči, kteří nehavarují a řidiči, kteří způsobují nehody.

Jinak řečeno, rozlišujeme škodní průběh jednotlivých klientů a ti, kteří jej mají malý nebo žádný, získávají nižší pojistné formou bonusů. Rozdíly mezi muži a ženami neděláme.

*Zvýhodňuje některé skupiny řidičů při stanovení pojistného?

Zvýhodňujeme řidiče, kteří nehavarují.

*Lze podle statistik ČP podobné závěry vysledovat i v Česku?

Nelze. V České republice řídí vozidlo mnohem více mužů než žen. Rodinná auta jsou také většinou psána na muže, nikoliv ženy.

A protože povinné ručení se týká vozidla a ne jeho řidiče, jsou podobné statistiky zavádějící. Statisticky např. v ČR také nejvíce havarují automobily zn. Škoda. Nikoliv však proto, že jejich šoféři jsou špatní, ale proto, že jich po našich silnicích jezdí prostě nejvíc…

Navíc, dělení klientů vznikalo v zemích na západ od našich hranic teprve po vyhodnocení údajů za desítky let. Časová řada, kterou mají pojistní matematici k dispozici v ČR je zatím příliš krátká (od roku 2000).

Václav Bálek, tiskový mluvčí České pojišťovny

Co na to odborníci?
Podle studie, kterou si nechala vypracovat italská asociace pojišťoven Ania, jsou ženy za volantem symbolem opatrnosti a klidu. Z výzkumu vyplývá, že si žena za volantem počíná bezpečněji nejen vůči sobě samé, ale i vůči ostatním řidičům. V Itálii proto mnoho italských pojišťoven nabízí zajímavější podmínky při pojišťování žen-řidiček. 

Porovnáme-li mladé začínající řidiče, hrají prim opět ženy. Rozverní předvádění chtiví mladíci mají na svědomí velké množství nehod, z nichž celá řada patří k velmi závažným. Na základě tohoto faktu musí pojišťovny vyplácet nezanedbatelné odškodné, a to se jim samozřejmě nelíbí.

Podle Anie jsou ženy ve věku 18 - 40 let výrazně bezpečnějšími řidiči než muži. Pro vyhodnocení používá studie index vypočítaný na  základě frekvence a průměrné "ceny" nehody. Osmnáctiletí řidiči "vítězí" se 400 body, jejich vrstevnice mají 250 bodů a 100 čtyřicátníci.

Jednoduše řečeno: v porovnání s čtyřicetiletým mužem ("nejklidnější" pojistná kategorie řidičů), stojí řidiči ve věku 18-19 let pojišťovny čtyřikrát více, avšak "osmnáctky" dvakrát tolik.  

Po třicítce se rozdíl snižuje
U žen mezi 30 a 40 lety se podle Anie rozdíl rapidně snižuje. Nad hranicí čtyřiceti let věku nejsou rozdíly mezi oběma pohlavími patrné.

Odlišné chování mladých za volantem je nejmarkantnější v prvních letech řidičského života. Podle vypracované studie nespočívá ani tak ve frekvenci používání automobilu, jako v rozdílném přístupu k vozidlu samému (opatrnost dívek, touha se předvést u chlapců).

Ne ve všem ženy vítězí
Vítězství žen však přeci jen není absolutní. Studie poukázala také na fakt, že nehodovost řidiček i řidičů začne opět narůstat mezi pětačtyřicátým a pětapadesátým rokem. V tomto ohledu jsou na tom ženy co se týče nehodovosti hůře. V dodatku se však říká, že je pravděpodobné, že "vítězství" starších řidiček mají na svědomí opět muži. Tato teorie je založena na faktu, že za volanty malých aut svých maminek (na jejichž jména jsou registrována) ve valné většině řádí v Itálii jejich synové – čerství řidiči.

Statistiky trochu mlží
Díky statistikám by mohli být ženy pochváleny za to, jaké jsou výborné řidičky. Skutečnost je ale taková, že bohužel jejich zastoupení v provozu není padesátiprocentní, abychom mohli dělat opravdové závěry, ale zhruba dvaceti- až třicetiprocentní.

Žena za volantem zkrátka nedokáže prožívat chvilky naplněné adrenalinem, když se pneumatiky při prudkém brzdění nebo zrychlení zařezávají do asfaltu. Ženin pohled na automobil je ryze praktický. Je to zkrátka jen dopravní prostředek, na rozdíl od muže, pro nějž je auto mazlíčkem, kterého opečovává. 

***

ČTĚTE TAKÉ: Ženy v autech bourají méně než muži

Statistika je jednoznačná. Z každé tisícovky mužů, kteří řídí auta, zavinilo šestačtyřicet nehodu. U žen je toto číslo čtyřikrát menší... více ZDE

***

Co říci na závěr? Řidiče a řidičky můžeme rozdělit do dvou skupin. Buď jezdit umí nebo neumí. Pryč jsou časy, kdy se Češi projížděli ve svých starých škodovkách a také jsou pryč doby, kdy z těchto vysloužilých automobilů přesedli do silných vozů, ve kterých nedokázali jezdit. V současnosti najezdí český řidič mnohem více kilometrů, což přispívá k jeho celkové vyježděnosti. Snažme se tedy, aby se tato fakta projevila v dobrém na počtu dopravních nehod.

Jak se stát dobrým řidičem

* Základem je autoškola
Vyberte si dobrou autoškolu. Kdo chce dobře řídit, musí se to naučit!
Získané dovednosti dobře zažijte
Hned po autoškole je třeba jezdit a zase jezdit!
Je-li to třeba, vraťte se do autoškoly
Nebojte se vrátit do autoškoly, když jste dlouho neřídili. Není to žádná ostuda. Nestranný učitel bývá lepším rádcem nežli někdo z příbuzenstva.
Vzdělávejte se nadále v motorismu
Je důležité sžít se s motoristickým prostředím a s autem! Připravujte se na náhlé kritické situace v dopravě, jen tak se jim vyvarujete!
Při jízdě respektujte všechna pravidla, naučte se chovat a reagovat podle nich
Je důležité pochopit a naučit se respektovat všechna i nepsaná (pozitivní) pravidla silničního provozu. Chovejte se a reagujte podle nich.
* Při zvýšené psychické nebo tělesné zátěži zvažte svou účast v silničním provozu
Zejména při dlouhodobější psychické vyčerpanosti zvažte, zda je dobré řídit vozidlo. Obzvláště ženy jsou z hlediska prožívání psychické zátěže citlivější. Jsou tak více rozptylovány, což se v provozu nenosí.

Libuše Šmuclerová.

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.