Žene se kalamita, na trénink je pozdě. Zkuste rychlokurz nasazování řetězů

Nasadit řetěz není tak složité a trénovaný řidič to na obě kola zvládne klidně za tři minuty. Jenže i do relativně jednoduché, byť dosti špinavé práce vstupuje hromada vedlejších okolností, která může ořetězování kol dokonale zkomplikovat a znechutit.

Záda vám ohazují sněhem ostatní auta, v autě řvou děti, u dveří manželka a ruce máte zmrzlé, že necítíte prsty. A to nepočítáme nervózní hledání řetězů na dně kufru pod nákladem na víkend na horách.

Ilustrační fotoIlustrační foto

Pokud to jen trochu jde, vyzkoušejte si celou operaci v klidu a teple. Pokud nemáte vlastní garáž, zkuste to třeba na krytém parkovišti nákupního centra, než manželka před cestou na hory nakoupí. Určitě nezapomeňte na rukavice. Jednotlivé značky se liší v drobnostech, základy jsou u všech stejné. Všechny se na kolo nasazují, aniž se s vozem musí popojíždět. Oblékáme je na poháněná kola.

Je to hračka

Řetěz rozložíme, rozmotáme jednotlivá vlákna a urovnáme si obě symetrické části. Obvodové lanko zasuneme po zemi za kolem, oba konce zvedneme nahoru na běhoun pneumatiky, přitáhneme je k sobě a spojíme. Horní konce řetízků zachytíme k sobě, lanko sundáme z běhounu na zadní stranu pneumatiky a urovnáme oka řetězu tak, aby byla symetrická a nepřekroucená.

Ilustrační foto

Postupujeme po obou stranách po obvodu dolů až spojíme utahovacím řetězem obě části. Provlékneme řetízek kroužkem a volný konec uchytíme co nejpevněji za některé z oček na boku pneumatiky. Překontrolujeme, zda je řetěz rovnoměrně nasazený. Po třiceti až padesáti metrech jízdy se ještě ujistíme, zda řetězy drží, případně je ještě dotáhneme. K dostání jsou i dražší provedení, která se nasadí na kolo, rozjedete se a řetězy se samy dotáhnou.

Správně mají řetězy "sedět" na pneumatice, nikoliv na ráfku. V případě nouze lze použít řetěz o něco málo větší, který vám zapůjčí spřátelený motorista. Je to lepší než nic. U plastových poklic se moc neděje, pokud ale máte hliníkové ráfky, může přesahující řetěz kolo poškrábat. Pro ty existují speciální řetězy pro litá kola, kde jsou články kryty plastem.

Ilustrační fotoSněhové řetězy

Pozor i na to, zda automobilka povoluje na daný typ auta použít vybrané řetězy. Stále častěji se totiž prodávají vozy, jimž se standardní řetězy do podběhů nevejdou a vyžadují speciální provedení s tenčími články. Když se budete na velká kola, která se do podběhů taktak nacpou, snažit navléknout řetězy, hrozí nebezpečí, že poničí podběhy a blatníky vozu.

Až přijedete ze sněžné výpravy domů, mokré řetězy opláchněte od soli a nečistot, otřete hadrem a nechte dobře oschnout, ideálně je rozprostřete na noviny.

Vybírejte podle rozměru pneumatik

Řetězy po dědečkovi na jeho Škodu Favorit vám budou k ničemu, je třeba mít řetězy s rozměrem vhodným pro vaše auto. Když se pro řetězy vypravíte do prodejny, je potřeba znát přesný rozměr obuté pneumatiky. Pavel Urban, technický ředitel sítě servisů Halfords, radí zkontrolovat, zda mají řetězy schválení ministerstva dopravy. "Zjistěte, zda mají atest. Což zaručuje bezproblémový provoz a to, že je výrobek bezpečný."

Běžně seženete řetězy v několika cenových kategoriích. "Ty nejlevnější v cenách od 400 korun fungují, ale jsou méně komfortní." Obecně lze říci, že čím dražší, tím lepší materiál. Ty nejlevnější jsou méně odolné. "Dražší kategorie bývají legované třeba i titanem," vysvětluje Urban.

Sněhové řetězy s plastovými chrániči na litá kola

Sněhové řetězy s plastovými chrániči na litá kola

Ilustrační foto

Na balení najdete tabulku s rozměry pneumatik, pro které jsou řetězy určeny

"Následuje cenová kategorie asi od 1200 korun. Další od 4 a půl tisíce a pak různé speciální řetězy - třeba na vozy SUV, které stojí třeba 8 a půl tisíce korun i více."

Rozdíly jsou v jednoduchosti montáže. Některé dražší nabízejí různé samoutahovací systémy, jiné sundáte doslova jednou rukou. "Není třeba se bát ani nejlevnějších řetězů. Když budu bydlet na horách, vyplatí se ale investovat do dražších, komfortnějších řetězů, " uzavírá Pavel Urban z Halfords.

Ilustrační fotoIlustrační foto

Látkové řetězy se neosvědčily

Klasické řetězy lze nyní nahradit látkovými. Prodávají se za 1 800 až 2 500 korun a jejich hlavní výhodou je snazší nandavání. Problémem je jejich trvanlivost. Prakticky vůbec se s nimi nesmí vyjet na asfalt, protože se ihned ničí. Čtěte test sněhových řetězů ZDE

KDY PŘIŠEL ČAS ŘETĚZŮ

Sněhové řetězy lze použít jen na silnicích se souvislou sněhovou vrstvou. Při jízdě s nimi se doporučuje čtyřiceti-, maximálně padesátikilometrová rychlost. Řetězy je třeba demontovat, jakmile se povrch zlepší.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...