Koncept I.DE.A Institute

Koncept I.DE.A Institute | foto: I.DE.A Institute

Ženevské novinky: malý lexus odhalil světlo, Fiat veze motor 0,9 litru Turbo

  • 109
Malý lexus a ladná studie podle pravidel klasické italské školy. Už jsou vyzrazeny další dvě novinky, které se těší na autosalon do Ženevy. Jejich podoba je tajná, zatím známe jen detaily.

Italská designérská kancelář I.DE.A Institute je v našich končinách méně známé studio, měřit se ale může s nejlepšími (dala tvář třeba Fiatu Tipo, Lancii Kappa nebo Tatě Nano). Pro autosalon do Ženevy si připravila koncept velkého hybridního sedanu. Čtyřmístná limuzína má být zhmotněním italské elegance.

I.DE.A slibuje autu i světoznámé jméno, které je synonymem pro typickou italskou krásu a styl. Kromě nicneříkajících vět a siluety ale studio více neprozradilo. Do premiéry, která je naplánovaná na druhého března si tedy můžeme představovat, jak by měl na italský koráb jeho majitel volat...

Nejmenší lexus

O něco ostřejší představu mohou mít lexusáři, kteří se těší na nový malý - samozřejmě hybridní - hatchback. O jeho podobě mnohé prozradil koncept LF-Ch, který parkoval loni na autosalonu ve Frankfurtu. Nyní už je známa podoba zadního světla a automobilka i prozradila jméno. Nový lexus se bude označovat CT 200h a bude prvním a jediným plně a výhradně hybridním autem svého druhu (prémiové kompaktní vozy). Nehybridní verzi prostě a jednoduše nekoupíte. CT 200h bude full hybrid, což znamená, že zvládne i jízdu výhradně na elektřinu.

Lexus CT 200h

Podle neoficiálních informací má být nejmenší lexus dlouhý 4,3 metru, široký 179 a vysoký 140 centimetrů. Systém hybridního pohonu pochází z Toyoty Prius, časem by měly přibýt silnější verze 300h a 400h.

Základní verze 200h má podle neoficiálních informací dostat čtyřválec s objeme dvou litrů, který vychází z 1,8 používané v priusu. Výkon má být kolem 150 koní.

Fiat 0,9 Turbo

Zajímavou novinku má pro Ženevu připravenou Fiat. Italská automobilka představí motor 0,9 litru TwinAir. Na malé motory jsou Italové odborníci, jejich nejčerstvější práce ale stojí za pozornost. Z ani ne litrového objemu dolují motoráři až 105 koní.

Malý motůrek se představí v atmosférické i přeplňované verzi, využívá technologii variabilního časování sacích ventilů Multiair a v Ženevě se představí v útrobách Fiatu 500. Do prodeje má motor zamířit v létě.

V nabídce budou tři varianty maloobjemového dvouválce. Základní atmosférická 65koňová verze a dvě přeplňované s výkony 85 a 105 koní. Motory nahradí dvanácti- a slabší čtrnáctistovky fiaťáckých motorů řady FIRE.

Motor 0,9, který se bude vyrábět v polské fabrice Fiatu v Bielsko Biale, se brzy dostane pod kapoty Alfy Romeo MiTo a připravované nové Lancie Ypsilon.