Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ženevský autosalon je zelený

aktualizováno 
Nejčastější barvou v expozicích automobilek na letošním ženevském autosalonu je jednoznačně zelená. Společnosti tak dávají najevo, že vyrábí ekologické vozy s nízkou spotřebou, které jsou šetrné k životnímu prostředí.

Škoda Superb GreenLine | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

O taková auta je zájem kvůli stoupajícím cenám ropy a vládním pobídkám k nákupu vozů s nízkými emisemi. A právě informace o tom, kolik oxidu uhličitého na jeden kilometr vůz vyprodukuje, je letos na čelních místech všech informačních materiálů.

Nikdo z návštěvníků autosalonu například nepřehlédne, kolik oxidu uhličitého produkují vozy BMW. Německá automobilka tuto informaci napsala na bok 20 vozů, jež jsou v její expozici vystavené ve dvou patrech nad sebou.

Firma tvrdí, že 21 modelů BMW má emise maximálně 140 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Automobilka navíc loni prodala více než 400 000 vozů používajících technologie na snižování spotřeby a výfukových plynů.

Místo, kde své vozy ukazuje světu francouzský Peugeot, je pro změnu vyvedeno ve stylu džungle s vodopádem. Stěně navíc dominuje informace, že firma od roku 2001 prodala více než 1,1 milionu aut, která nevyprodukují více než 120 gramů oxidu uhličitého na kilometr.

Pozadu nezůstává ani česká automobilka Škoda Auto. Ta v Ženevě představuje svou ekologickou řadu GreenLine. Kromě vozů Fabia GreenLine a Octavia MultiFuel oblékl zelený kabát i nový superb. Ten bude ve verzi GreenLine vyráběn s dieselovým motorem o obsahu 1,9 litru. Do ovzduší vypustí během jednoho kilometru 136 gramů oxidu uhličitého.

Německý Opel představil svou corsu ve variantě ecoFlex. Ekologického ducha Opelu má zdůraznit koncept Flextreme, který už známe z loňského autosalonu ve Frankfurtu. Futuristicky vyhlížející vůz, jehož součástí jsou i dvě dvoukolová vozítka Segway, slibuje produkci maximálně 40 gramů CO2/km. Vůz je vybaven dieselovým motorem o obsahu 1,3 litru, který nabíjí lithium-iontové baterie. Je ale možné ho také připojit do zásuvky a nabít, jen na baterky dokáže ujet 55 kilometrů. Podle automobilky většina Evropanů denně stejně více neujede.

Za svým způsobem magickou hranici je v případě emisí považováno 100 gramů CO2/km. Pod tuto metu by se měla dostat například Toyota se svým novým malým čtyřmístným vozem IQ. Ve voze bude benzinový motor o obsahu jednoho litru, uvažuje se i o naftové verzi. Auto by mělo produkovat 99 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Také kompaktní SUV Urban Cruiser má za cíl srazit emise na minimum. Mělo by produkovat méně než 140 gramů na kilometr.

Emise snižuje díky použití takzvaného balíčku i-blue i korejská automobilka Hyundai. Na nynější modely jsou aplikovány různé kombinace prvků řady i-blue, což zahrnuje novinky zaměřené na snižování odporu, zvýšení efektivity motoru a převodů a vyladění podvozku.

Například Hyundai i30 s naftovým motorem o obsahu 1,6 litru produkoval dosud 125 gramů oxidu uhličitého na kilometr. S i-blue se tento objem snížil o 15,2 procenta na 106 gramů na kilometr. Model i10 s naftovým motorem o objemu 1,1 litru produkuje 114 gramů oxidu uhličitého na kilometr. S pomocí prvků i-blue lze emise snížit o 17 procent až na 95 gramů na kilometr.

Nejméně emisí ale podle automobilky vyprodukuje i10 s nově vyvinutým tříválcovým turbomotorem o obsahu 0,8 litru, který umí spalovat i zemní plyn (CNG). V této kombinaci produkuje i10 jen 65 gramů oxidu uhličitého na kilometr, což je podle zástupců automobilky nejméně v jeho třídě.

Svoji zelenou zónu mají i u Fiatu, parkují v ní Panda Aria a 500 Aria, pod hranici 100 gramů oxidu uhličitého na kilometr by se dostal také například VW Polo BlueMotion, Seat Ibiza Ecomotive nabo Ford Fiesta ECOnetic.

Generální tajemník Mezinárodní organizace výrobců automobilů (OICA) Yves van der Straaten v Ženevě prohlásil, že snaha o snižování emisí bude pokračovat. "Automobiloví výrobci jsou světovými lídry ve výzkumu a vývoji a utrácejí miliardy dolarů ročně na vylepšení stávajících konceptů," řekl van der Straaten. Silniční doprava přitom produkuje 16 procent emisí oxidu uhličitého způsobených člověkem.

Autoři: ,




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.