Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ženevský autosalon: ve znamení sportu, ale také ekologie

  16:18aktualizováno  16:18
- Ferrari 360 Modena, Honda S 2000, Audi TT Roadster, BMW 3 Coupé. To je stručný výčet aut, která jsou na ženevském výstavišti v neustálém obležení návštěvníků. Nadchnou designem, výkonem, sportovním charakterem. Na výstavišti ale nezanikají ani jejich protiklady - vozy s přívlastkem ekologické. Ještě loni tu patřil elektromobilům, hybridům a vozům s nádržemi na plyn malý koutek na samém konci výstaviště. Zásoby ropy však nejsou nekonečné a dopad aut na životní prostředí je nesporný. Proto letos automobilky více než desítku vozů s alternativním pohonem vystavují přímo vedle svých největších trumfů.

"Automobilky udělaly další krok k tomu, aby se elektromobily a vozy s hybridními pohony dostaly brzy na běžný trh," prohlásil minulý týden na výstavišti René Bautz, prezident švýcarského elektromobilového spolku "e'mobile". Mezi elektromobily, které se mohou pochlubit absencí výfukových plynů, vládnou francouzské značky. Moderní niklkadmiové baterie již zcela vytlačily zastaralé olověné akumulátory a elektrovozům prodloužily jízdní dosah. Ten však se zhruba sto kilometry stále citelně zaostává za benzinovými a naftovými motory, které s plnou nádrží běžně zvlánou pětinásobek. Proto se využití elektrovozů zatím omezuje jen na městský provoz.
Dalším problémem jsou ceny elektromobilů. Například Citroen Saxo électrique je na švýcarském trhu k mání za téměř čtyřicet tisíc švýcarských franků. Základní benzinová verze tu přitom stojí třetinu, za čtyřicet tisíc švýcarských franků se dá koupit nejluxusnější a nejsilnější provedení modelu střední třídy Citroenu Xantia. "Poměr mezi cenou a tím, co zákazník dostává, se musí u elektromobilů změnit," prohlásil René Bautz. "Situaci by zlepšilo zavedení pronájmu drahých baterií. Ve Francii již existuje leasingová společnost, která usnadňuje koupi elektromobilu."
Než vyřeší automobilky problémy s krátkým jízdním dosahem elektromobilů, nabízí se jako přechodné řešení využití hybridních pohonů. Již více než rok se na japonském trhu prodává Toyota Prius, která má pod kapotou malý benzinový motor a vedle něj elektromotor. Když se baterie vybije, přepne se pohon automaticky na spalovací motor a auto jede dál. V ten moment však ekologický přínos takového vozu končí.
Kandidátem na první sériový evropský vůz s hybridním pohonem je Renault Kangoo, který by se měl začít v Evropě prodávat v příštím roce. Poháněn elektromotorem zdolá Kangoo sto kilometrů, na benzinový pohon dalších sto až dvě stě. Elektromotor lze dobíjet buď doma, u veřejné dobíjecí stanice nebo přes generátor přímo ze spalovacího motoru.
Ekologičtější než spalování benzinu je využití propan-butanu (LPG), ještě šetrnější je zemní plyn (CNG). Ford v Ženevě ukázal, že lze na plyn přestavět i auto, od kterého se očekává kvílení pneumatik a dynamická jízda. Výsledkem je Ford Mondeo ST250 ECO s šestiválcovým třílitrem, která má dvě stě padesát koní. Praktický a ekologický je Fiat Multipla Bipower, kde lze volit mezi provozem na benzin a na zemní plyn.
PETR BUČEK, JAN ČERVENKA

Výstaviště z pohledu designéra: vše je dovoleno
Automobilovým tvarům se dnes rozhodně meze nekladou - vše je možné. To se týká nejen barevných kombinací, příkladem může být vínové Bugatti se žlutohnědým interiérem, ale i užívání nezvyklých materiálů (kombinace hliníku a kůže). Zde pak hraje roli jejich matnost nebo extrémní průhlednost. Ojedinělé bývá zasklení střech a kapot, jako třeba čirý kryt motoru nového Ferrari, jeho reflektorů a zadních světel.
Požitek z jízdy otevřeným autem dokazuje řada kabrioletů a roadsterů. Některé se vyznačují jednoduchou krásou jako Audi TT, u jiných je tvar násilně krásný (Honda S 2000).
Dalším silným trendem jsou malé vozy s vysokou užitkovostí - stále více i v této třídě se objevují provedení kombi či sport se silnými motory.
A jeden postřeh na závěr: snaha po všestranné a výrazově zřetelné tvarové kreativitě.
PAVEL HUŠEK, Autor je spolupracovníkem redakce

Autosalon nadchne labužníky a automobilové proroky
Právě probíhajícímu autosalonu v Ženevě letos kralují auta snů každého motoristy - jen minimum z nich si je však může dovolit. Ceny vozů značek Ferrari, Bentley či Aston Martin jsou totiž astronomické. Ale pochopitelně i v Ženevě se prezentují vozy, které osloví řidiče z lidu. Pozornost si žádá třeba nová řada Renaultů Mégane, Volkswagen Golf Variant (v tuzemsku bude k mání na podzim) či malá Toyota Yaris (základní cena by měla být 260 000 Kč). Stejně jako na loňském autosalonu v Paříži, i v Ženevě jsou k vidění minivany na podvozcích automobilů nižší střední a střední třídy, které se derou do popředí. Jejich řady se rozšířily, přibyla Mazda Premacy a Nissan Almera Tino.
Mezi malými automobily se situace nijak dramaticky nezměnila, boj by měl začít až na podzimním autosalonu ve Frankfurtu, kde by se mimo jiné měl představit i následník Felicie. Je znát, že některé automobilky vyrábějící vozy pro širokou veřejnost si svoje novinky schovávají pro domácí autosalony, třeba Fiat předvede nové Punto v polovině roku na autosalonu v Turíně.
Malé vozy přímo vybízejí k tomu, aby do nich autmomobilky montovaly co nejúspornější motory. Volkswagen Lupo 1,2 TDi se spotřebou nafty 2,99 litru v mimoměstském provozu je toho důkazem. Dalším autem, které snad prolomí magickou hranici tří litrů, by mohl být Nissan 2X. V Ženevě vystavená studie by se podle výrobce měla objevit i v sériové výrobě. Tuzemští zájemci o tato extrémně spořivá auta však budou mít nejspíš smůlu. Náklady na jejich výrobu jsou totiž stále vysoké, používají se speciální odlehčené slitiny a plasty, drahé jsou i samotné motory. Lupo se tak v nabídce tuzemského importéra neobjeví, s cenou pohybující se okolo půl milionu korun by bylo těžko prodejné.
V nižší střední třídě hraje v Ženevě prim Renault. Všechny Mégany dostaly novou masku a konkurence nic ohromujícího nenabídla. Relativně nový Volkswagen Golf, Opel Astra, Ford Focus a Mazda 323 se na evropských trzích zatím zabydlují. Novinkou jsou tak hlavně kombíky Mégane, Golf a Bora a také dlouho očekávané Audi A3 v pětidveřovém provedení. Kromě Bory Variant se všechny novinky brzy objeví u i tuzemských dealerů.
Zajímavá je skutečnost, že dříve drahé vznětové motory se systémem Common Rail se stěhují i do menších vozů. Zářivým příkladem je Peugeot 306 Hdi, jehož dvoulitrový motor dává výkon devadesát koní.
Mladoboleslavská Škodovka vytáhla na světlo Octavii s pohonem všech čtyř kol. V ní se vedle známého turbodieslu s výkonem 66 kW objeví i další motor v nabídce, osmiventilový dvoulitr s logem VW (poprvé použitý ve Volkswagenu New Beetle). Octavia 4x4 se začne prodávat už v červnu a po Subaru Justy a Suzuki Samurai bude třetí nejlevnější čtyřkolkou v tuzemsku.
Ani střední třída není na autosalonu tím nejdůležitějším. Je zde modifikovaný Peugeot 406, upravené Subaru Legacy, třídveřové provedení BMW 3 a Mitsubishi Galant s motorem 2,4 GDi, ale jinak nic zásadně nového. Jen o trochu jiná je situace o třídu výš, kde si hlavní slovo vzal Mercedes se svým kupé CL.
Tu pravou žeň zažijí přiznivci aut, jejichž cena je vysoko nad jeden milion korun. Za zmínku stojí namátkou Audi TT Roadster, Honda S 2000 s dvoulitrovým motorem o výkonu 240 koní, dvanáctiválcové Lamborghini Diablo GT. Pozoruhodné jsou i Lotus Elise Sprint, civilní verze závodního Porsche 911 s označením GT 3 i rádoby terénní Mercedes M s motorem o objemu 4,2 litru, stjně jako all-road BMW X5, který se bude prodávat už na konci letošního roku.
Kam asi budou kráčet další kroky automobilového průmyslu, nastínil už před třemi lety Renault Mégane Scénic. Právě tohle auto si jen v Česku loni koupilo 620 zákazníků a zájem o tuto třídu vzrůstá. Velké velkoprostorové vozy za ceny blízké milionu korun ustupují před nabídkou levnějších minivanů na podvozcích aut nižší střední třídy. V Ženevě přibyl Nissan Almera Tino, Mazda Premacy a Hyundai Santamo. Konkurence se tedy přiostří, v nabídce tuzemských dealerů bude již zmiňovaný Scénic, Mitsubishi Space Star a Multipla Fiat, čeká se na tuzemskou premiéru Opelu Zafira.

Seat Formula je dalším sportovním vozem španělské pobočky koncernu Volkswagen, přičemž vloni to bylo nádherné Bolero. Formula je zúročením dobrých výsledků ve světovém šampionátů rallye, třeba šestistupňová sekvenční převodovka je téměř totožná se soutěžní. Dvoulitrový čtyřválec má výkon 240 koní a je schován pod hliníkovou karoserií.

Jeep Commander je zatím jen studií terenního vozu

Rinspeed X-Dream MUV je další spekulativní a avantgardní vizí tohoto designerského studia

Peugeot ukazuje atraktivní variace svých sériových modelů. "Třistašestka" - třídveřové kombi je tvarovou atraktivitou sportovně vyhlížejícího vozu.

Pajero Pinin je podařená studie vozu pro volný čas s přiřaditelným pohonem všech čtyř kol. Italský Pininfarina dal autu kabát, motor a podvozek pocházejí z Japonska. Malé Pajero má benzinový motor s přímým vstřikem paliva GDi. Tento vůz je určen výhradně pro Evropu. Bude se vyrábět v úplně novém závodě společnosti Pininfarina v italském Bairo Canavese.

Design sám pro sebe. Dříve konzervativní Volvo má přinejmenším extravagantní zadní světla. I v konzarvativním Švédsku se nyní experimentuje.

Nissan Almera Tino je vedle Mazdy Premacy japonským příspěvkem do stále oblíbenější kategorie minivanů. Na nové podvozkové platformě Almery se bude tento vůz vyrábět ve Španělsku, v nabídce budou benzinové motory o objemu 1,8 a 2,0 l.

Sportovní dvousedadlová Honda S 2000 je stejně jako Accord Coupé a Honda HR-V nositelem tvrdého půvabu.

Rénault Mégane má nejen nový model Combi, ale i novou příď u všech vozů v nabídce. Na jednom podvozku se vyrábí ještě tří- a pětidveřové provedení, sedan, minivan Scénic, kupé a kabriolet. Všechny vozy budou v nabídce tuzemského dovozce.

Když byl v roce 1995 Peugeot 406 uveden na trh, patřil skoro hned k lídrům své třídy. Během posledního roku však zájem o něj značně klesl, a tak jeho provedení pro rok 1999 omládlo. Má výraznější designérské zpracování a v nabídce je i nový benzinový dvoulitr, který má výkon 138 koní.

Jaguar S-type je limuzína nabitá tradicí s abnormálně viditelnou aurou anglického citu pro vysoce hodnotný předmět s ohledem na detail a materiál.

Mohutné Bugatti je výrazem jednoduchého vedení designerské tužky, jejímž výsledkem jsou okamžitě srozumitelné a pochopitelné tvary. Stejně působí i Audi TT.

Pětidvéřové provedení modelu Audi A3 v nabídce dosud chybělo. Na své si nyní přijdou i sportovně založení řidiči, V Ženevě se představilo ostré provedení S3 se známou přeplňovanou osmnáctistovkou, která disponuje výkonem 209 koní. Z tohoto pramení i jízdní výkony, 0-100km/h za 6,8s, rychlostní maximum je 238 km/h

Bentley se těšil značnému zájmu novinářů zejména po odhalení supersportovního projektu Hunaudieres. Vůz se pravděpodobně objeví v nejpopulárnější čtyřiadvacetihodinovce světa - v Le Mans. Má karoserii z lehkých kovů a karbonu, šestnáctiválcový motor má výkon 630 koní. Ferdinand Piëch, šéf koncernu Volkswagen, tak jen pár měsíců po koupi značky Bentley zrealizoval jeden ze svých smělých projektů.

Ferrari 360 Modena, následník modelu 355 Berlinetta, je hvězdou autosalonu

Amerika je jiná - pro Evropany ne zcela a ne hned přijatelná. Ale ve svém podání bohatém na nápad a na množství dekorace je velice působivá a krásná - Ford Thunderbird.

Francouzská společnost Renault se po patnácti letech stala evropskou jedničkou - prodala nejvíc osobních automobilů. Její konstruktéři přicházejí se stále novými nápady, přičemž tím posledním je Renault Avantime. Studie pro volný čas má karoserii velkoprostorového vozu, ale jen jeden pár dveří. Přestože není Avantime žádným drobečkem, nabízí jen čtyři místa k sezení. Funkční studii pohání třílitrový šestiválec z modelu Espace a Laguny, který je vyladěn na výkon 250 koní. Vůz určený pro sériovou výrobu by měl být představen na podzim ve Frankfurtu.

Snad všechny Mercedesy, co se kdy vyrobily, byly k mání i v provedení kupé. V Ženevě budilo značnou pozornost provedení CL s pěti a šestilitrovým motorem s výkonem 306, respektive 367 koní.

BMW X5 je dlouho očekávanou odpovědí bavorské automobilky na konkurenční čtyřkolky "all road". Svou premiéru si odbylo na autosalonu v Detroitu a právě americký trh by měl hrát v prodejích značky hlavní roli. Do Evropy se tento vůz dostane na konci letošního roku.

Elektromobily jsou ideálním prostředkem po městě, ale na dlouhé výlety stále nestačí

Alfa Romeo 145 a 146 má poupravený design přední masky, jinak se na ní nic nezměnilo. Nejmenší modely italského výrobce jsou nyní trochu v ústraní za Alfou Romeo 156 se sekvenční převodovkou co má řazení pod volantem, a za vlajkovou lodí, modelem 166.

Závodní Aston Martin vyhrál před čtyřiceti lety nejpopulárnější čtyřiadvaceti hodinovku světa - Le Mans. Na počest tohoto výročí připravili britové supervýkonné provedení svého modelu DB7.

Citroen Xsara Picasso je franouzským příspěvkem do kategorie minivanů na podvozcích aut nižší střední třídy. Bude se vyrábět v příštím roce.

Citroen 2 CV, populární "kačena" se podobně jako starý dobrý Volkswagen Brouk dočkala nástupce, byť zatím jen v podobě studie. K zákazníkům by se tento vůz měl dostat po roce 2000.

Italský výrobce do sériové výroby zatím žádnou novinkou nepředstavil, v ženevě se proto prezentoval alespoň se studií Dialogos. Právě na ní si chce ověřit svoje designérské i konstruktérké nápady.

Multipla Fiat má pod kapotou benzínový a vznětový, může jí ale pohánět i methan.

Ford P 200 by měl rozšířit modelovou řadu této automobilky, off-road v nabídce zatím chybí.

Na škodovku s pohonem všech čtyř kol se čekalo od doby, kdy vůbec první auto s okřídleným šípem ve znaku sjelo z výrobní linky. Škoda Octavia 4x4 s dvoulitrovým benzínovým a devatenáctistovkovým turbodieselovým motorem se bude prodávat v červnu. Veškerá technologie 4x4 pochází z produkce Volkswagen.

Opel A Concept byl v Ženevě obletován novináři. Tak nějak by by mohla vypadat auta v příštím tisíciletí.

Studie pro volný čas z Peugeotu 206 je hodně reálná a pravděpodobně se objeví i v sériové výrobě.

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.