Ženevu čeká nájezd pohanů

  • 15
Na ženevském autosalonu nesmí chybět mimo tradičních automobilek ani značky zabývající se výrobou nesériových vozů. Italský výrobce, známý svým supervozem C12 S, kterým chce především konkurovat rudým sporťákům z Maranella, tentokrát do Švýcarska doveze svou poslední kreaci - Pagani Zonda Roadster.

Chce se říci spíše kreaturu, mnoho krásy a elegance tento supersport pro zámožně playboye rozhodně nepobral. Ručně vyrobené exempláře, kterých má být v zájmu exkluzivity vyrobeno pouze 40, se tak budou moci těšit na kariéru sběratelských rarit parkujících v temných garážích svých majitelů.

Pagano - italsky pohan (pagani - mn.č.)

O velkou automobilovou událost se vlastně ani nejedná, jejich majitelé, kteří si tímto autem nekupují vůz sám, jako spíš image a společenský status, svůj roadster od Pagani nanejvýš jednou, dvakrát do roka provětrají na dálnici v okolí Monaka a poté je opět vrátí do garáže.

Pagani Zonda Roadster, stejně jako uzavřená verze, je ručně šita na míru svému majiteli.


Pro potřeby kabrioletu byla vyprojektována nová struktura rámu, ten je celý vyroben z uhlíkových vláken. Stejný materiál byl také použit pro stavbu karoserie. Vše směřuje k extrémní tuhosti celé konstrukce, dle prohlášení Pagani se roadster může pyšnit vůbec nejlepšími parametry ve své kategorii - tuhost struktury dosahuje  18000 Nm/mm v krutu a 9000 Nm/mm v ohybu. Celý vůz váží 1280 kg.


Roadster pohání motor Mercedes Benz AMG 7,3 litru o výkonu 410 kW (550koní), točivý moment činí 750 Nm. O bezpečnost by se měly starat systémy trakční kontroly a ABS.  


Přímo pro Pagani Roadster u Michelinu vyvinuli pneumatiky o rozměrech 255/35 a 345/35, které Italové nazuli na devatenáctipalcové hliníkové disky.
Dá se předpokládat, že všech 40 kusů, které u Paganiho plánují vyrobit, si už našlo své budoucí majitele.

Má Pagani Zonda Roadster vůbec opodstatnění? Má vůbec smysl vyrábět automobil, jehož výkon valná většina majitelů nebude schopna zkrotit? - Pokud vůbec se svým roadsterem od Pagani kdy na silnici, či okruh vyjedou.


Není smysluplnější a záslužnější "vrážet" peníze do vozidel, která mají smysl pro další vývoj a směřování automobilů?  - Vozidla využívající alternativní zdroje energie, ekologické materiály a technologie pro výrobu apod.


V budoucnosti budeme potřebovat především zdroj energie, který bude pohánět naše automobily. Lhostejno, jak budou sama přibližovadla  vypadat a jak rychle budou jezdit.


Sedmilitrová "bestie" nám v tom rozhodně nepomůže.

Své názory pište do diskuse za článkem, nebo na frantisek.dvorak@idnes.cz

Pagani Zonda Roadster

Pagani Zonda Roadster

Pagani Zonda Roadster