Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ženy lákají muže na hadr před jeskyní, vypráví motorkář z Dakaru

aktualizováno 
Pořádně krvavý sport - rallye Paříž-Dakar. Spíše než závod je to osamocený boj o život. Desetkrát za etapu spadnete z motorky, teče z vás krev, ale nesmíte naříkat... Jak poznáte, že si s vámi chce domorodkyně začít? Čeho se závodníci bojí? A jak chodí motorkáři na "Dakaru" na záchod? Vypráví patnáctý motorkář loňského ročníku Martin Macek.

Martin Macek | foto: Archiv

Martin Macek (39) zaznamenal v posledním ročníku pověstné rallye Paříž-Dakar výjimečný úspěch, u nás ne příliš doceněný. V kategorii motorek dojel patnáctý. Jako první z jezdců, kteří jedou bez jakékoliv týmové podpory, na motorce, kterou si připravil s kamarády. Při své první účasti.

Martin Macek na Rallye Paříž-Dakar

Bezprostředně po skončení se dušoval, ostatně jako většina účastníků, že se sem už nevrátí. Nakonec jede znova.

Svým výsledkem udělal dojem na Yamahu Europe, s jejíž podporou letos nastoupí jako hlavní jezdec týmu.
I když Dakar začíná až 5. ledna, na některé věci z posledního i nadcházejícího ročníku jsme se zeptali už teď.

Já měl vždycky za to, že ideální jezdecká figura na motorky je spíše taková žokejská, drobnější a tebe je pořádný kus…
Dva metry, no. Ale zrovna na Dakaru je to spíš výhoda, věčně musíš tahat motorku z písku.

Kolikrát za etapu spadneš?
Průměrně tak desetkrát.

Tak to je docela "krvavý" sport. Máš na památku nějaké zranění?
To musím zaklepat, ani z Dakaru, ani za celou kariéru nic vážného, jen jednou zlomenou klíční kost. Já se mám dost rád, takže když vidím nějaký průšvih, tak radši včas z motorky skočím.

Neříkej, že se ti nic nestalo, když spadneš desetkrát za den…
Krev teče, to je jasné, spadneš, nameleš si... Známý, co to už jel, mi ale radil, ať jim moc neukazuju, že mi teče, prý by mě mohli odvolat kvůli zranění. Nevím, jestli si nevymýšlel, ale taky nade mnou kroužil vrtulník, mně teklo z nosu, celý dres od krve, ale nasadil jsem si helmu, aby to neviděli. No prostě Dakar.

Martin Macek na Rallye Paříž-Dakar

Jak vlastně závodníci řeší takové normální lidské potřeby, jako třeba chození na záchod? Etapy přece trvají třeba celý den…
Ono se ti na malou moc nechce, většina vody se vypaří, potem a tak. Ale když už to přijde, tak normálně zastavím a jdu – nemusím popisovat jak?

Ne, takhle to stačí.
No a na velkou… v podstatě z toho stresu moc nejíš, já jsem byl za celý loňský Dakar asi dvakrát.

A co pití?
Na zádech si vezu 2 litry vody a piju za jízdy. Každých 250 km je pak servisní stanice. To znamená, že pořadatelé tam shodí z vrtulníku nějaké barely s vodou a je tam černoch, který to obsluhuje.

No a co třeba ženy, je na to vůbec nálada?
No on ten závod je víceméně boj o život a na takový radovánky nemáte energii. Z těch, co to jedou, bych si nevybral a na černošky vůbec nejsem.

Jeden známý, který jezdil do Afriky za obchodem, mi říkal, že pokud žena v těch končinách vystaví před chýši prachovku, tak je ...ehm... připravená. Tak jsem schválně koukal a doopravdy jsem před jednou jeskyní viděl na kůlu prachovku, přibrzdil jsem a fakt tam seděla a čekala.

Ale na nic jsem se neptal a mazal pryč, takže stoprocentně to potvrdit nemůžu. Člověk se bojí v těch vesnicích, kterými se projíždí, zastavit. Toho bych se bál víc než bouračky, to ani neskončíš v rakvi.

Martin Macek na Rallye Paříž-Dakar

Připravoval ses nějak speciálně na písčitý povrch?
Ne, já trénuji hlavně u nás v Jizerkách. Myslím, že to není potřeba, buď jsi rychlý, nebo ne. A lepší je jet rychle, pod plynem, aby se ti nebořilo přední kolo do písku.

Loni jsi jel sám – znamená to, že si všechno vezeš na zádech?
To zase ne, pořadatelé ti vozí bednu s věcmi a dvě sady náhradních kol. Ale v zásadě ta samota byla jedna z nejhorších věcí.

Na trati se občas sjede skupinka třeba pěti lidí a to trochu pomůže, chvíli naviguje jeden a pak se to vystřídá a lépe to utíká. Ale většinou to kvůli prachu nejde a to ti stačí třeba 20 km, máš toho dost a nejradši bys to zabalil, zvlášť když máš ruce sedřené do krve a před sebou stovky kilometrů v poušti. Taky jsem nad tím kolikrát přemýšlel.

To se asi člověk večer těší do umývárny, co?
To vás zklamu, maximálně je tam korýtko s vodou a pár kohoutků, takže smyješ prach z obličeje.

To se za těch 14 dní ani jednou nevysprchujete? To je tedy exotická dovolená jaksepatří…
Někdy tam nemusí být ani to korýtko. Ale tohle je pro všechny stejné, ať jsi sólista nebo tam máš tým.

A v čem jsou výhody týmové a tovární podpory, se kterou jedeš letos?
To se nedá srovnat. Jednak máš mechanika, já si to tam loni všechno opravoval a měnil sám. O přístupu k lepšímu materiálu nemluvím. Takže  po dojezdu to trochu můžeš pustit z hlavy, ale mně to nedá, stejně si to radši budu kontrolovat.

Martin Macek na Rallye Paříž-Dakar

A pak je samozřejmě skvělé, když máte doprovodné vozidlo s lidmi, s kterými si můžete večer popovídat… prostě psychická podpora. Já se normálně přiznávám, že jsem tam loni několikrát brečel, ta samota byla hrozná.

To si tam ani Češi mezi sebou večer nesednou k jednomu ohni?
Ne. Já jsem se zkoušel s někým bavit, ale tam si každý jede na sebe. V jednom rohu tábora Valaši s tatrovkama, úplně jinde zase další party, ale každý jen na sebe.

To je nějaká naše národní specialita, ne?
Nemyslím. Ptal jsem se Holanďanů a mezi nimi je ta řevnivost taky. I když to při těch extrémních podmínkách vypadá divně.

Kromě psychiky je Dakar náročný i fyzicky. Připravuješ se nějak kromě ježdění na motorce?
Teď se těším, jak si zaběžkuju, to mám rád. Takže v zimě běžky a v létě jezdím, jinak nic zvláštního. Já už mám něco za sebou, 15 let v Dukle a v reprezentaci, tam nás honili, třeba každou sobotu 25 km běhání – když mi dneska někdo řekne, pojď si zaběhat, tak mu povim: jdi mi někam...

Martin Macek na Rallye Paříž-Dakar

A jak vidíš svoje vyhlídky letos?
Cítím velký tlaky na výsledek, spousta známých i sponzorů si dokonce vsadila, že dojedu do desátého místa (historicky nejlepší český výsledek Standa Zloch – 10. místo 1998).

Ale i když bych chtěl zajet co nejlíp, vůbec nechci tipovat. Ono je to tam velká loterie, stačí fakt malá chyba. To tam večer slyšíte kolem, ten zabloudil, ten se zranil, v horším případě zrakvil (zemřel – pozn. red.) a nevyhýbá se to ani velkým jezdcům, kteří jedou poněkolikáté.

Navíc letos pořadatelé letos podstatně přitvrdili, je tam i etapa přes 800 km, z toho 560 rychlostních zkoušek. Letos bude úspěch dojet.

Tak hodně štěstí!

Nakonec informace pro ty, kteří by chtěli Martina a jeho letošní špičkovou techniku vidět, případně podpořit – představení českých účastníků Dakaru 2008 proběhne v Praze na Václavském náměstí 23. a 24. 11.

Martin Macek na Rallye Paříž-Dakar

Autoři:




Nejčtenější

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

Ángel Nieto závodil v Brně naposledy v roce 1971, kdy vyhrál třídu do 125 ccm.
Závodní legenda Ángel Nieto je v kómatu, srazilo ho auto

Třináctinásobný mistr světa v závodech silničních motocyklů Ángel Nieto je po nehodě na čtyřkolce v umělém spánku v nemocnici. Sedmdesátiletý legendární jezdec...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Na pražském koupališti Džbán se sešli majitelé skútrů Vespa
VIDEO: V Praze je vosí rojení. Slavné vespy mají sraz

Tento víkend se čeká v Praze vosí rojení. V Campu Džbán se koná tradiční mezinárodní sraz motocyklů Vespa z celé Evropy. PragoVespa 2017 je největším srazem...  celý článek

Ducati Multistrada 1200
Ducati Multistrada 1200

r.v. 2016, naj. 4 780 km
445 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.