Na dopravním hřišti autoklubu ADAC v bavorském Landshutu se uskutečnilo neoficiální mistrovství Německa v parkování. | foto: ČTK

Potvrzeno: ženy parkují lépe než muži. Šampionkou je blondýna

  • 74
Neoficiální mistrovství Německa v parkování vyhrála navzdory zažitým klišé pětačtyřicetiletá blondýna. Sabine Langerová z Düsseldorfu zaparkovala s náklaďákem i malou italskou tříkolkou nejlépe a vyhrála vstupenku na Velkou cenu Monaka vozů Formule 1.

Langerová své prvenství vybojovala v konkurenci osmi finalistů na dopravním hřišti autoklubu ADAC v bavorském Landshutu. "Služebně jsem hodně na cestách a často musím parkovat v úzkých mezírkách, to je pro mě výzva," řekla pro agenturu DPA obchodnice.

Soutěž uspořádal srovnávací portál pojišťoven Transparo. Do Landshutu byli pozváni čtyři muži a čtyři ženy. Účastníci museli kromě běžného osobního auta zaparkovat například i téměř devět metrů dlouhou limuzínu - a to poslepu, jen s pomocí spolujezdce. K lehčím disciplinám patřilo parkování stylové italské tříkolky Ape Calessino.

Nejtěžší bylo zaparkovat nákladní automobil, tvrdí vítězka. I muži přitom museli mít boty s vysokými podpatky, řekla Langerová. Manžel i otec jsou na ni údajně hrdí. Ona sama je přesvědčena, že velmi dobří i velmi špatní řidiči jsou mezi oběma pohlavími.

Sabine Langerová z Düsseldorfu zaparkovala s náklaďákem i malou italskou tříkolkou nejlépe a stala se mistryní Německa v parkování.

Autoškola vás parkovat nenaučí

Parkování patří k základní řidičské dovednosti, kterou by vás měla naučit už autoškola. Ne každý si však tuto schopnost dokáže osvojit a pro některé řidiče se hlavně podélné parkování stává doslova noční můrou.

V průzkumu zadaném Fordem přiznala třetina evropských řidičů, že má s podélným parkováním problémy, mnozí ho dokonce označili za více stresující než návštěvu zubaře.

O parkovací asistenty je zájem

Zájem o novinku je obrovský, hlásí Ford, který musel navýšit výrobu svého aktivního parkovacího asistenta. Od uvedení systému v modelech C-MAX a Grand C-MAX na konci roku 2010 si aktivní parkovací asistent objednalo hodně přes sto tisíc evropských zákazníků Fordu. V případě C-MAX volí aktivního parkovacího asistenta každý třetí zákazník, u nového Focusu je to přibližně každý pátý.

Zoufalí řidiči pak sahají hlouběji do peněženky, aby si pořídili parkovací asistenty. Klasické pípání a kamery ovšem postupně nahrazují dokonalejší systémy, které obstarávají i točení volantu, a řidič tak ovládá parkování jen s pomocí pedálů.

Překvapivé výsledky výzkumu

Ženy parkují lépe. Alespoň podle výsledků jednoho z nejrozsáhlejších výzkumů na odlišné chování obou pohlaví v motoristickém světě. Studii provedla firma NCP, která po celé Británii vlastní více než 700 parkovišť.

Tým najatých výzkumníků potají sledoval dva a půl tisíce řidičů během jednoho měsíce a při parkování sledovali sedm různých aspektů. V celkovém skóre získaly ženy 13,4 bodu z dvaceti možných. Muži dosáhli na hranici 12,3 bodu.

Jednou z položek testu byla například schopnost řidiče najít volné parkovací místo. Zatímco muži ve snaze najít místo krouží po parkovišti rychleji a občas nějaké vynechají, ženy si dávají načas a všímají si i vozidel, která se chystají parkoviště opustit.

Muži dokázali své řidičské schopnosti hlavně při parkování přímo a pokud už jednou zaparkují, nechtějí pozici vozidla měnit. Ale ženy pro změnu uspěly při couvání, manévr dobře zvládlo téměř 40 procent žen, muži byli o 11 procent horší.

Velký rozdíl v parkování způsobuje u obou pohlaví hlavně rychlost. Průměrné žena parkuje 21 sekund, mužům k tomu stačí o pět sekund méně. Ale co ženy ztratí na čase, tam přidají na preciznosti.

Automobil zaparkovaný uprostřed parkovacího místa totiž opouštěly ženy v 52 procentech případů, u mužů to bylo pouhých 25 procent. Právě tato dovednost srážela mužům nejvíce bodů, výzkumníci na ni totiž kladli velký důraz.

Výsledky už zpochybnil James May, jeden z trojice populárních moderátorů pořadu Top Gear. Podle něj totiž není parkování uprostřed vymezeného prostoru tím nejlepším ukazatelem. "Musíte brát v potaz i auta, která parkují vedle vás a centrovat auto podle nich. Nezajímá mě, jestli vedle mě parkuje žena nebo muž, jen prostě nechci, aby mi dveřmi bouchali do mého porsche."

Závěry studie překvapily i Neila Beesona, který v Británii pracuje jako instruktor v autoškole. "Podle mých zkušeností byli muži vždy lepšími žáky a při výcviku si většinou vedli lépe."

Jeho slova potvrzuje i loňská studie agentury DSA, podle které desítky tisíc britských žen propadly u závěrečného testu v autoškole právě kvůli parkování.

Ale vzápětí instruktor dodává. "Je možné, že ženy si lépe uchovávají informace, které se v lekcích naučily. Výsledky také boří mýtus, že muži mají lepší prostorovou představivost než ženy. Ukazují, že my muži musíme více respektovat své partnerky, když se chystají parkovat."

23. října 2012

,