Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Ženy se za volantem častěji zraní, dokázala studie

  • 25
Při automobilových nehodách se zraní víc žen než mužů. Tvrdí to nová americká studie zveřejněná v časopise American Journal of Public Health. Muže totiž chrání jejich statnější postava. U žen, které jsou v průměru menší a lehčí, je naopak až o 47 procent větší riziko zranění.

Autoři studie z americké univerzity ve Virginii zkoumali údaje o 45 445 nehodách. Ženy byly průměrně o 14 centimetrů menší a 16 kilogramů lehčí než muži. Křehká ženská těla při nehodách trpí a statisticky jsou na tom mnohem hůře než muži.

Jak vyplynulo z reportáže americké televize ABC News, studie se zaměřila na nehody v letech 1998–2008, přičemž některá auta byla vyrobena ještě před rokem 1998.

"Průměrný věk vozidla je 12 let," řekl americké televizi Clarence Diltow z Centra pro silniční bezpečnost. "Výsledky by měly mnohem větší váhu, kdyby v nich byla pouze auta od roku 2000 až do současnosti, protože většina z nich už má airbagy zohledňující i ženy."

Ženy v nebezpečí odhalil crashtest

Také německé statistiky nehod ukázaly, že ženy utrpí víc zranění v porovnání s muži. V těžkých nehodách, při kterých dochází k čelnímu střetu, utrpí podle německého výzkumu vážné poranění o polovinu víc žen než mužů.

Že jsou ženy při nehodě ohroženější, ukázal loni nárazový test Svazu německých pojišťoven.

V crashtestech s figurínami řidičů malých postav se ukázalo, že interiéry aut jsou stavěny tak, aby byly bezpečné pro průměrně vzrostlé řidiče a větší postavy. Na menší lidi konstruktéři při stavbě myslí podstatně méně. Řidičky jsou většinou menší než muži, mají tedy sedadlo posunuté hodně vpřed a kvůli tomu mají nohy blízko přístrojovky, což představuje větší nebezpečí.

Svaz německých pojišťoven provedl dva crashtesty. V prvním seděla za volantem figurína, která reprezentovala průměrně vzrostlého řidiče. Z čelního nárazu v padesátikilometrové rychlosti vyvázla bez větších zranění.

V druhém testu bourala se starým Opelem Corsa metr a půl vysoká řidička. Na stehnech figuríny naměřili technici v porovnání s prvním testem pětinásobné síly. Kvůli kontaktu s přístrojovkou tak hrozí méně vzrostlému řidiči několikanásobně závažnější poranění.

Aby auto řidiče ochránilo, je třeba si dobře připravit pracoviště za volantem. "Neseďte nikdy s nataženýma nohama a rukama," zdůrazňují odborníci na bezpečnost. Jak sedět za volantem čtěte zde

Kdo je na tom lépe

Statistika nuda je, má však cenné údaje. Pokud totiž výsledky porovnáte s jinou studií, vyjde vám další zajímavý výsledek: ženy se totiž při nehodách častěji zraní, ale muži častěji zemřou. V roce 2007 Carnegie Mellon University dokázala, že muži se v tragických nehodách objevují o 77 procent častěji než jejich protějšky.

Kdo je tedy za volantem ve větším nebezpečí zatím nevíme. Nicméně server Autoblog zveřejnil data, podle kterých ženy častěji bourají na křižovatkách a vedlejších silničkách. A již zmiňovaná studie z roku 2007 ukazuje, že starší ženy jsou mnohem bezpečnější řidiči než teenageři za volantem.