Jaké jsou ženy za volantem? Bezpečnější. Ilustrační foto

Jaké jsou ženy za volantem? Bezpečnější. Ilustrační foto

Psycholog: je znát, když řídí ženy. Na cestě jsou bezpečnější

  • 287
Podle dopravního psychologa Karla Havlíka mají ženy za volantem svůj jasný rukopis. Jezdí bezpečněji, jsou méně agresivní a zbytečně neriskují. Když bourají, je to převážně na křižovatkách, protože nedokážou správně vyhodnotit aktuální situaci.

Je znát, když řídí dáma? Položit takovou otázku před zavírací hodinou v hostinci, dostane se vám lamentací a solidní sbírky těch nejhloupějších stereotypů. Jenže skutečnost je jiná, jak ukazují přesná čísla. Jen pro představu: z držitelů řidičských průkazů v Česku je zhruba 56 % mužů a 44 % žen. Přitom statistiky udávají, že mezi lety 1993 a 2012 zavinili muži přibližně 83 % dopravních nehod, zatímco ženy jen 17 %.

Co řekne barva auta?

Když si muž vybírá auto, hledí na značku, sílu vozu, spotřebu, aerodynamiku, cenu, jízdní vlastnosti, komfort a velikost. Volí spíše evropské značky a nakonec bere v potaz i barvu. To žena se rozhoduje podle bezpečnosti, vzhledu, praktičnosti, pohodlí, náročnosti ovládání, estetiky i ekologické šetrnosti. Má v oblibě asijské značky a barva je pro ni zásadní kritérium.
Není divu, když barva s bezpečností výrazně souvisí - čím světlejší je, tím je vůz viditelnější. Nejvíce září klasická bílá až do odstínu slonové kosti, následuje světle žlutá přes žlutozelenou až po oranžovou, uprostřed stupnice je červená a na konci hnědá, fialová, tmavě rudá, šedivá, modrá a poslední je pochopitelně černá.

Podle některých teorií přitom výběr barvy auta souvisí i s osobností. Červenou prý volí optimisté a aktivní jedinci, k modré se kloní vyrovnaní lidé a k zelené přátelské nátury, žlutá odhaluje kreativní typy, šedá či stříbrná velké ambice. Černá se údajně líbí lidem chladnokrevným a dominantním.

Nehody, které zaviní muži, bývají jiné: častěji bourají v zatáčkách, za snížené viditelnosti a při předjíždění. „Ženy nadprůměrně často havarují na křižovatkách kvůli chybnému vyhodnocení dopravní situace, zároveň méně porušují bezpečnostní předpisy,“ píše se ve studii Muži vs. ženy společnosti BESIP.

Obecně tedy řídí dívky, ženy a dámy bezpečněji. Na otázku, zda se jejich styl jízdy liší od mužů, jednoduchá odpověď neexistuje, potvrzuje dopravní psycholog Karel Havlík. Samozřejmě je zásadní, kolik zkušeností šoférky mají, ale také to, zda při jízdě projevují ryze ženské rysy, nebo je jim vlastní maskulinní typ jízdy.

Přecitlivělé i soutěživé

„U feminních typů se může v začátcích projevovat citlivost až přecitlivělost či sklon k nejistotě a nerozhodnosti, ale také odpovědnost, spolehlivost a svědomitost. Takové řidičky mohou být také úzkostlivě ostražité,“ jmenuje některé charakteristiky psycholog.

Začátečnice s maskulinními vlastnostmi bývají přizpůsobivější, sebevědomější, rozhodnější, jistější, nezávislejší a mohou mít tendence k soutěživosti. Jak ženy získávají praxi, zvolna se mění i charakter jejich jízdy. Na silnici se chovají vyváženěji a jezdí defenzivněji, silně feminní šoférky ovšem mohou za volantem dále jednat impulzivně a řídit hodně opatrně.

„Řidičky maskulinního založení své chování s přibývající praxí příliš nemění, provoz na silnicích, kde převažují muži, ovšem u nich může podporovat i nežádoucí projevy: nepřiměřeně rychlou jízdou, riskantní a bezohledné předjíždění, neblikání, nedodržování bezpečné vzdálenosti, telefonování za jízdy i vznětlivost, netrpělivost a ironická gesta,“ vypočítává Karel Havlík.

Mimochodem, z 45leté psychologovy praxe vyplývá, že profesionální řidičky bývají v mnohém lepší než jejich kolegové. Jsou stejně zodpovědné, svědomité či disciplinované, přitom na silnici dokážou uplatnit přirozenou empatii a shovívavost.