Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ženy za volantem: Čím víc, tím líp

  19:17aktualizováno  19:17
Žena za volantem není pohromou, jak se ještě stále nezanedbatelná část účastníků silničního provozu domnívá. Řidičkám je třeba více důvěřovat a brát je jako rovnocenné partnerky. Budou-li ženy více řídit, vyjezdí se a na silnicích ubude agresivity.

Na určité věci mají ženy jiný pohled, jsou citovější, mají i jiný žebříček životních hodnot, což může být při řízení vozidla výhodou. 

Čtěte také: Miláčku, zaparkuješ mého broučka?

V článku
KURZ PARKOVÁNÍ

Nemají potřebu soutěžit a být první za každou cenu, nezakládají si na svých řidičských dovednostech, zbytečně neriskují, neženou se do evidentně nebezpečné situace, váží si více života.

Na druhé straně mají ženy specifické problémy, které mohou ovlivnit jejich chování za volantem. Je to například těhotenství, problém vhodného oblečení a obutí do auta, také třeba stavy vyčerpání související s držením různých mnohdy drastických diet, po kterých by chtěly zhubnout.

Při řízení bývají méně soustředěné. Kontrolují přepravované děti, mají větší tendenci se rozptylovat telefonováním nebo řešením různých problémů se spolujezdci.

Častěji se mýlí – například v protisměru se ocitají častěji než muži, každý konflikt nebo kolize je vyvede z míry a sráží jejich sebevědomí.

Ženy v ČR řídí méně často než muži
Bezprostředně po absolvování autoškoly bývají muži jako řidiči lepší než ženy.

Zřejmě se zde projevuje, že už děti jsou rozdílně směrovány. Kluci se o motorismus zajímají většinou víc, baví je sledovat, jak dospělí řídí, občas si to i zkusí, dá se říci, že se na řízení auta připravují od mala. 
 

Nezanedbatelné rozdíly jsou také v řidičské zkušenosti, která souvisí s počty ujetých kilometrů. Zatímco řidiči v zemích EU a v řadě dalších vyspělých zemí ujedou v průměru kolem 20 tisíc km ročně, téměř 40 % tuzemských řidičů ujede za rok méně než 5 tisíc km.
Mezi svátečními řidiči, kteří auto používají jen výjimečně, a proto zůstávají začátečníky prakticky po celý život, je nepochybně více žen. Není málo rodin, ve kterých se žena za volant dostane jen o víkendu cestou na chatu nebo na nákup do supermarketu, případně cestou ze společenské akce, na které se podává alkohol. Pak se stává, že je za volantem vystresovaná a vedle ní sedí muž, který jí do toho mluví, čímž její stres ještě prohlubuje.

Řidička se pak bojí, že havaruje, že se zraní, že zabloudí, že poškodí auto, že jí někdo vyhubuje. Pokud je svátečním řidičem muž, ten se také bojí. Ale spíš toho, že nebude dosti rychlý, že nezvládne vozidlo dosti bravurně, výsměchu když se nechá předjet, když uvolní cestu a ztratí výhodnou pozici.

Doporučení svátečním řidičům

*jezdit co nejvíce hned po získání řidičského oprávnění,
*nenechat se odradit nebo znechutit,
*měnit trasu obvyklých cest (i do supermarketu nebo na chalupu),
*občas vyjet na zcela neznámou trasu,
*ignorovat posměšky, ale vnímat dobře míněné rady, nechat se kritizovat nezaujatou osobou.

Skupinou, ve které se rozdíly mezi muži a ženami plně projevují, jsou lidé, které řízení baví a svém řidičském umění si zakládají. Tady výrazně převažují muži. Mužů je daleko více i mezi sebejistými, arogantními a agresivními řidiči.


*V roce 2004 bylo Policii ČR nahlášeno  196 484 nehod, při kterých bylo 1 215 osob usmrceno, 4 878 těžce zraněno a 29 543 osob zraněno lehce.  
*Ženy řidičky motorových vozidel zavinily v roce 2004 celkem 28 206 nehod. Při těchto nehodách bylo usmrceno 117 lidí.
*Ženy řidičky se v roce 2004  na celkovém počtu nehod zaviněných řidiči motorových vozidel v ČR podílely 15,6 %. 
          (Policejní prezidium ČR)

Statistika nehodovosti žen 

Ženy se ve statistice nehodovosti projevují mnohem méně výrazně než muži, a to nejenom proto, že řídí méně častěji a tudíž mají logicky méně nehod.

Celkově přijde v ČR v silničním provozu o život třikrát více mužů než žen. Nejvíce usmrcených žen připadá na věkovou kategorii nad 64 roků; u mužů je to věk 25 – 34 let.

Pokud jde o nehody, které ženy zavinily jako řidičky, je to cca 16 %  z celkového počtu nehod, ale při těchto nehodách z celkového počtu usmrcených zahyne jen cca 11 % lidí.

 Z toho vyplývá, že nehody zaviněné ženami jsou výrazně méně nebezpečné než nehody zaviněné muži.

***

Nejčastější příčiny nehod zaviněných řidičkami

*nevěnování se řízení
*nedodržení bezpečné vzdálenosti
*nesprávné otáčení nebo couvání
*nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky
*nedání přednosti tam, kde je dopravní značka "Dej přednost v jízdě!"
(nikoliv třeba tam, kde je značka STOP)

***

Nejčastější příčiny nehod řidiček se smrtelnými následky

*nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému a aktuálnímu stavu vozovky
*vjetí do protisměru.

Rozdíl mezi příčinami nehod řidičů a řidiček

U nejčastějších příčin nehod podstatný rozdíl není, jsou v podstatě stejné jako u mužů. Když však nehody sledujeme z hlediska počtu usmrcených osob, tam je u nejčastějších příčin posun. Ženy například hůře reagují na aktuální stav vozovky. Příčina "nevěnování se řízení" je co do četnosti u žen až na pátém místě, zatímco u mužů na druhém. 

Ve prospěch žen hovoří i to, že mají méně problémů s řízením pod vlivem alkoholu. Jen 2,7 % nehod ženy zaviní pod vlivem alkoholu, zatímco u mužů je to skoro dvojnásobek (5 %) z celkového počtu nehod.

Celkově se dá říci, že nehody zaviněné ženami jsou méně nebezpečné než nehody, které zavinili muži.

Václav Špička z Autoklubu ČR k dodává: "Dá se tedy s trochou nadsázky říci, že čím více žen bude řídit, tím bude na našich silnicích bezpečněji."

iDNES ,  fdv (s využitím materiálů Autoklubu ČR)





Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.