Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Nadšenec pojede k polskému moři na slavném zetoru

aktualizováno 
S traktorem, který vznikl před více než půl stoletím, se vydává na cestu nadšenec Martin Havelka. Stejně jako loni vyjíždí ze Škrdlovic na Vysočině do severopolského města Lazy nad Morzem na sraz traktorů. Na cestu dlouhou téměř 800 kilometrů se vydává právě dnes, v neděli 11. června na svém Zetoru 25.

Martin Havelka se svým Zetorem 25 na srazu historických traktorů v Polsku v roce 2016 | foto: Archiv Martina Havelky

První Zetor 25 vyjel z brněnské továrny v roce 1946. Tento model patřil k nejprodávanějším v dané době a dodnes mnoho z nich slouží v každodenním provozu. Pro Martina Havelku se stal srdeční záležitostí.

Zetor 25

První traktor z roku 1946 nesl označení Z 25. Tím se rozjela jejich sériová výroba a další vývoj oblíbeného stroje. V roce 1949 přišla modernizace, a tak vznikl legendární Zetor 25 A.

Více o legendárním traktoru z Brna čtěte zde.

Jeden z prvních Zetorů 25 z jara 1946

Traktor Zetor 25 má sedmdesátiletou historii a za období 1946 – 1961 bylo vyrobeno a prodáno více jak 160 000 těchto strojů.

„Je to legenda, kultovní stroj na němž většina traktoristů začínala. Změnil také podobu našeho zemědělství. Je to navíc nenáročný a spolehlivý traktor s krásným zvukem motoru. A na cestování je ideální. Ať už z hlediska spotřeby, nebo rychlosti,“ líčí nadšenec, který si svůj stroj vyrobený v roce 1954 zrenovoval.

Zdolat se chystá bezmála 800 kilometrů a má na to pět dnů. Na cestu se vydává v neděli 11. června a do cíle by měl dorazit ve čtvrtek patnáctého. Jednotlivé etapy jsou různě dlouhé, ta nejdelší měří 240 kilometrů. „Je to velká výzva i zábava. Dříve se traktorem přepravoval náklad na velké vzdálenosti. A když si uvědomíte, jaké tehdy byly podmínky, ať už kvalita silnic, nebo vybavení, tak dnes je cesta po pěkné silnici k moři úžasnou projížďkou. A k tomu projížďka přímo po pláži. Jednoduše, nejkrásnější pohled na svět, je ze sedadla traktoru,“ básní Havelka.

Na cestu se vydává sám, nicméně věří, že se k němu cestou přidají další nadšenci. Podporu mu bude zajišťovat kromě doprovodného vozidla také manželka se synem.

Martin Havelka se svým Zetorem 25 na srazu historických traktorů v Polsku v...

Martin Havelka se svým Zetorem 25 na srazu historických traktorů v Polsku v roce 2016

Do konečné destinace Lazy nad Morzem se příznivci traktorových veteránů sjíždějí už počtvrté. Martin Havelka se svým zetorem bude zřejmě účastníkem z nejvzdálenější lokality, z níž dojede traktor po svých. Nadšenci z podobně vzdálených míst většinou přepravují své stroje na přívěsech.

Fotogalerie

Značku Zetor vlastní od roku 2002 slovenská společnost HTC holding a.s. Výrobní kapacita je soustředěna v Brně-Líšni a v současnosti společnost zaměstnává okolo 700 lidí.

Z celkové produkce jde 85 % na export. Vedle Česka a Slovenska patří mezi tradiční trhy Polsko, Litva, Irsko, Německo, Velká Británie, Francie, USA nebo Bulharsko. Za 70 let existence prodal Zetor více než 1,3 milionu traktorů do 136 zemí světa.

Autor:




Nejčtenější

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Fabia rekordmanka: test škodovky s milionem a čtvrt kilometrů

Slyšeli jsme zkazky o taxikářských mercedesech a volvech s natočeným milionem na tachometru, měli jsme v rukou Škodu Octavia 1.9 TDI s půlmilionem. Ale malou...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony 2017
Závodní speciály se vrátily na brněnské výstaviště

Po padesáti letech se na brněnské výstaviště vrací automobilové závody. Na trati dlouhé 1400 metrů se představí téměř 200 historických formulí, cestovních...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.