Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firma ZF ukázala auto s „vykloubenými“ koly. Parkování bude hračka

aktualizováno 
Společnost ZF, jeden z velkých dodavatelů řešení pro autoprůmysl, ukázala světu vlastní koncept městského vozu. Je šetrný k životnímu prostředí a zaujme především nezvyklou konstrukcí přední nápravy. Kola se umí vytočit až o rekordních 75 stupňů, takže se auto snadno zapasuje do každé mezery.

ZF Advanced Urban Vehicle | foto: ZF

Koncept, který si koncern ZF vyvinul zcela sám, představuje řadu technických řešení pro městská vozidla blízké budoucnosti. Přední kola, která se umí na povel doslova vykloubit, aby tak vůz docílil co nejmenšího průměru otáčení, jsou jen jedním z nich. Ale určitě budí největší pozornost, a to nejen proto, že jsou ze všech řešení nejvíce vidět.

Koncept Advanced Urban Vehicle (AUV) se díky konstrukci přední nápravy pyšní průměrem otáčení pouhých sedm metrů, což je mimochodem ještě o metr méně, než jaký je požadavek na slavné londýnské taxíky. Jistě, koncept od ZF je menším vozem, ale ani ostatní malá městská auta často takový průměr otáčení nenabízejí. Aktuální generace Smart ForTwo je na tom z hlediska průměru skoro stejně jako AUV, a to jde o výrazně menší auto – otočí se na 6,95 metrech. A například koncept městské krabičky DaihatsuAi se v roce 2003 chlubil průměrem otáčení 6,8 metru. Ale i to je menší auto než studie od ZF.

Fotogalerie

S AUV se tak velmi snadno manévruje, řešení pomůže při pohybu ve stísněných místech a samozřejmě také při parkování. Autu přitom nepomáhá jen veliký úhel natočení předních kol, ale při manévrování spolupracuje i zadní elektromotory poháněná náprava. ZF nazývá její konstrukci jako Electric Twist Beam a jde v podstatě o klasickou nápravu s vlečnými rameny a torzní tyčí. Rozdíl je tu v tom, že blízko u náboje kola je tu vždy umístěn elektromotor, který se tak stává v podstatě součástí soustavy zavěšení a odpružení.

Každé zadní kolo má svůj elektromotor, jejich výkon je 40 kW a točivý moment až mohutných 1 400 Nm. Bleskové starty z křižovatek jsou tak zaručeny, koncept umí uhánět až 150 km/h. Při manévrování pomáhají elektromotory rozdílným chodem. Teoreticky se tak může stát, že při kolech zatočených vlevo bude síla přenášena pouze na pravé zadní kolo, čímž se oblouk ještě trochu „utáhne“. Právě díky kombinaci těchto dvou řešení auto zajede i do toho nejtěsnějšího parkovacího místa.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Parkovat navíc umí koncept zcela automaticky, bez řidiče. Ten si může vystoupit a parkovací manévr dokončit třeba na smartphonu nebo přes chytré hodinky. Auto si díky sadě senzorů při pomalé jízdě samo najde vhodnou mezeru a pak do ní zajede.

Kromě této techniky usnadňující proplétání městskými uličkami toho umí elektromobil AUV ještě více. Jeho navigační systém se nespoléhá jen na data z map a GPS, ale také na získané zkušenosti. Auto si jednoduše ukládá do cloudu projeté trasy a při opakované cestě řidiči navrhuje ideální tempo tak, aby jel co nejplynuleji, nejbezpečněji a nejúsporněji. Instrukce například k uvolnění pedálu akcelerátoru mu auto uděluje přes maličký OLED displej v horní části věnce volantu. Volant je navíc vybaven detekcí rukou řidiče, a auto tak může přizpůsobit chování asistenčních systémů situaci. V případě nepozornosti, kdy se řidič řízení nevěnuje, například zpomalí vůz dříve, než když se člověk za volantem věnuje tomu, čemu má.

ZF pochopitelně nehodlá svou studii vyrábět. Firma však zcela jistě bude komponenty na ní použité nabízet svým zákazníkům. Je tedy možné, že se s popisovanými řešeními setkáme v blízké budoucnosti u některých sériových vozů. Nemusí přitom nutně jít o elektromobily.



Témata: hračky


Nejčtenější

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest, Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Karoq
Kolik bude stát Škoda Karoq? Odborníci tipují 450 tisíc korun a více

Škoda Karoq dostane český ceník v posledním červnovém týdnu. První spekulace od zasvěcených odborníků z oboru se pohybují mezi 450 až 500 tisíci za základní...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest, Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.