Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firma ZF ukázala auto s „vykloubenými“ koly. Parkování bude hračka

aktualizováno 
Společnost ZF, jeden z velkých dodavatelů řešení pro autoprůmysl, ukázala světu vlastní koncept městského vozu. Je šetrný k životnímu prostředí a zaujme především nezvyklou konstrukcí přední nápravy. Kola se umí vytočit až o rekordních 75 stupňů, takže se auto snadno zapasuje do každé mezery.

ZF Advanced Urban Vehicle | foto: ZF

Koncept, který si koncern ZF vyvinul zcela sám, představuje řadu technických řešení pro městská vozidla blízké budoucnosti. Přední kola, která se umí na povel doslova vykloubit, aby tak vůz docílil co nejmenšího průměru otáčení, jsou jen jedním z nich. Ale určitě budí největší pozornost, a to nejen proto, že jsou ze všech řešení nejvíce vidět.

Koncept Advanced Urban Vehicle (AUV) se díky konstrukci přední nápravy pyšní průměrem otáčení pouhých sedm metrů, což je mimochodem ještě o metr méně, než jaký je požadavek na slavné londýnské taxíky. Jistě, koncept od ZF je menším vozem, ale ani ostatní malá městská auta často takový průměr otáčení nenabízejí. Aktuální generace Smart ForTwo je na tom z hlediska průměru skoro stejně jako AUV, a to jde o výrazně menší auto – otočí se na 6,95 metrech. A například koncept městské krabičky DaihatsuAi se v roce 2003 chlubil průměrem otáčení 6,8 metru. Ale i to je menší auto než studie od ZF.

Fotogalerie

S AUV se tak velmi snadno manévruje, řešení pomůže při pohybu ve stísněných místech a samozřejmě také při parkování. Autu přitom nepomáhá jen veliký úhel natočení předních kol, ale při manévrování spolupracuje i zadní elektromotory poháněná náprava. ZF nazývá její konstrukci jako Electric Twist Beam a jde v podstatě o klasickou nápravu s vlečnými rameny a torzní tyčí. Rozdíl je tu v tom, že blízko u náboje kola je tu vždy umístěn elektromotor, který se tak stává v podstatě součástí soustavy zavěšení a odpružení.

Každé zadní kolo má svůj elektromotor, jejich výkon je 40 kW a točivý moment až mohutných 1 400 Nm. Bleskové starty z křižovatek jsou tak zaručeny, koncept umí uhánět až 150 km/h. Při manévrování pomáhají elektromotory rozdílným chodem. Teoreticky se tak může stát, že při kolech zatočených vlevo bude síla přenášena pouze na pravé zadní kolo, čímž se oblouk ještě trochu „utáhne“. Právě díky kombinaci těchto dvou řešení auto zajede i do toho nejtěsnějšího parkovacího místa.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Parkovat navíc umí koncept zcela automaticky, bez řidiče. Ten si může vystoupit a parkovací manévr dokončit třeba na smartphonu nebo přes chytré hodinky. Auto si díky sadě senzorů při pomalé jízdě samo najde vhodnou mezeru a pak do ní zajede.

Kromě této techniky usnadňující proplétání městskými uličkami toho umí elektromobil AUV ještě více. Jeho navigační systém se nespoléhá jen na data z map a GPS, ale také na získané zkušenosti. Auto si jednoduše ukládá do cloudu projeté trasy a při opakované cestě řidiči navrhuje ideální tempo tak, aby jel co nejplynuleji, nejbezpečněji a nejúsporněji. Instrukce například k uvolnění pedálu akcelerátoru mu auto uděluje přes maličký OLED displej v horní části věnce volantu. Volant je navíc vybaven detekcí rukou řidiče, a auto tak může přizpůsobit chování asistenčních systémů situaci. V případě nepozornosti, kdy se řidič řízení nevěnuje, například zpomalí vůz dříve, než když se člověk za volantem věnuje tomu, čemu má.

ZF pochopitelně nehodlá svou studii vyrábět. Firma však zcela jistě bude komponenty na ní použité nabízet svým zákazníkům. Je tedy možné, že se s popisovanými řešeními setkáme v blízké budoucnosti u některých sériových vozů. Nemusí přitom nutně jít o elektromobily.





Nejčtenější

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Další z rubriky

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na dovolené ve Francii pozor, pokuta za vámi dorazí do Česka

Francie a Česká republika začnou ode dneška sdílet informace o dopravních přestupcích, informovalo francouzské ministerstvo vnitra. K českým řidičům, kteří se...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Volvo V40 D2 MOMENTUM 1.Maj.
Volvo V40 D2 MOMENTUM 1.Maj.

r.v. 2014, naj. 77 144 km, diesel
369 999 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.