Pětina Čechů s brýlemi přiznala, že občas řídí bez nich

  11:00
Oči jsou pro řidiče vším, přesto se zrak zřejmě nekontroluje tak, jak by to bezpečnost silničního provozu vyžadovala. Pro důslednou prevenci jsou nejenom lékaři, ale i samotní řidiči.

Vetchozrakost - po čtyřicátém roce věku začínají naše oční čočky ztrácet svou pružnost a tím i schopnost zaostřit na blízké předměty. Vetchozrakost (neboli presbyopie) se začne projevovat potřebou oddalovat blízké předměty (noviny, knihu), až jsou jednoho dne naše ruce příliš "krátké". | foto: NeoVize

"Náhodou jsem navštívil oční lékařku, která zjistila, že mám oční vadu a okamžitě mi předepsala brýle," vypráví Jan K. "Ptala se mě, jestli mi nebylo divné, že vidím rozostřeně. Nebylo mi to divné, protože jsem tak viděl odmala a nevěděl jsem, že to není normální," popisuje. Když se ho pak lékařka zeptala, zda mu to nevadí při řízení, odpověděl, že už třikrát boural.

Negativní vliv zhoršeného vidění na řízení je podle výzkumu, provedeného ve Velké Británii i v Čechách, skrytou hrozbou, která ohrožuje všechny účastníky silničního provozu.  Výzkum uspořádala pojišťovací společnost RSA ve Velké Británii a zkoumala v něm vliv špatného zraku na řízení motorových vozidel. Jednu část tvořil test řidičů na trenažéru, druhou pak průzkum mezi samotnými řidiči.

Až 80 metrů za 3 vteřiny

I při normálním vidění vzniká při pohledu na palubní desku prostoj zhruba jedné až tří vteřin, během nichž nevnímáme dění na silnici. Při rychlosti 100 km/h ujedeme za tuto dobu vzdálenost až 80 metrů, kdy pozorně nesledujeme provoz.

Pokud navíc nemáme zrak v pořádku, doba pohledu na tachometr se značně zvyšuje a v souladu s tím stoupá také riziko dopravní nehody.

PŘEHLED ČASTÝCH OČNÍCH VAD ZDE

Z testovacích jízd na trenažéru na Brunelské univerzitě vyplynulo, že řidiči, který špatně vidí, vybočují z jízdního pruhu o 62 procent častěji, přečtou pouze tři čtvrtiny ukazatelů, neudržují stálou rychlost a dochází i k prodloužení jejich reakční doby.

To, co zjistil výzkum, intuitivně potvrdily vyplněné dotazníky britských i českých řidičů, které shromáždila Direct pojišťovna letos v únoru na vzorku 513 českých šoférů. Devadesát dva procent respondentů se domnívá, že řidiči se špatným zrakem bez nasazených brýlí nebo kontaktních čoček představují na silnicích velké nebezpečí a považují to za větší riziko než jízdu bez zapnutých pásů nebo kouření za volantem. Víc než pětina Čechů s předepsanými brýlemi také přiznala, že občas jezdí bez nich.

"Problém je, že i mezi těmi, kdo si myslí že řízení bez povinných brýlí je nebezpečné, je také spousta řidičů, kteří mají zhoršené vidění, ale nevědí o tom," říká Pavel Diblík, primář Oční kliniky VFN a 1.LF UK v Praze. A to hlavně proto, že k vydání běžného řidičského průkazu v České republice probíhá povinná lékařská prohlídka prakticky jen při první žádosti a pak až v 60. letech.

Otestujte se

"Zdravotní způsobilost je uznána, pokud lze rozlišit písmeno o velikosti 11 milimetrů na vzdálenost 5 metrů," uvádí specializovaný server optikarium.cz

Takový test si můžete provést i sami. "Pozorujete jej samozřejmě oběma očima a s nasazenou korekcí, což jsou buď brýle nebo kontaktní čočky," připomíná.

"Když uvážíme, že se zrak s postupem věku prokazatelně zhoršuje, představují řidiči s neodhaleným horším viděním značné riziko pro ostatní účastníky provozu," říká Pavel Diblík. Pravidelnější kontroly zraku by přitom neuvítal jenom on, ale i řidiči, kteří v dotaznících sami navrhovali možnosti zlepšení. Pro jejich zavedení byla celá polovina z nich.

Primář Oční kliniky Univerzity Karlovy by ale zpřísnil i samotné kontroly. "Současné metody vyšetřování zraku řidičů u obvodních lékařů jsou zcela nedostatečné. Metoda vyšetřování zraku by se měla kompletně přepracovat," říká Pavel Diblík. "Místo obvodových lékařů vybavených světelnými tabulemi by je měli provádět oční specialisté. V kontrolách by se tak mělo objevit i vyšetření na oční tlak a skutečný rozsah zorného pole."

Statistiky, které by registrovaly skutečná procenta nehod zaviněných zhoršeným viděním řidičů prakticky neexistují.

Pětina řidičů by pro zvýšení bezpečnosti na silnicích navíc uvítala tvrdší postih od policie za porušení podmínky pro řidiče nosit při řízení předepsané brýle nebo čočky. Celkem čtyři z deseti Čechů by takový přestupek trestaly odečtením bodů a každý šestý by se přikláněl dokonce k odebrání řidičského průkazu.

Jak vidí svět lidé s očními vadami

Podívejte se sami ZDE

Nejčastějším typem onemocnění zeleným zákalem (glaukomem) je takzvaný chronický prostý glaukom, jehož příčina není jednoznačně určena. Rizikovými faktory je dědičnost, pokročilejší věk či výše nitroočního tlaku. Zrádný je zejména v tom, že se zprvu vůbec neprojevuje, takže o něm ani nevíme.

Při šedém zákalu má člověk zamlžené a rozostřené vidění, hlavně při pozorování předmětů v dálce. Cítí nepříjemné oslňování při silnějším slunečním světle nebo při nočním řízení automobilu. Barvy na postiženém oku nejsou tak syté jako na druhém oku, lámou se, mají jinou intenzitu a odstín. Někdy se předměty při pohledu jedním okem jeví zdvojené až ztrojené.

Odchlípení sítnice - pokud občas vidíte před okem temné nebo nepravidelné skvrny, "padající saze", světelné záblesky nebo vás trápí neostré vidění, může to být počátečním příznakem odchlípnutí sítnice. Jak odchlipování pokračuje, všimneme si tmavé clony, která postupně zakrývá výhled. Není-li odchlípená sítnice včas operována, hrozí nám trvalý pokles zraku.

Podle Direct pojišťovny se s kontrolou zraku při policejních kontrolách setkalo jen 14 procent řidičů, neznámé je i procento nehod, které špatný zrak zavinil. "V drtivé většině pojistných případů nedostáváme od policie žádné informace o tom, zda měl řidič předepsané brýle," říká mluvčí pojišťovny Kateřina Krásová.

V nyní platných eurořidičácích formátu kreditní karty se povinnost nosit brýle nebo kontaktní čočky skrývá pod takzvanými harmonizačními kódy na zadní straně v nejspodnějším políčku. Tam už nenajdeme text "brýle nutné", protože by mu cizí policista nerozuměl. Namísto toho tam jsou číselné kódy: 01.01 značí povinnost nosit brýle, 01.02 kontaktní čočky, 01.06 brýle nebo kontaktní čočky a třeba 01.04 sluneční brýle.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...