Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pětina Čechů s brýlemi přiznala, že občas řídí bez nich

  11:00
Oči jsou pro řidiče vším, přesto se zrak zřejmě nekontroluje tak, jak by to bezpečnost silničního provozu vyžadovala. Pro důslednou prevenci jsou nejenom lékaři, ale i samotní řidiči.

Vetchozrakost - po čtyřicátém roce věku začínají naše oční čočky ztrácet svou pružnost a tím i schopnost zaostřit na blízké předměty. Vetchozrakost (neboli presbyopie) se začne projevovat potřebou oddalovat blízké předměty (noviny, knihu), až jsou jednoho dne naše ruce příliš "krátké". | foto: NeoVize

"Náhodou jsem navštívil oční lékařku, která zjistila, že mám oční vadu a okamžitě mi předepsala brýle," vypráví Jan K. "Ptala se mě, jestli mi nebylo divné, že vidím rozostřeně. Nebylo mi to divné, protože jsem tak viděl odmala a nevěděl jsem, že to není normální," popisuje. Když se ho pak lékařka zeptala, zda mu to nevadí při řízení, odpověděl, že už třikrát boural.

Negativní vliv zhoršeného vidění na řízení je podle výzkumu, provedeného ve Velké Británii i v Čechách, skrytou hrozbou, která ohrožuje všechny účastníky silničního provozu.  Výzkum uspořádala pojišťovací společnost RSA ve Velké Británii a zkoumala v něm vliv špatného zraku na řízení motorových vozidel. Jednu část tvořil test řidičů na trenažéru, druhou pak průzkum mezi samotnými řidiči.

Až 80 metrů za 3 vteřiny

I při normálním vidění vzniká při pohledu na palubní desku prostoj zhruba jedné až tří vteřin, během nichž nevnímáme dění na silnici. Při rychlosti 100 km/h ujedeme za tuto dobu vzdálenost až 80 metrů, kdy pozorně nesledujeme provoz.

Pokud navíc nemáme zrak v pořádku, doba pohledu na tachometr se značně zvyšuje a v souladu s tím stoupá také riziko dopravní nehody.

PŘEHLED ČASTÝCH OČNÍCH VAD ZDE

Z testovacích jízd na trenažéru na Brunelské univerzitě vyplynulo, že řidiči, který špatně vidí, vybočují z jízdního pruhu o 62 procent častěji, přečtou pouze tři čtvrtiny ukazatelů, neudržují stálou rychlost a dochází i k prodloužení jejich reakční doby.

To, co zjistil výzkum, intuitivně potvrdily vyplněné dotazníky britských i českých řidičů, které shromáždila Direct pojišťovna letos v únoru na vzorku 513 českých šoférů. Devadesát dva procent respondentů se domnívá, že řidiči se špatným zrakem bez nasazených brýlí nebo kontaktních čoček představují na silnicích velké nebezpečí a považují to za větší riziko než jízdu bez zapnutých pásů nebo kouření za volantem. Víc než pětina Čechů s předepsanými brýlemi také přiznala, že občas jezdí bez nich.

"Problém je, že i mezi těmi, kdo si myslí že řízení bez povinných brýlí je nebezpečné, je také spousta řidičů, kteří mají zhoršené vidění, ale nevědí o tom," říká Pavel Diblík, primář Oční kliniky VFN a 1.LF UK v Praze. A to hlavně proto, že k vydání běžného řidičského průkazu v České republice probíhá povinná lékařská prohlídka prakticky jen při první žádosti a pak až v 60. letech.

Otestujte se

"Zdravotní způsobilost je uznána, pokud lze rozlišit písmeno o velikosti 11 milimetrů na vzdálenost 5 metrů," uvádí specializovaný server optikarium.cz

Takový test si můžete provést i sami. "Pozorujete jej samozřejmě oběma očima a s nasazenou korekcí, což jsou buď brýle nebo kontaktní čočky," připomíná.

"Když uvážíme, že se zrak s postupem věku prokazatelně zhoršuje, představují řidiči s neodhaleným horším viděním značné riziko pro ostatní účastníky provozu," říká Pavel Diblík. Pravidelnější kontroly zraku by přitom neuvítal jenom on, ale i řidiči, kteří v dotaznících sami navrhovali možnosti zlepšení. Pro jejich zavedení byla celá polovina z nich.

Primář Oční kliniky Univerzity Karlovy by ale zpřísnil i samotné kontroly. "Současné metody vyšetřování zraku řidičů u obvodních lékařů jsou zcela nedostatečné. Metoda vyšetřování zraku by se měla kompletně přepracovat," říká Pavel Diblík. "Místo obvodových lékařů vybavených světelnými tabulemi by je měli provádět oční specialisté. V kontrolách by se tak mělo objevit i vyšetření na oční tlak a skutečný rozsah zorného pole."

Statistiky, které by registrovaly skutečná procenta nehod zaviněných zhoršeným viděním řidičů prakticky neexistují.

Pětina řidičů by pro zvýšení bezpečnosti na silnicích navíc uvítala tvrdší postih od policie za porušení podmínky pro řidiče nosit při řízení předepsané brýle nebo čočky. Celkem čtyři z deseti Čechů by takový přestupek trestaly odečtením bodů a každý šestý by se přikláněl dokonce k odebrání řidičského průkazu.

Jak vidí svět lidé s očními vadami

Podívejte se sami ZDE

Nejčastějším typem onemocnění zeleným zákalem (glaukomem) je takzvaný chronický prostý glaukom, jehož příčina není jednoznačně určena. Rizikovými faktory je dědičnost, pokročilejší věk či výše nitroočního tlaku. Zrádný je zejména v tom, že se zprvu vůbec neprojevuje, takže o něm ani nevíme.

Při šedém zákalu má člověk zamlžené a rozostřené vidění, hlavně při pozorování předmětů v dálce. Cítí nepříjemné oslňování při silnějším slunečním světle nebo při nočním řízení automobilu. Barvy na postiženém oku nejsou tak syté jako na druhém oku, lámou se, mají jinou intenzitu a odstín. Někdy se předměty při pohledu jedním okem jeví zdvojené až ztrojené.

Odchlípení sítnice - pokud občas vidíte před okem temné nebo nepravidelné skvrny, "padající saze", světelné záblesky nebo vás trápí neostré vidění, může to být počátečním příznakem odchlípnutí sítnice. Jak odchlipování pokračuje, všimneme si tmavé clony, která postupně zakrývá výhled. Není-li odchlípená sítnice včas operována, hrozí nám trvalý pokles zraku.

Podle Direct pojišťovny se s kontrolou zraku při policejních kontrolách setkalo jen 14 procent řidičů, neznámé je i procento nehod, které špatný zrak zavinil. "V drtivé většině pojistných případů nedostáváme od policie žádné informace o tom, zda měl řidič předepsané brýle," říká mluvčí pojišťovny Kateřina Krásová.

V nyní platných eurořidičácích formátu kreditní karty se povinnost nosit brýle nebo kontaktní čočky skrývá pod takzvanými harmonizačními kódy na zadní straně v nejspodnějším políčku. Tam už nenajdeme text "brýle nutné", protože by mu cizí policista nerozuměl. Namísto toho tam jsou číselné kódy: 01.01 značí povinnost nosit brýle, 01.02 kontaktní čočky, 01.06 brýle nebo kontaktní čočky a třeba 01.04 sluneční brýle.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...