Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žigulíky chystají velký comeback

  11:22aktualizováno  11:22
Největší ruská automobilka AvtoVaz, kterou Češi znají hlavně díky jejím dřívějším modelům Lada a Žiguli, má velké plány na obnovení dřívější slávy. Během tří let totiž chce její nové vedení dosazené majoritním vlastníkem, státní zbrojovkou Rosoboronexport, vybudovat novou továrnu s roční kapacitou 450 tisíc vozů.
Lada Revoution - zepřeDu

Lada Revoution - zepřeDu | foto: iDNES

Avtovaz navíc zvažuje další osud společného podniku s americkou automobilkou General Motors.

Ten byl založen v roce 2002, ale spolupráce obou společností na výrobě modelů Chevy Niva a Viva se nesetkala s dostatečným ohlasem a prodej těchto modelů vloni klesl o 14 procent na 46 tisíc prodaných vozů.

"Celou spolupráci přehodnotíme. Pokud se ukáže, že je zisková, budeme v ní pokračovat a rozvíjet. Pokud ne, ukončíme ji," citovala agentura Reuters generálního ředitele AvtoVazu Igora Jesipovského.

Plán nového managementu přichází ve správnou chvíli. Ruská vláda totiž znovu začíná uvažovat o opětovném vytvoření nového národního šampiona v automobilovém průmyslu, který bude schopen konkurovat přílivu automobilů od velkých světových výrobců.

Čtěte také: Lada 
á la raketoplán Buran

Cestu, jak se vymanit z nadvlády benzinu, hledají západní automobilky, ale i ruská Lada. Ta je v Česku dosud známá spíše pro svá bytelná auta, která i po letech brázdí zdejší silnice, než pro nejmodernější technologii ...více
Dokonce se začíná mluvit o plánu na možné spojení tří ruských automobilek AvtoVaz, GAZ a Kamaz, kterému vyslovil podporu i prezident Putin.

Výstavbu nové továrny by proto mohl částečně zaplatit stát, ať už formou přímé investice nebo garancemi na bankovní úvěry. "Mluvíme o miliardách dolarů," řekl předseda představenstva AvtoVazu Vladimir Arťjakov.

V Rusku zájem o automobily v posledních letech prudce roste, což souvisí s růstem ekonomiky a vzmáhající se střední třídou. AvtoVaz ale tohoto zájmu zatím nedokáže příliš využít, jeho podíl na domácím trhu klesá na úkor zahraničních značek.

Avtovaz vloni prodal celkem 720 tisíc automobilů. V Rusku však domácí výrobci prodali dohromady "jen" 900 tisíc vozů. Modelů ze zahraničí se přitom prodalo 570 tisíc. Letos by toto číslo ale mělo už překročit hranici 800 tisíc vozů.

Velké světové firmy v Rusku cítí obrovskou příležitost a staví si zde nové továrny. Tu tady mají již americký Ford nebo francouzský Renault. Stavět továrnu zde chce i japonská Toyota a  také německý Volskwagen, jehož součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto.

Volkswagen chce v Rusku vybudovat továrnu s kapacitou až 250 tisíc vozů ročně. Jako první by zde měl být vyráběn model Škoda Octavia.

***

Mušketýři českých silnic: lady a vazy ...ZDE

Autoři:




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.