Lada Revoution - zepřeDu

Lada Revoution - zepřeDu | foto: iDNES

Žigulíky chystají velký comeback

  • 121
Největší ruská automobilka AvtoVaz, kterou Češi znají hlavně díky jejím dřívějším modelům Lada a Žiguli, má velké plány na obnovení dřívější slávy. Během tří let totiž chce její nové vedení dosazené majoritním vlastníkem, státní zbrojovkou Rosoboronexport, vybudovat novou továrnu s roční kapacitou 450 tisíc vozů.

Avtovaz navíc zvažuje další osud společného podniku s americkou automobilkou General Motors.

Ten byl založen v roce 2002, ale spolupráce obou společností na výrobě modelů Chevy Niva a Viva se nesetkala s dostatečným ohlasem a prodej těchto modelů vloni klesl o 14 procent na 46 tisíc prodaných vozů.

"Celou spolupráci přehodnotíme. Pokud se ukáže, že je zisková, budeme v ní pokračovat a rozvíjet. Pokud ne, ukončíme ji," citovala agentura Reuters generálního ředitele AvtoVazu Igora Jesipovského.

Plán nového managementu přichází ve správnou chvíli. Ruská vláda totiž znovu začíná uvažovat o opětovném vytvoření nového národního šampiona v automobilovém průmyslu, který bude schopen konkurovat přílivu automobilů od velkých světových výrobců.

Čtěte také: Lada 
á la raketoplán Buran

Cestu, jak se vymanit z nadvlády benzinu, hledají západní automobilky, ale i ruská Lada. Ta je v Česku dosud známá spíše pro svá bytelná auta, která i po letech brázdí zdejší silnice, než pro nejmodernější technologii ...více
Dokonce se začíná mluvit o plánu na možné spojení tří ruských automobilek AvtoVaz, GAZ a Kamaz, kterému vyslovil podporu i prezident Putin.

Výstavbu nové továrny by proto mohl částečně zaplatit stát, ať už formou přímé investice nebo garancemi na bankovní úvěry. "Mluvíme o miliardách dolarů," řekl předseda představenstva AvtoVazu Vladimir Arťjakov.

V Rusku zájem o automobily v posledních letech prudce roste, což souvisí s růstem ekonomiky a vzmáhající se střední třídou. AvtoVaz ale tohoto zájmu zatím nedokáže příliš využít, jeho podíl na domácím trhu klesá na úkor zahraničních značek.

Avtovaz vloni prodal celkem 720 tisíc automobilů. V Rusku však domácí výrobci prodali dohromady "jen" 900 tisíc vozů. Modelů ze zahraničí se přitom prodalo 570 tisíc. Letos by toto číslo ale mělo už překročit hranici 800 tisíc vozů.

Velké světové firmy v Rusku cítí obrovskou příležitost a staví si zde nové továrny. Tu tady mají již americký Ford nebo francouzský Renault. Stavět továrnu zde chce i japonská Toyota a  také německý Volskwagen, jehož součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto.

Volkswagen chce v Rusku vybudovat továrnu s kapacitou až 250 tisíc vozů ročně. Jako první by zde měl být vyráběn model Škoda Octavia.

***

Mušketýři českých silnic: lady a vazy ...ZDE