Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Je zima. Nejlepší čas vyrazit pro ojetinu

aktualizováno 
Uvažujete o koupi ojetého auta? Teple se oblečte a jděte na to! A předem zavolejte prodejci, že chcete vidět auto zmrzlé na kost. Když bude nastartované a rozehřáté, otočte se a jděte pryč.

Ilustrační snímek | foto: AP

„Mezi nejčastější rizika při koupi ojetého vozu patří jeho reálný technický stav,“ zdůrazňuje Roman Filip, vedoucí programu ojetých vozů Das WeltAuto. Najeté kilometry, zvláště v džungli ojetin se stočenými tachometry, jsou jen podružný údaj. Nejdůležitější je technický stav. „Někdy je třeba výhodnější hledat ojetinu s vyšším nájezdem, kde už nákladné díly předchozí majitel musel vyměnit,“ radí Zdeněk Svoboda z firmy JiTiS TCO.

Samozřejmostí by mělo být nechat auto zkontrolovat automechanikem; pokud žádného po ruce nemáte, určitě se dá domluvit návštěva v autorizovaném servisu, který bude mít s daným modelem největší zkušenosti. Zajímavou nabídku má pro ty, kteří si pořídili ojetinu, Škoda. Mohou si nově pořízené auto nechat zdarma zkontrolovat. Akce se vztahuje na modely staré 4 a více let. Podmínkou je, že ojetou škodovku vlastníte jako soukromá osoba nanejvýš dva měsíce.

Když si nejste jistí

Nejjistější je vybírat z programů ojetých vozů, které nabízejí přímo zastoupení jednotlivých automobilek a jejich autorizovaní dealeři. Už kvůli serióznějšímu jednání a poskytovaným zárukám. „Garantujeme technický stav, nájezd kilometrů i původ vozu,“ doplňuje Roman Filip z Das WeltAuto.

Například program ojetých vozů Škoda Plus zahrnuje ve třech kategoriích vozy Škoda i ostatních značek. Pokud vyberete z ročních vozů Škoda, dostáváte plnou prodlouženou tovární záruku.

Podobné značkové nabídky ojetin má většina značek, velmi propracovaný program mají například BMW nebo Peugeot.

Autosalon ojetých vozů

Už proto, že se i přes pečlivé ohledání mohou některé skryté závady objevit později, je bezpodmínečně nutné mít na ojetinu dobrou kupní smlouvu. Velmi důležité je, aby v ní byl přesně popsaný stav vozu (jak má smlouva vypadat, čtěte zde).

Hlavně naslouchejte

Pokud se pro auto rozhodnete vyrazit na vlastní pěst, nebo jdete na předběžnou prohlídku, která má rozhodnout, zda budete o koupi vážně uvažovat, všímejte si hlavně zvuků, které auto vydává.

Ojetinu je nejlepší prohlížet po delším stání. A právě mrazivé noci mohou při prověrce ojetiny pomoci, protože lépe odhalí poruchu motoru i další nedostatky.

Aleš Zich z Auto AZ Consulting, který se zabývá prověřováním ojetých vozů před koupí, trvá na tom, že motor nemá být zahřátý před prohlídkou nikdy. „I v letním období za plusových venkovních teplot je totiž start zcela studeného motoru silně vypovídající,“ popisuje.

Nejlepší je totiž poslouchat projevy startujícího vozu po celonočním vymrznutí. Benzinový motor se zhoršenou kompresí bude například déle točit startérem, než naskočí. Bude-li zhoršená komprese na jednom válci, může chvíli po nastartování motor „houpat na volnoběh“ a poté se již zklidní. U dieselových motorů spalujících naftu je studený start vzhledem k principu spalování ještě výraznější prověrkou kondice.

Díky mrazu odborník lépe odhalí třeba sníženou kompresi motoru. Mráz také může ukázat na problémy se svíčkami a vstřikovači. S teplotami klesajícími pod bod mrazu v zimním období se pak jakákoliv počínající porucha nebo nesprávná funkce důležitých komponent může projevit naplno.

Rozpoznat konkrétně, čím je nepravidelný chod motoru způsoben, je však obvykle již úkol pro odborníka. Nenechte si v takové chvíli prodejcem namluvit, že je to normální a že přece vidíte, že už na druhé nastartování je vše v pořádku. Jakmile se totiž motor párkrát protočí a spalovací prostor alespoň trochu ohřeje, můžou tím být projevy počínající poruchy již eliminovány.

Pozorně tedy sledujte chování motoru při startování a sami si pak dlouhou zkušební jízdou vůz prohřejte na provozní teplotu. V zimě by taková jízda neměla být kratší než minimálně 15 km a 20 až 30 minut.

Typickou věcí v zimě je zvukový projev ́načatých ́ ložisek u napínacích kladek, alternátorů a podobně. Lehce přidřené ložisko bývá obvykle slyšet právě za studena. Jakmile se trochu prohřeje a protočí, tak často ztichne.

Stejně jako ložiska se může při ochlazení nebo v mrazu projevit zhoršená funkce některých pohyblivých součástí na podvozku.

Právě se zimou se totiž začne ozývat vrzání, loupání a skřípání. Mohou za to opotřebená gumová uložení komponentů náprav, orezlými plochami kulových čepů nebo přidřeným uložením tlumičů.





Nejčtenější

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Další z rubriky

Autobaterie
Tahák do auta: zapojení startovacích kabelů

Nízké teploty znamenají vyšší zátěž pro autobaterii. Ta se při krátké cestě městem nestihne pořádně dobít a problém je na světě. Jak byste měli správně oživit...  celý článek

Litrový tříválec pod kapotou Škody Octavie
Autu škodí zanedbávání údržby. Na co musí dát pozor i největší lempl

Každý někdy slyšel, jak správně se starat o auto. Ti svědomitější si i přečetli návod, kde bývají zapsány nejdůležitější pokyny. Přesto se většina z nás o své...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přezouvání do letního je v plném proudu. Pozor na vibrace a hluk

Sezona zimních pneumatik je u konce a mnoho motoristů si mění kola svépomocí. Pokud se na to chystáte, buďte obezřetní. Nejdůležitější je správné utažení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.