Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Je zima. Nejlepší čas vyrazit pro ojetinu

aktualizováno 
Uvažujete o koupi ojetého auta? Teple se oblečte a jděte na to! A předem zavolejte prodejci, že chcete vidět auto zmrzlé na kost. Když bude nastartované a rozehřáté, otočte se a jděte pryč.

Ilustrační snímek | foto: AP

„Mezi nejčastější rizika při koupi ojetého vozu patří jeho reálný technický stav,“ zdůrazňuje Roman Filip, vedoucí programu ojetých vozů Das WeltAuto. Najeté kilometry, zvláště v džungli ojetin se stočenými tachometry, jsou jen podružný údaj. Nejdůležitější je technický stav. „Někdy je třeba výhodnější hledat ojetinu s vyšším nájezdem, kde už nákladné díly předchozí majitel musel vyměnit,“ radí Zdeněk Svoboda z firmy JiTiS TCO.

Samozřejmostí by mělo být nechat auto zkontrolovat automechanikem; pokud žádného po ruce nemáte, určitě se dá domluvit návštěva v autorizovaném servisu, který bude mít s daným modelem největší zkušenosti. Zajímavou nabídku má pro ty, kteří si pořídili ojetinu, Škoda. Mohou si nově pořízené auto nechat zdarma zkontrolovat. Akce se vztahuje na modely staré 4 a více let. Podmínkou je, že ojetou škodovku vlastníte jako soukromá osoba nanejvýš dva měsíce.

Když si nejste jistí

Nejjistější je vybírat z programů ojetých vozů, které nabízejí přímo zastoupení jednotlivých automobilek a jejich autorizovaní dealeři. Už kvůli serióznějšímu jednání a poskytovaným zárukám. „Garantujeme technický stav, nájezd kilometrů i původ vozu,“ doplňuje Roman Filip z Das WeltAuto.

Například program ojetých vozů Škoda Plus zahrnuje ve třech kategoriích vozy Škoda i ostatních značek. Pokud vyberete z ročních vozů Škoda, dostáváte plnou prodlouženou tovární záruku.

Podobné značkové nabídky ojetin má většina značek, velmi propracovaný program mají například BMW nebo Peugeot.

Autosalon ojetých vozů

Už proto, že se i přes pečlivé ohledání mohou některé skryté závady objevit později, je bezpodmínečně nutné mít na ojetinu dobrou kupní smlouvu. Velmi důležité je, aby v ní byl přesně popsaný stav vozu (jak má smlouva vypadat, čtěte zde).

Hlavně naslouchejte

Pokud se pro auto rozhodnete vyrazit na vlastní pěst, nebo jdete na předběžnou prohlídku, která má rozhodnout, zda budete o koupi vážně uvažovat, všímejte si hlavně zvuků, které auto vydává.

Ojetinu je nejlepší prohlížet po delším stání. A právě mrazivé noci mohou při prověrce ojetiny pomoci, protože lépe odhalí poruchu motoru i další nedostatky.

Aleš Zich z Auto AZ Consulting, který se zabývá prověřováním ojetých vozů před koupí, trvá na tom, že motor nemá být zahřátý před prohlídkou nikdy. „I v letním období za plusových venkovních teplot je totiž start zcela studeného motoru silně vypovídající,“ popisuje.

Nejlepší je totiž poslouchat projevy startujícího vozu po celonočním vymrznutí. Benzinový motor se zhoršenou kompresí bude například déle točit startérem, než naskočí. Bude-li zhoršená komprese na jednom válci, může chvíli po nastartování motor „houpat na volnoběh“ a poté se již zklidní. U dieselových motorů spalujících naftu je studený start vzhledem k principu spalování ještě výraznější prověrkou kondice.

Díky mrazu odborník lépe odhalí třeba sníženou kompresi motoru. Mráz také může ukázat na problémy se svíčkami a vstřikovači. S teplotami klesajícími pod bod mrazu v zimním období se pak jakákoliv počínající porucha nebo nesprávná funkce důležitých komponent může projevit naplno.

Rozpoznat konkrétně, čím je nepravidelný chod motoru způsoben, je však obvykle již úkol pro odborníka. Nenechte si v takové chvíli prodejcem namluvit, že je to normální a že přece vidíte, že už na druhé nastartování je vše v pořádku. Jakmile se totiž motor párkrát protočí a spalovací prostor alespoň trochu ohřeje, můžou tím být projevy počínající poruchy již eliminovány.

Pozorně tedy sledujte chování motoru při startování a sami si pak dlouhou zkušební jízdou vůz prohřejte na provozní teplotu. V zimě by taková jízda neměla být kratší než minimálně 15 km a 20 až 30 minut.

Typickou věcí v zimě je zvukový projev ́načatých ́ ložisek u napínacích kladek, alternátorů a podobně. Lehce přidřené ložisko bývá obvykle slyšet právě za studena. Jakmile se trochu prohřeje a protočí, tak často ztichne.

Stejně jako ložiska se může při ochlazení nebo v mrazu projevit zhoršená funkce některých pohyblivých součástí na podvozku.

Právě se zimou se totiž začne ozývat vrzání, loupání a skřípání. Mohou za to opotřebená gumová uložení komponentů náprav, orezlými plochami kulových čepů nebo přidřeným uložením tlumičů.





Nejčtenější

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

Další z rubriky

Lepicí sada na opravu pneumatik dokáže opravit jen malé defekty.
Autem na dovolenou: místo v kufru přidá opravná sada, ale má to rizika

Balíte na dovolenou, vyřazujete zbytečné svršky, pět kyblíčků Pepík rovněž nepotřebuje, ale místa je pořád málo. Na zvětšení místa v kufru máme fígl. Ale není...  celý článek

Renault Twingo třetí generace
Lak od Renaultu je dobrý na nehty i na škrábance z parkování

Pro stylové majitelky Renaultu Twingo nabízí francouzský výrobce novinku – lak na nehty v barvě jejich auta. A pokud by náhodou řidička auto při parkování...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Hyundai i30...
Hyundai i30...

r.v. 2010, naj. 149 322 km, diesel
154 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.