Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Je zima. Nejlepší čas vyrazit pro ojetinu

aktualizováno 
Uvažujete o koupi ojetého auta? Teple se oblečte a jděte na to! A předem zavolejte prodejci, že chcete vidět auto zmrzlé na kost. Když bude nastartované a rozehřáté, otočte se a jděte pryč.

Ilustrační snímek | foto: AP

„Mezi nejčastější rizika při koupi ojetého vozu patří jeho reálný technický stav,“ zdůrazňuje Roman Filip, vedoucí programu ojetých vozů Das WeltAuto. Najeté kilometry, zvláště v džungli ojetin se stočenými tachometry, jsou jen podružný údaj. Nejdůležitější je technický stav. „Někdy je třeba výhodnější hledat ojetinu s vyšším nájezdem, kde už nákladné díly předchozí majitel musel vyměnit,“ radí Zdeněk Svoboda z firmy JiTiS TCO.

Samozřejmostí by mělo být nechat auto zkontrolovat automechanikem; pokud žádného po ruce nemáte, určitě se dá domluvit návštěva v autorizovaném servisu, který bude mít s daným modelem největší zkušenosti. Zajímavou nabídku má pro ty, kteří si pořídili ojetinu, Škoda. Mohou si nově pořízené auto nechat zdarma zkontrolovat. Akce se vztahuje na modely staré 4 a více let. Podmínkou je, že ojetou škodovku vlastníte jako soukromá osoba nanejvýš dva měsíce.

Když si nejste jistí

Nejjistější je vybírat z programů ojetých vozů, které nabízejí přímo zastoupení jednotlivých automobilek a jejich autorizovaní dealeři. Už kvůli serióznějšímu jednání a poskytovaným zárukám. „Garantujeme technický stav, nájezd kilometrů i původ vozu,“ doplňuje Roman Filip z Das WeltAuto.

Například program ojetých vozů Škoda Plus zahrnuje ve třech kategoriích vozy Škoda i ostatních značek. Pokud vyberete z ročních vozů Škoda, dostáváte plnou prodlouženou tovární záruku.

Podobné značkové nabídky ojetin má většina značek, velmi propracovaný program mají například BMW nebo Peugeot.

Autosalon ojetých vozů

Už proto, že se i přes pečlivé ohledání mohou některé skryté závady objevit později, je bezpodmínečně nutné mít na ojetinu dobrou kupní smlouvu. Velmi důležité je, aby v ní byl přesně popsaný stav vozu (jak má smlouva vypadat, čtěte zde).

Hlavně naslouchejte

Pokud se pro auto rozhodnete vyrazit na vlastní pěst, nebo jdete na předběžnou prohlídku, která má rozhodnout, zda budete o koupi vážně uvažovat, všímejte si hlavně zvuků, které auto vydává.

Ojetinu je nejlepší prohlížet po delším stání. A právě mrazivé noci mohou při prověrce ojetiny pomoci, protože lépe odhalí poruchu motoru i další nedostatky.

Aleš Zich z Auto AZ Consulting, který se zabývá prověřováním ojetých vozů před koupí, trvá na tom, že motor nemá být zahřátý před prohlídkou nikdy. „I v letním období za plusových venkovních teplot je totiž start zcela studeného motoru silně vypovídající,“ popisuje.

Nejlepší je totiž poslouchat projevy startujícího vozu po celonočním vymrznutí. Benzinový motor se zhoršenou kompresí bude například déle točit startérem, než naskočí. Bude-li zhoršená komprese na jednom válci, může chvíli po nastartování motor „houpat na volnoběh“ a poté se již zklidní. U dieselových motorů spalujících naftu je studený start vzhledem k principu spalování ještě výraznější prověrkou kondice.

Díky mrazu odborník lépe odhalí třeba sníženou kompresi motoru. Mráz také může ukázat na problémy se svíčkami a vstřikovači. S teplotami klesajícími pod bod mrazu v zimním období se pak jakákoliv počínající porucha nebo nesprávná funkce důležitých komponent může projevit naplno.

Rozpoznat konkrétně, čím je nepravidelný chod motoru způsoben, je však obvykle již úkol pro odborníka. Nenechte si v takové chvíli prodejcem namluvit, že je to normální a že přece vidíte, že už na druhé nastartování je vše v pořádku. Jakmile se totiž motor párkrát protočí a spalovací prostor alespoň trochu ohřeje, můžou tím být projevy počínající poruchy již eliminovány.

Pozorně tedy sledujte chování motoru při startování a sami si pak dlouhou zkušební jízdou vůz prohřejte na provozní teplotu. V zimě by taková jízda neměla být kratší než minimálně 15 km a 20 až 30 minut.

Typickou věcí v zimě je zvukový projev ́načatých ́ ložisek u napínacích kladek, alternátorů a podobně. Lehce přidřené ložisko bývá obvykle slyšet právě za studena. Jakmile se trochu prohřeje a protočí, tak často ztichne.

Stejně jako ložiska se může při ochlazení nebo v mrazu projevit zhoršená funkce některých pohyblivých součástí na podvozku.

Právě se zimou se totiž začne ozývat vrzání, loupání a skřípání. Mohou za to opotřebená gumová uložení komponentů náprav, orezlými plochami kulových čepů nebo přidřeným uložením tlumičů.





Nejčtenější

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Další z rubriky

Střešní box
Střešní box před odjezdem na hory pojistěte, nebo u hotelu odmontujte

Střešní boxy na zimní výbavu na horách často mizí ze střech aut. Přitom ne každá pojišťovna vzniklou škodu z krádeže boxu nebo zavazadel z něj proplatí. U...  celý článek

Motor 1,6 TDI
EGR ventil: další součástka moderních motorů, která umí majitele potrápit

Ze špatné funkce EGR ventilu má řada majitelů starších vozů obavy, přestože je mnoho častěji se vyskytujících závad. V některých autech je řešení snadné a po...  celý článek

Mitsubishi Lancer Sportback
Nejspolehlivější auta: nadvláda Japonců pokračuje

Pojišťovna umí pojistit i to, aby vaše auto bylo pořád pojízdné – a když není, zaplatí opravy. Vše zanese do tabulek, z nichž je vidět, jak často který vůz...  celý článek

Renault Kadjar 1.6dCi 96KW  ZEN     ČR...
Renault Kadjar 1.6dCi 96KW ZEN ČR...

r.v. 2016, naj. 24 748 km, diesel, 1. majitel
485 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.