Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Je zima. Nejlepší čas vyrazit pro ojetinu

  • 27
Uvažujete o koupi ojetého auta? Teple se oblečte a jděte na to! A předem zavolejte prodejci, že chcete vidět auto zmrzlé na kost. Když bude nastartované a rozehřáté, otočte se a jděte pryč.

„Mezi nejčastější rizika při koupi ojetého vozu patří jeho reálný technický stav,“ zdůrazňuje Roman Filip, vedoucí programu ojetých vozů Das WeltAuto. Najeté kilometry, zvláště v džungli ojetin se stočenými tachometry, jsou jen podružný údaj. Nejdůležitější je technický stav. „Někdy je třeba výhodnější hledat ojetinu s vyšším nájezdem, kde už nákladné díly předchozí majitel musel vyměnit,“ radí Zdeněk Svoboda z firmy JiTiS TCO.

Samozřejmostí by mělo být nechat auto zkontrolovat automechanikem; pokud žádného po ruce nemáte, určitě se dá domluvit návštěva v autorizovaném servisu, který bude mít s daným modelem největší zkušenosti. Zajímavou nabídku má pro ty, kteří si pořídili ojetinu, Škoda. Mohou si nově pořízené auto nechat zdarma zkontrolovat. Akce se vztahuje na modely staré 4 a více let. Podmínkou je, že ojetou škodovku vlastníte jako soukromá osoba nanejvýš dva měsíce.

Když si nejste jistí

Nejjistější je vybírat z programů ojetých vozů, které nabízejí přímo zastoupení jednotlivých automobilek a jejich autorizovaní dealeři. Už kvůli serióznějšímu jednání a poskytovaným zárukám. „Garantujeme technický stav, nájezd kilometrů i původ vozu,“ doplňuje Roman Filip z Das WeltAuto.

Například program ojetých vozů Škoda Plus zahrnuje ve třech kategoriích vozy Škoda i ostatních značek. Pokud vyberete z ročních vozů Škoda, dostáváte plnou prodlouženou tovární záruku.

Podobné značkové nabídky ojetin má většina značek, velmi propracovaný program mají například BMW nebo Peugeot.

Autosalon ojetých vozů

Už proto, že se i přes pečlivé ohledání mohou některé skryté závady objevit později, je bezpodmínečně nutné mít na ojetinu dobrou kupní smlouvu. Velmi důležité je, aby v ní byl přesně popsaný stav vozu (jak má smlouva vypadat, čtěte zde).

Hlavně naslouchejte

Pokud se pro auto rozhodnete vyrazit na vlastní pěst, nebo jdete na předběžnou prohlídku, která má rozhodnout, zda budete o koupi vážně uvažovat, všímejte si hlavně zvuků, které auto vydává.

Ojetinu je nejlepší prohlížet po delším stání. A právě mrazivé noci mohou při prověrce ojetiny pomoci, protože lépe odhalí poruchu motoru i další nedostatky.

Aleš Zich z Auto AZ Consulting, který se zabývá prověřováním ojetých vozů před koupí, trvá na tom, že motor nemá být zahřátý před prohlídkou nikdy. „I v letním období za plusových venkovních teplot je totiž start zcela studeného motoru silně vypovídající,“ popisuje.

Nejlepší je totiž poslouchat projevy startujícího vozu po celonočním vymrznutí. Benzinový motor se zhoršenou kompresí bude například déle točit startérem, než naskočí. Bude-li zhoršená komprese na jednom válci, může chvíli po nastartování motor „houpat na volnoběh“ a poté se již zklidní. U dieselových motorů spalujících naftu je studený start vzhledem k principu spalování ještě výraznější prověrkou kondice.

Díky mrazu odborník lépe odhalí třeba sníženou kompresi motoru. Mráz také může ukázat na problémy se svíčkami a vstřikovači. S teplotami klesajícími pod bod mrazu v zimním období se pak jakákoliv počínající porucha nebo nesprávná funkce důležitých komponent může projevit naplno.

Rozpoznat konkrétně, čím je nepravidelný chod motoru způsoben, je však obvykle již úkol pro odborníka. Nenechte si v takové chvíli prodejcem namluvit, že je to normální a že přece vidíte, že už na druhé nastartování je vše v pořádku. Jakmile se totiž motor párkrát protočí a spalovací prostor alespoň trochu ohřeje, můžou tím být projevy počínající poruchy již eliminovány.

Pozorně tedy sledujte chování motoru při startování a sami si pak dlouhou zkušební jízdou vůz prohřejte na provozní teplotu. V zimě by taková jízda neměla být kratší než minimálně 15 km a 20 až 30 minut.

Typickou věcí v zimě je zvukový projev ́načatých ́ ložisek u napínacích kladek, alternátorů a podobně. Lehce přidřené ložisko bývá obvykle slyšet právě za studena. Jakmile se trochu prohřeje a protočí, tak často ztichne.

Stejně jako ložiska se může při ochlazení nebo v mrazu projevit zhoršená funkce některých pohyblivých součástí na podvozku.

Právě se zimou se totiž začne ozývat vrzání, loupání a skřípání. Mohou za to opotřebená gumová uložení komponentů náprav, orezlými plochami kulových čepů nebo přidřeným uložením tlumičů.