Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zimní autoškola: Co dělat, když to venku klouže

aktualizováno  28. prosince 22:53
Velká část řidičů si o sobě myslí, že jsou zkušení a dokážou vozidlo vždy zvládnout. Ale je to tak i na nejnebezpečnějších povrchších, mezi něž patří namrzlá silnice, sníh či vozovka po prudkém dešti? Velmi nebezpečný je povrch silnice v prvních minutách deště, kdy se smíšením prachu a vody vytvoří mazlavé blátíčko, klouže například i mokré listí.

NEBRZDĚTE V případě smyku se snažte vyvarovat prudkému sešlápnutí brzdového pedálu. Situaci to jen zhorší. | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

"Většina motoristů má špatné reakce a reaguje v okamžiku problému tím, že sešlápne brzdový pedál a čeká, co bude následovat. To je velmi nebezpečné,“ říká Jan Faktor z firmy Maxcars, která provozuje školu bezpečné jízdy.

Když se dostanete do krizové situace, je důležité nezmatkovat, vyvarovat se unáhlených reakcí, trhavých pohybů volantem a s pedálem brzdy i plynu zacházet velmi obezřetně.

Na většinu problémových situací by měl řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu, pak začít situaci řešit.

V zimním období hrozí akutní nebezpečí smyku, a to především v místech, kde se pod kola vozu dostanou rozdílné povrchy. "Doporučuji sledovat venkovní teplotu, protože mokrá silnice se o několik kilometrů dál může změnit v namrzlou,“ radí Faktor.

Namrzlá vozovka může být na mostech, nájezdech, při výjezdu z lesa či na otevřených prostranstvích.

Jízda do kopce
V případě, že silnice klouže, je při jízdě do kopce důležité udělat vše pro to, aby vůz nezpomalil. S plynem je třeba zacházet velmi citlivě.

Jakékoliv jeho razantnější sešlápnutí způsobí protočení kol a zastavení. Ideálním řešením je zařadit raději nižší – druhý či první – rychlostní stupeň již pod kopcem, při stoupání udržovat plyn ve stejné poloze a nezastavovat.

Jízda z kopce
Cesta z namrzlého kopce bývá mnohdy složitější, protože auto se nekontrolovatelně sune dolů a není síla, která by je zastavila.

Nutné je udržet co nejpomalejší pohyb vozu a najít si co nejlepší stopu (hlubší sníh, posypaný a neuklouzaný okraj). Důležité je velmimírně přibrzďovat a pomalu podřazovat.

Opět klidně i první rychlostní stupeň. Velkou roli hrají kvalitní zimní pneumatiky a váha vozu, nezapomínejte ani na sněhové řetězy.

Přejíždění mezi zasněženými pruhy
Mezi zasněženými pruhy přejíždějte pouze v nejnutnějších případech, kdy je třeba objet například stojící vůz. Ve vyjetých kolejích se může skrývat vrstva vody či ledu, která způsobí rozdílné povrchy mezi koly a akutně hrozí smyk. Nutná je velká opatrnost a citlivost při zacházení s pedály.

Špatnou reakcí, kterou provede 90 procent řidičů, bývá to, že začnou instinktivně natvrdo brzdit a točit volantem. Vůz však jede rovně "jako sáně“ přímo na překážku. Před přejížděním proto co nejvíce snižte rychlost vozidla, vyšlápněte spojku, změňte jízdní pruh a spojku – při částečném přidávání plynu – pomalu pouštějte.

"Obecně však radím, aby se řidiči do podobného manévru pouštěli jen opravdu v krajní nouzi. Pokud se auto dostane do vyjeté stopy, není radno z ní vyjíždět,“ doporučuje Faktor.

Aquaplaning
Aquaplanig znamená ztrátu dotyku pneumatik s vozovkou při vjezdu do vody. K této velmi nebezpečné situaci dochází při vjezdu auta do míst s vysokou vrstvou vody. Nejčastěji ve vyjetých kolejích. Vzniká jako důsledek nepřiměřené rychlosti vozidla, kdy vzorek pneumatik zpod kola nestačí odvádět vodu.

Vznikne vodní klín, který zvedne kolo, to "plave“ a vozidlo se stane neovladatelné. Řidič ucítí ránu do volantu, kola se začnou rychle protáčet a zvýší se otáčky motoru.

První správnou reakcí, pokud již k aquaplaningu dojde, je ihned sundat nohu z plynu, sešlápnout spojkový pedál, volant srovnat rovně a čekat, až kolo dosedne zpět na zem. V žádném případě nebrzdit, neřadit a nezatáčet. Při dosednutí kola na vozovku by totiž mohlo dojít k převrácení automobilu nebo k prudké změně směru jízdy.

Nebezpečí aquaplaningu se zvyšuje u vozidel s výrazně širšími koly, než jaké doporučuje výrobce vozu. Pozor by si tedy měli dát takzvaní tuningáři, kteří široké pneumatiky používají s velkou oblibou.

"Čím je široká pneumatika lepší na suchu, tím je horší na vodě, protože široká kola nestačí odvádět vodu do stran. Proto jsou obecně náchylnější k aquaplaningu a hrozí větší nebezpečí smyku,“ tvrdí Jan Faktor.

Dalším nebezpečím je voda na třecích částech brzd. Při jízdě v dešti je důležité občas jemně sešlápnout brzdový pedál, protože na brzdových kotoučích nebo i na brzdových bubnech se vytváří mikroskopická vrstva vody, která snižuje účinnost brzd. Tato rada platí i při výjezdu z myčky.

Nedotáčivý smyk
Nebezpečí tohoto smyku hrozí především u aut s pohonem předních kol, kdy je hlavním důvodem nesprávně odhadnutá nájezdová rychlost do zatáčky s kluzkým povrchem – při najetí do zatáčky větší rychlostí se dostane do smyku přední osa, tím se stává vozidlo neřiditelným a pokračuje po tečně.

Správným postupem řešení již vzniklé situace je nepanikařit, prudce nebrzdit, vyšlápnout spojkový pedál, citlivě, ale pevně držet volant ve směru původní jízdy a doufat, že se kola "chytí“ původní stopy.

Velmi důležité je situaci předvídat. Do zatáček musí vozidlo s předním pohonem vjíždět přiměřenou nájezdovou rychlostí, lepší je menší rychlost, plyn můžeme přidat až ve druhé třetině zatáčky.

Přetáčivý smyk
Nebezpečí hrozí především u vozů s pohonem zadních kol nebo s motorem vzadu. Smyk může být způsoben například rozdílnými povrchy pod koly. Důležité je podchytit počáteční stadium smyku a začít včas reagovat.

Při vynášení zadní části vozu lze situaci zvládnout korekcí volantem – ihned natáčet kola proti směru vynášení (točíme ve směru přetáčející se zadní části vozu), případně ubrat plyn, volant vracíme plynule, ale rychle zpět do původní polohy. Stabilizaci zlepšíme mírným přidáním plynu.


Nepodceňte praxi
Rady či teorie jsou důležité, ale každý řidič by měl své reakce prakticky natrénovat na bezpečném místě ve specializovaných centrech (školách smyku), kde jsou upravené prostory pro trénink pod dohledem instruktorů a kde se řidiči ani jeho automobilu nemůže nic stát.

V horším případě lze využít prostorné plochy bez překážek, kde se dá alespoň ověřit to, v jak nízké rychlosti může auto dostat smyk.

Autor:




Nejčtenější

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Skládací dětská autosedačka
Nový vynález: přenosná autosedačka v tašce ušetří peníze na dovolené

Nizozemci přišli s vynálezem, který může změnit cestování s dětmi. Skládací autosedačka Purseat je bezpečná a snadno se promění v lehké zavazadlo, se kterým se...  celý článek

Marcos Mantara Spyder / HARD-TOP
Marcos Mantara Spyder / HARD-TOP

r.v. 1997, naj. 22 500 km, benzín
2 970 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.