Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zimní autoškola: jak nasadit řetězy

aktualizováno 
Nejlevnější řetězy vás mohou zradit. Pokud potřebujete sněhové řetězy, nekupujte ty nejlevnější za čtyři stovky ze supermarketu. Může se stát, že prasknou. Od 1 300 korun seženete kvalitní výrobky, u kterých máte jistotu, že vydrží.

V supermarketu není problém narazit na sněhové řetězy za 400 korun.

Stejně tak se dá koupit řetěz stejného rozměru za dva tisíce. V čem se liší?

"U levnějšího výrobku, který většinou pochází z Číny, je větší riziko, že buď praskne, nebo se povolí a poškodí podběh auta.

 Oprava pak vyjde i na několik tisíc korun. Samozřejmě se to nemusí stát u každého levného řetězu a hned při prvním použití," říká Radomil Petrovický z děčínské prodejny Autosport.

Ideální je proto poohlížet se v cenové hladině nad 1 300 korun.

"Jistotu kvality poskytují výrobky firem Weissenfels, Pewag KWB, RUD, König nebo Ottinger," radí Tomáš Vaněk ze společnosti Řetězárna.

Výhodou řetězů těchto značek je především to, že jsou vyrobeny z kvalitních materiálů. Navíc mají extrémně krátké články. Čím je hustota řetězové sítě větší, tím je větší i následný záběr kola.

Musíte znát rozměr kola
Když už se pro řetězy vypravíte, je potřeba znát přesný rozměr obuté pneumatiky.

Je dobré prodavači udat i typ vozu a informaci, kde s ním nejčastěji jezdíte.

Pozor i na to, zda automobilka povoluje na daný typ auta použít vybrané řetězy. Stále častěji se totiž prodávají vozy, jimž se standardní řetězy do podběhů nevejdou.

"Je to tím, že autům se obecně zvětšují kola. To platí například pro značky Audi, BMW nebo Mercedes-Benz. Výrobci takových aut na to zákazníky upozorňují v manuálu,“ říká Radomil Petrovický.

Záleží i na stopě
Nejčastěji se dnes prodávají řetězy s H stopou. V nabídce jsou i s Y stopou, ale ty se hodí hlavně pro pracovní stroje. Například řetězy firmy Pewag mají H stopu ještě vylepšenou.

"Jde o takzvané šikmostopové řetězy. Ve srovnání s běžnou H stopou má jimi vybavené auto o 62 procent vyšší stoupavost, o 44 procent kratší brzdnou dráhu a o 21 procent lepší přilnavost,“ vysvětluje Pavel Dušek z firmy Řetězárna Česká Třebová.

Rozdíl mezi řetězy spočívá také v jejich montování. Všechny se dnes na kolo nasazují, aniž se s vozem musí popojíždět.

U běžných modelů se však po nasazení a ujetí 30 až 50 metrů musí zastavit, vystoupit a ještě je dotáhnout.

K dostání jsou však i modely, které se nasadí na kolo, rozjedete se a řetězy se samy dotáhnou. Řidič se už o nic nestará. Jsou dražší.

"Na fabii nebo octavii se prodávají zhruba za tři a půl tisíce korun,“ říká Petrovický.

Důležité také je, abyste si koupili balení řetězů, které bude obsahovat dostatečně srozumitelný návod na nasazování v českém jazyce.

O řetězy je třeba se starat. Stačí je po použití opláchnout studenou vodou, aby se smyla sůl. Poté by se měly vytřít hadrem a nechat pořádně oschnout.

Je hloupost je hned dávat do plastové krabičky.

Když ji otevřete za rok, najdete v ní cosi rezavého, co sněhové řetězy bude připomínat jen vzdáleně.

Autor videa: pewag

Řetěz rozložíme před hnacím kolem. Upravíme případné překroucení řetězových částí.

Řetěz zasuneme za kolo. Oba konce lanka potáhneme k sobě.

Oba konce lanka zvedneme nahoru na dezén a spojíme je.

Spojené lanko položíme nahoru na dezén. Spojíme boční řetěz spojovacím háčkem do koncového článku bočního řetězu. Znovu zkontrolujeme, zda řetězy nejsou překroucené.

Lanko zasuneme za pneumatiku a celý řetěz na pneumatice symetricky urovnáme.

Napínací řetěz s pryžovým napínačem pevně utáhneme a zaklesneme do drážky v průvlečné zarážce.

Přebývající část napínacího řetězu provlékneme kolem bočního řetězu a pryžový napínač zaklesneme do vhodného článku na něm. Zkontrolujeme rovnoměrnost řetězu.


Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.