Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zimní gumy: zbytečný luxus?

  8:29aktualizováno  8:29
- Přezout auto do zimního obutí, anebo nechat letní pneumatiky i v zimě? Takovou otázku si pokládá řidič, který bilancuje mezi svou finanční situací a řidičským uměním. Zákony pneumatiky do chladné poloviny roku na voze nevyžadují, a tak je rozhodnutí na každém zvlášť. Kdo vůz používá jen na nákupy a putování po hlavních, solemi ošetřených tazích, ten bude proti zimním pneumatikám argumentovat vysokou cenou, odůvodněným využitím jen při teplotách do 12 stupňů Celsia a delší brzdnou drahou na mokru i suchu oproti letním gumám.

Mnozí motoristé v Česku pořád žijí v hlubokém omylu: zimní pneumatiky považují za výrobek pro sníh či náledí, zatímco ve skutečnosti je signálem ke změně automobilového obutí už samo ochlazení. Letní pneumatika funguje do pěti stupňů Celsia nad nulou, dál ztrácí i na suché silnici svoje vlastnosti zvláště v přilnavosti. Naopak zimní plášť je při jiném složení směsí spolehlivý do dvacetistupňových mrazů.

Současné zimní pneumatiky jsou stavěny pro využití do zhruba dvanácti stupňů nad nulou, při vyšší teplotě se rychleji opotřebují. Jestliže například ve Švýcarsku či Rakousku přezouvá auta do zimního obutí víc než polovina řidičů, v tuzemsku se tak minulou zimu zachovala jen pětina. Přestože je to nelichotivý výsledek, bývalo ještě hůř: ze statistik plyne, že před třemi roky v zemi mělo zimní pneumatiky jen něco málo přes deset procent osobních vozidel. Nepříznivý stav v zemi trvá snad i proto, že mnozí řidiči stále vidí zimní pneumatiky očima minulosti - jako těžké gumy s hrubým vzorkem, hlučné, málo trvanlivé... Tyto bolesti však technický pokrok dávno smazal.

Zimní pneumatiky mají svoje pro i proti

PLUSY
Lepší jízdní vlastnosti v zimních podmínkách ve srovnání s letními pneumatikami a tedy mnohem větší bezpečnost jízdy

Srovnatelná trvanlivost s letními pneumatikami

Minimální hlučnost současných výrobků ve srovnání se staršími zimními pneumatikami
MINUSY
Vyšší cena ve srovnání s letními pneumatikami

Nutnost koupit také náhradní disky nebo investovat do přezouvání plášťů před zimou a na jaře

Starosti s přezouváním před zimou a s uskladněním zimních kol po sezoně

Rychlé opotřebení při použití mimo zimní sezonu, zvláště v létě

 



 

Autor:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.