Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zimní horské silnice volají po řetězech

  0:27aktualizováno  0:27
Kdo si jednou koupí sněhové řetězy a pozná na zasněžené silnici jejich přednosti, ten je před cestou na hory do kufru vozu už nikdy nezapomene přidat. A o to jde.

Podobně jako lékárnička či výstražný trojúhelník by měly v zimním čase patřit do výbavy vozidla sněhové řetězy. Jejich hmotnost kolem pěti kilogramů a uložení v pouzdru žádnou prostorovou újmu nezpůsobí.

Řetězy a pohodlí
Důvtip výrobců dovedl současnou generaci řetězů téměř k dokonalosti. Tradiční materiál, tedy ocel, ani tvar klasického článkování nebyly ničím překonány. Pokusy nahradit je jinými hmotami tu sice byly, ale jsou považovány spíše za provizorní náhradu. Pravda, lze si představit, že by v blatnících existovaly trysky, které by v případě potřeby nastříkaly na běhoun pneumatik chemické tekuté řetězy (které však fungují doslova jen na pár metrů, než se z povrchu pneumatiky setřou).

Ale právě proto, že toto zařízení by kromě několika dnů v roce zůstávalo nevyužité, se nejspíš nikdy součástí auta nestane. Výrobci již nabízejí relativně pohodlné a jednoduché navlékání a svlékání řetězů a jejich upevnění na pneumatiky. I když při navlékání je nutno jít do dřepu, případně pokleknout, s automobilem se nemusí popojíždět. Pokud si koupíme obyčejné a levnější řetězy, je dobré si jejich navlékání nacvičit dřív, než vyjedeme na hory.

Jeden konec vnitřní "obruče" tvořené opouzdřeným ocelovým lankem, na kterém je pletenec řetězů v pravidelných odstupech upevněn, provlékneme pod autem za vnitřním bokem pneumatiky, vytáhneme i s provázky řetězů nahoru na vnější stranu pneumatiky a tam oba konce patentním uzávěrem spojíme. S posunováním a napínáním řetězů postupujeme podle návodu s obrázky, který dnes každá sada s dvojicí řetězů má obsahovat. U většiny řetězů musíme po krátké jízdě zastavit a zkontrolovat jejich přilehnutí k pneumatice, případně je více utáhnout. Některé řetězy vyšší cenové kategorie mají samonapínací navijáčky, takže po navlečení řetězu se během jízdy na vnější straně kola samočinně utahují, aby je obepínaly vždy těsně.

Ceny a kvalita

Jak si poradit se sněhovými řetězy

1. Musíte znát velikost pneu
Před nákupem řetězů je nutno zjistit všechny údaje o velikosti pneumatiky. Roli hraje i velikost a hmotnost automobilu.

2. Čtěte návod k obsluze vozu
Nutno se také podívat do návodu k obsluze auta pod heslo "Sněhové řetězy", zda tam není speciální pokyn například k největší povolené tloušťce řetězu, respektive ke vzdálenosti pneumatiky od pevných nebo pohyblivých částí podvozku. Některé modely aut ani běžné řetězy používat nemohou.

3. Kupujte u specialistů
Řetězy kupujte nejlépe ve specializované prodejně nebo přímo u prodejce nových vozů, kde by měli poradit a podívat se do katalogů výrobců řetězů.

4. Vyhněte se univerzálům
Je dobré se vyhnout koupi univerzálního řetězu, který by sliboval možnost montáže na všechny rozměry pneumatik. Správný řetěz obvykle pasuje pouze na tři až čtyři rozměry pneumatik.

5. Vyzkoušejte si to nanečisto
Rozhodně nevynechejte suchou montáž třeba na rezervní kolo, abyste měli natrénováno, než budete řetěz nasazovat ve sněhu. A to vždy na hnací nápravu.

6. Nasazujte mimo provoz
Při nutnosti nasadit sněhové řetězy si najděte k montáži místo stranou od provozu. U běžných řetězů nezapomeňte po několika metrech jízdy zastavit a dotáhnout je.

7. Se řetězy jeďte opatrněji
Se řetězy nejezděte rychleji než 50 km/h a pamatujte, že jim ani pneumatikám nesvědčí jakékoliv prudké manévry.

8. Dejte pozor na led
Účinnost sněhových řetězů je podstatně větší na ujetém sněhu než na ledu. A vůbec omezte na minimum jízdu se řetězy na nezasněžené vozovce.

9. Pečujte o řetězy i po sezoně
Přes léto sněhové řetězy ukládejte omyté a osušené.

10. Poznejte kvalitní řetězy
Dobrý řetěz by měl jít nasadit za pár minut, na kole vytvářet tzv. H stopu, která vede kola i v přímém směru, a neměl by způsobit poškrábání disků litých kol. Má vyznačený český či zahraniční atest.

Petr Nerad, ředitel společnosti Partspoint, která dodává řetězy prodejcům autopříslušenství včetně prodejců nových vozů, tvrdí: "Kvalitu řetězů běžný motorista rozezná obtížně. V podstatě však platí, že vyšší kvalita odpovídá vyšší ceně. Řetězy, které nemají atest ministerstva dopravy 8SD, by se neměly používat vůbec. Renomovaní výrobci, jako například Pewak či Weissenfels, mají německé atesty TÜV i atesty dalších západoevropských zemí." Majitel drahého automobilu nejmodernější konstrukce se musí připravit na možnost, že běžný řetěz nelze použít.

To se týká třeba vozů Mazda 6 nebo Audi A6, kde je minimální prostor mezi kolem a jeho tlumicí jednotkou. "Proto jsou v nabídce také řetězy s tenčími články z pevnější oceli, které na moderní vozy používat lze," tvrdí Petr Nerad. Kvalitní řetězy jsou vyráběny ze speciální legované oceli s různými přísadami a povrchovým tvrzením. Včem se liší levné výrobky od drahých? Je to propracovanost drobných součástek a mechanismů upínání a napínání řetězů. Kvalitní sněhové řetězy stojí od 1000 korun výše.

Kdo chce mít maximální pohodlí a nestrachovat se, že se mu během jízdy něco uvolní a narazí do blatníku nebo poškrábe litá kola, musí k ceně řetězu připočíst dalších dvanáct stovek, aby bylo montování ještě snazší a řetězy se automaticky samy napínaly a na kolech rovnaly do souměrnosti. Potom už po namontování nemusíte po krátké jízdě zastavovat a napnutí řetězu regulovat, případně upravovat polohu. Samonapínacím řetězům se říká Klack and Go a dělí se do skupin pro osobní automobily, užitkové vozy a offroady.

Zkušenosti z pneuservisu
"Nabízíme řetězy renomovaných značek Pewag a KWB," říká vedoucí pneuservisu Komersia z Prahy 10 Ladislav Kocourek. "Nejsou sice nejlevnější - na fabii například stojí 1848 korun a na octavii 1998 korun - ale máme jistotu, že nebudeme muset řešit reklamace. Měli jsme za léta pouze jedinou reklamaci na ulomený háček upínání řetězu, a tu zahraniční výrobce, který má továrnu také v Česku, pohotově vyřešil. Ale stává se, že k nám přijdou majitelé levných řetězů. U těch bývá problém právě se součástkami napínacího ústrojí, které se lámou. Motoristé, kteří je koupili většinou v supermarketech, se na nás obracejí o pomoc. My jim nepomůžeme, poněvadž jde obvykle o řetězy asijských výrobců, které neprodáváme." Může se vinou nekvalitního řetězu poškodit pneumatika? "S tím jsme se v našich dvou pneuservisech za poslední léta nikdy nesetkali," tvrdí Ladislav Kocourek.

Jak to vidí závodník?
Pětinásobný mistr republiky v automobilových soutěžích Václav Arazim jezdí už léta se "čtyřkolkou" Mitsubishi Lancer EVO. "Troufám si tvrdit, že vůz s pohonem čtyř kol by měl s dobrými zimními pneumatikami vyjet prakticky všude. Naproti tomu si pamatuji na jednu Valašskou rallye, kde byly tak extrémní podmínky, že si skupina závodníků pořídila speciální řetězy. Vymysleli to tak, že věnec ze řetězů naporcovaných na míru prostě svařili už částečně navlečený na vypuštěné pneumatice, kterou pak nafoukli. Měli řetězy na všech čtyřech kolech, nešly rozpojit a dalo se s nimi jet klidně i stodvacítkou. Ono to skutečně fungovalo, a všech sedm, kteří řetězy použili, obsadilo prvních sedm míst. To bylo dávno. Dnes bych jako běžný motorista při cestě do hor určitě řetězy do kufru dal. Může nastat situace, kdy mi jejich nasazení ušetří stres a riziko, a budu vědět, že nezdržím ostatní. Řetězy pochopitelně potřebuji, když musím zajet ve sněhu někam mimo silnici. Jinak bychom nevídali offroady a také třeba traktory s mohutným vzorkem ohromných pneumatik omotaných řetězy."

I na řetězy platí záruka
Kdo užívá řetězy častěji a na delší trasu, měl by obětovat peníze za ty kvalitnější. Při využití jednou dvakrát do roka stačí ty levnější, jejichž obsluha není tak pohodlná a u kterých však častěji prasknou některé součástky upínání. Dvouletá záruka samozřejmě platí i na řetězy počínaje letošním rokem výroby. Řetězy jsou ale také ekologické výrobky. Se vstupem do Evropské unie se bude muset omezit mimo jiné i používání soli jako posypu. Navíc zřejmě přibude i silnic v chráněných oblastech, kde se ani inertní posypy nebudou moci využívat jako doposud. Takže řetězy by navzdory globálnímu oteplování mohly přijít ke slovu častěji.

Co říkají návody
Například v návodu k obsluze Škody Fabia se dočteme, že řetězy se smějí používat na všechny schválené druhy pneumatik kromě rozměru 195/50 R 15. Jednotlivé články nesmějí být širší než 15 milimetrů, řetězy smějí být montovány pouze na kola přední nápravy. Při jejich použití je třeba sundat ozdobné kryty kol a šrouby zakrýt čepičkami. U Fiatu Bravo nesmějí být články širší než 12 milimetrů, na zadní kola se řetězy používat nemají. Značka Daewoo například také nedoporučuje používat řetězy na zadní kola, jinak se odvolává na pokyny výrobce řetězů. U italských řetězů König (šířka článku 12 milimetrů vyznačena na obalu), které jsme zkoušeli, se lze dočíst, že záruka výrobce se nevztahuje na škody způsobené nesprávnou montáží, překročením povolené nejvyšší rychlosti 50 km/h a jízdou na pevných površích bez sněhu. Výrobce také upozorňuje, že řetězy jsou určeny pro pomoc v nouzi, řidič se má vyhnout prudkým rozjezdům a brzdění.

Co říkají předpisy
Použití řetězů záleží, až na pár míst, kde jsou přímo přikázané značkou C 5a, na rozhodnutí každého řidiče. I kdyby takových značek bylo na horských úsecích zdejších silnic více, jejich využití naráží na jednu podmínku: v jejich blízkosti musí být vhodná odstavná plocha, kde by bylo možno řetězy nasazovat. Předpis dále stanoví, že musí být upevněny minimálně na kolech poháněné nápravy či náprav. U motorových vozidel s pohonem všech náprav pak nejméně na kolech nápravy, jejíž pohon nelze vyřadit. V České republice není možné používat pneumatiky s kovovými hroty. Tento typ pneumatik mají povolen pouze vozy záchranné služby.

Jak je to v zahraničí
V Infoservisu ÚAMK po telefonu (1230) i e-mailem poradí, jaká je situace ve sjízdnosti silnic a kolik kde napadlo sněhu, i nejlepší trasu na dovolenou. Miroslav Preclík z ÚAMK k řetězům říká: "Například v Rakousku je povoleno na sněhu používat i pneu s hroty. Jinak musíte, pokud to značka přikazuje, v některých úsecích v horách použít řetězy. Kdo by vjel do takového úseku bez řetězů, vystavuje se nebezpečí vysokého finančního postihu, zvlášť způsobí-li dopraví zácpu." V Rakousku je povolena nejvyšší rychlost jízdy s řetězy na 40 km/h. Rakouský autoklub OAMTC provozuje také půjčovny řetězů. Při zapůjčení si vezme od motoristy zálohu v ceně řetězu. Pokud během vysokohorské dovolené řidič tyto řetězy nepoužil, nezaplatí půjčovně nic. Jinak každý den užívání řetězu stojí dvě eura. Přísnější jsou v tomto smyslu například ve Slovinsku. Tam musí být od 15. listopadu do 15. března buď zimní pneumatiky na všech čtyřech kolech, nebo letní pneumatiky, ale k nim ve výbavě vozidla povinně sněhové řetězy. Pneumatiky musí mít vzorek hluboký nejméně čtyři milimetry.

Ojeté řetězy se mají montovat opotřebovanější stranou na pneumatiku. Je-li opotřebení vyšší než 50 procent, hrozí roztržení řetězu.

Autoři:




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.