Zimní očista auta žádá tlakové předmytí a voskování

Má -
li přečkat lak automobilu zimu bez úhony,mělo by každé jeho mytí začít ostříknutím karoserie tlakovou vodou, která je k dispozici ve většině myček. Jako poslední fázi zimního mytí odborníci doporučují navoskování vozu.

Největším nepřítelem laku jsou mechanické nečistoty zrnka písku a škváry, v zimě i soli nebo námrazy. »Aby jimi kartáče v myčce nebo houba při ručním mytí nepoškrábala lak, je potřebné nejdřív nečistoty smýt tlakem vody,« míní Martin Kulhánek z pražské autolakovny. »Lak ochrání i závěrečné voskování již umytého vozu. Takto ošetřená karoserie má na sobě jemnou filmovou vrstvu, která odpuzuje vodu a nečistoty.« Automobilový lak není naprosto celistvá vrstva. »Voda se běžně dostává do mikroskopických pórů, a když tam zamrzne, může lak narušit,« doplňuje Radomír Stárek, plzeňský prodejce mycích linek. Dobře fungující mycí linka auto podle Stárkova tvrzení usuší tak, že řidič nemusí mít strach ani z přimrzání těsnění dveří nebo kufru. Pokud myčka suší špatně, je nejlepší vyzkoušet jinou. Pro všechny případy se vyplatí promazat gumy třeba silikonovým olejem. Signálem ke změně myčky jsou - jak říká Stárek - také kartáče, které ztrácejí roztřepené konečky. »Kartáče vydrží patnáct až dvacet tisíc mytí, pak by je měl majitel linky vyměnit,« připomíná Stárek. Lakýrník i prodejce myček se shodují, že auto, které projelo posolenou silnicí, by mělo co nejdříve do myčky. »Sůl musí dolů, je k laku příliš agresivní. Nejhorší je, když řidič dá solí znečištěné auto do vyhřáté garáže,« varuje Kulhánek. V teple se totiž soli daří nejlépe. Martin Kulhánek vidí nebezpečí zimních měsíců i pro poškozené laky aut: »Voda se dostane pod praskliny,tam zamrzne a urychlí další odlupování laku.«