Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zimní pneumatika neznamená sněžná

  17:00aktualizováno  17:00
Prodloužené směny, stroje a kompresor vrčící v sobotu i v neděli, míhající se mechanici - takový je v posledních dnech pohled na české pneuservisy. Přestože většina řidičů má zafixovanou dobu výměny letních pneumatik za zimní na první dva týdny v listopadu, letošní prudký nástup studeného počasí zavelel už koncem října.

Většina českých řidičů si myslí, že na zimní vzorek na kolech je čas až v době, kdy je třeba počítat se sněhem. "To je tak tragický omyl jako málo co v dopravě," varuje s vážnou tváří Miroslav Kolb, majitel pneuservisu v Horních Počernicích.

I když má opravdu hodně práce, každému svému zákazníkovi vysvětlí, jak se chová letní pneumatika třeba už na podzim: "Letní guma je stavěná na vyšší teploty a kolem pěti stupňů nad nulou už hodně nebezpečně tuhne, její přilnavost je podstatně menší.

Kdo to neví a jezdí v těchto dnech na letních, a dokonce stejným stylem jako v létě, riskuje!" I podle výrobců pneumatik v letních gumách není tolik změkčovacích příměsí jako v zimních. Ostatně proto jsou zimní kola o trochu dražší.

Na dálnici jako v létě

Jak a kdy vyměnit pneumatiky?

1. Podle počasí, ne podle kalendáře
Fakt, že se v příručkách radí výměna letních gum za zimní zhruba na začátek nebo půlku listopadu, neznamená, že to tak musí každoročně být. Jakmile se průměrná teplota posune pod sedm nebo šest stupňů nad nulou, je čas na návštěvu pneuservisu.

2. Při výměně gum nešetřit
Nevyplatí se šetřit a při návštěvě pneuservisu je třeba nechat vždy znovu zimní pneumatiky převážit. Vyplatí se i výměna ventilků u bezdušových pneumatik - ty staré mohou být už vymačkané a dohušťovat pumpičkou na krajnici plné slané břečky je velmi nepříjemné.

3. Správně uložit pneumatiky
Tady lze naopak hodně ušetřit. Letní gumy buď pověsíme na zeď, nebo naskládáme na sebe do komínku. Špatně odložit gumu může znamenat ji třeba i zničit.

4. Najít dobrý pneuservis
Vše je v lidech - dobrý mechanik zkontroluje gumy ještě před namontováním, po sundání prohlédne i stav brzd, popíše letní pneumatiky, na které straně která byla, a upozorní na jejich zbytkovou životnost.

5. O likvidaci se postará servis
Je nesprávné odvážet doježděné gumy ze servisu a za soumraku je vyhodit někde do příkopu nebo spálit na chalupě. Dobrý pneuservis provede likvidaci za vás, levně, a hlavně šetrně k životnímu prostředí.

6. Druhá sada disků je lepší
K životnosti pneumatik je samozřejmě ohleduplnější, když jsou obě sady gum na svých discích. Každé natažení i stažení pneumatiky z disku namáhá vnitřní vlákna i ocelový kord.

"Vidíme je bohužel denně," stěžuje si Vladislav Doležal, náčelník bernartického oddělení dálniční policie. Při namátkových kontrolách nebo i při likvidaci nehod se bezprostředně v předzimním období setkávají policisté s letními pneumatikami. "Často jsou i dost sjeté. Je mi moc a moc líto, že na tyhle řidiče-šetřílky není zákon," říká Doležal.

Ani rakouské nebo švýcarské dopravní zákony sice přímo nepředepisují povinnost jezdit se zimními pneumatikami, zato jasně uvádějí, že zapříčiní-li řidič v zimním období nehodu a jeho vůz bude mít letní vzorek, postih bude podstatně tvrdší.

Na nejvytíženější české dálnici D1, kterou tak dobře major Doležal zná, je podle jeho slov až příliš často vidět lidská naivita, někdy hloupost. "Teď momentálně se to odráží právě nejviditelněji na pneumatikách," říká Doležal, ale zároveň odmítá spekulovat o procentu, ve kterém se letní vzorek pneumatik podepisuje na nehodách.

S letním vzorkem si nehraje ani závodník

Hned první pohled na obutí vozu automobilového závodníka Emila Trinera prozrazuje: přezuto na zimní. "Mně nevadí, když se auto trochu sklouzne, ale že bych v tomhle počasí stál o smyk na letních gumách, tak to opravdu ne!" říká velmi rozhodným hlasem soutěžní jezdec. Podle Trinera dokáže i jinak dobrá letní guma v teplotách těsně nad nulou ztuhnout natolik, že do skluzu přejde podstatně dříve a překvapivě snáz než v teplejších měsících.

"Špatně se chová taková pneumatika i za mokra - podstatně hůř odvádí vodu a hrozí aquaplaning. A hlavně: brzdění je na takových kolech podstatně horší," varuje Triner. Podle jeho zkušeností se při silném zašlápnutí brzd začne sice od pneumatik kouřit, ale brzdná dráha je nepříjemně dlouhá. I v případě, že automobil má nainstalováno ABS, intenzivně brzděný vůz sice nepřejde do smyku, ale i tak zabrzdí na delším úseku, než by to zvládl se zimními pneumatikami.

Anketa: Kdy vyměnit gumy?

Zdánlivě jednoduchá otázka nenechala nikoho z náhodně oslovených řidičů na pochybách. Všichni odpovídali se samozřejmou jistotou v hlase. Ale správnou odpověď dala menšina.

Jaroslav Gebrt, úředník
Já už jsem kola vyměnil. Mám za to, že jsem o tom zaslechl něco v rádiu. Ale i tak vím, že se to řídí teplotou.

Věra Nejetínská, dětská lékařka
Pneumatiky se mění se zimním časem. Jakmile se posunují hodinky, mají se zároveň vyměnit i gumy.

Pavel Gomez, provozní v gastronomii
Je to podle teploty, tuším. Myslím, že snad když se teplota dostane na pět stupňů, tak je ta doba.

Kamila Sýkorová, podnikatelka
Já bych to asi nechávala dělat, když se mění čas. Když úředně nastává zima, tak se mají měnit i pneumatiky.

Letní gumy na doraz nepoužívat

Na českých silnicích se v posledních letech začal projevovat nový zlozvyk - dojíždění letních pneumatik "na doraz". "Stále častěji teď z aut sundávám při výměnách gumy, které už jsou technicky vlastně po smrti, ale majitel si řekl, že je ještě dojezdí, než přijde čas na výměnu za zimní," konstatuje Miroslav Kolb. V pneuservisu má možnost své tvrzení doložit hromadou gum, které jsou po výměně rovnou určeny k likvidaci. Na mnohých z nich je přitom patrné, že jejich majitel posledních třeba i pět tisíc kilometrů vysloveně riskoval. "Jestli můžu poradit, tak ať lidi raději o pár týdnů dřív obují zimáky, než aby denně riskovali nehodu. A když ne to, tak nepříjemné problémy s policií," přimlouvá se majitel pneuservisu Miroslav Kolb.

Kupovat nové, nebo protektory?
Ještě v první polovině devadesátých let hrály protektorované pneumatiky na trhu obutí automobilů alespoň postřehnutelnou roli. I dnes jsou stále k mání, ale podle odborníků nikdo, kdo se rozhodne tímto způsobem ušetřit, velké štěstí neudělá. "Ta guma vypadá často opravdu výborně - je na ní krásný běhoun s výrazným silným vzorkem. Ale vespod je pořád ta stará oježděná guma," varuje majitel pneuservisu Miroslav Kolb. Podle jeho slov je rozumnější koupit třeba i starší pneumatiku, ale s původním vzorkem. "Nenajezdím s ní samozřejmě tolik co s novou gumou, ale neriskuji žádné nepříjemné překvapení v podobě defektu jako s protektorem," dodává Kolb. Ani policie protektory zrovna ráda nevidí. Nelze sice řidiče za protektor jakkoliv postihovat, ale svědomitý dopravní četník prý při kontrole vzorku na nespolehlivost protektorů vždy řidiče upozorní.

Letní gumy patří pěkně do komínku
Sejde z očí, sejde z mysli. To se bohužel až v příliš mnoha případech týká i odložených letních pneumatik. Pouhé opření gum o stěnu garáže hrozí "proleženinami", které vedou buď k zkrácení životnosti, nebo dokonce brzkému defektu. "Správně se skladují pneumatiky na discích buď zavěšené na stěně v garáži, nebo složené na sebe pěkně do komínku," popisuje správný způsob skladování pneumatik soutěžní pilot Emil Triner. Podle odborníků z oblasti gumárenství se hrubě mýlí ti, kteří doporučují z pneumatiky na disku přes zimu vypustit vzduch. Naopak stabilně nahuštěná guma má podstatně menší tendenci k deformaci.

(peo)

Ceník pneuservisu
kompletní přezutí, vyvážení a montáž 1 kola 80 Kč
demontáž, vyvážení a montáž pneumatiky na disku 45 Kč
samostatné vyvážení 45 Kč
výměna ventilku 25 Kč
vizuální prohlídka brzd zdarma
likvidace ojeté pneu 20 Kč

 

 

 

 

 

(Zdroj: Pneuservis Miroslav Kolb)


Pneumatika Good Year Vector 5

Autoři:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.