Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motoristé letos nestihnou přezout do zimního

  10:07aktualizováno  10:07
Motoristé letos nechali přezouvání na zimní pneumatiky na poslední chvíli. Kvůli velmi teplému září většina odložila návštěvu pneuservisu až na konec října. Zájem o přezouvání je v tomto a minulém týdnu proti začátku měsíce pětinásobný. Vyplývá to ze statistiky obchodníků a pneuservisů.

Zimní pneumatika musí mít vzorek hluboký alespoň čtyři milimetry | foto: Nokian

Podle zákona musí mít motoristé na autě zimní pneumatiky od listopadu do konce března v případě, že je na silnici sníh nebo led, nebo lze zhoršení povětrnostních podmínek očekávat. Minimální hloubka vzorku je čtyři milimetry.

Víte, že:

  • Minimální hloubka dezénu, s níž může být vozidlo provozováno na zimních pneumatikách bez sankce, činí u osobních automobilů 4 mm.
  • Na zimní rezervu se povinnost zimního obutí nevztahuje (při nouzovém použití v zimě je třeba dbát maximální opatrnosti!).
  • Za ignorování zákonných úprav hrozí bloková pokuta do 2000 Kč, ve správním řízení pak ve výši 1500-2500 Kč.
  • Na stejné nápravě dodržujte na pneumatice vyznačený směr otáčení a používejte stejné pneumatiky s přibližně stejnou hloubkou dezénu.
  • Na životnost zimních pneumatik má zásadní vliv i správné huštění (dodržujte pravidla daná výrobcem vozidla vzhledem k zatížení vozidla a rozměrům pneumatiky).

„Každý rok se však setkáváme s desítkami případů, při nichž nevhodné obutí hraje hlavní roli při vzniku a rozsahu škody způsobené v silničním provozu,“ potvrzuje Pavel Fišer, ředitel Útvaru likvidace pojištění motorových vozidel České pojišťovny. Pojišťovna přitom vždy důkladně řeší, zda nehoda vznikla kvůli nevyhovujícím pneumatikám. Pojišťovna pak krátí pojistné plnění. „U povinného ručení se poškozený nemusí obávat, z pojištění viníka, který měl na vozidle nevhodné pneumatiky, je mu vždy vyplacena škoda v plné výši. Pojišťovna pak může toto vyplacené plnění po viníkovi vymáhat zpět až do výše celkově způsobené škody,“ upřesňuje Jan Marek z České pojišťovny.

„Faktickým důsledkem opožděného intenzivního nárůstu bude, že významná část motoristů nestihne letos včas přezout. Řidiči by měli být připraveni, že ranní přízemní mrazíky mohou být důvodem častějších kontrol ze strany policie,“ uvedl ředitel obchodu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

„V rámci přezouvání na zimní pneumatiky doporučujeme i vyvážení kol. Odstraní se tím riziko následných vibrací řízení, poškození pneumatiky v podobě nerovnoměrného opotřebení či poškození ložiska kola,“ vysvětluje Martin Kulhánek, manažer servisních služeb Auto Jarov. Podle jeho slov kompletní výměna sady kol se všemi úkony trvá servisu 30-45 minut. Běžný zákazník pak pořizuje novou sadu zimních pneumatik po každých 20-30 tisících ujetých kilometrech.

Prodej zimního obutí podle Schwangmaiera stoupl v minulém týdnu proti začátku září o více než 700 procent.

Velmi dobře si na trhu tradičně vedou značky Barum a Continental. Překvapením co do počtu prodaných kusů je v letošním roce značka Nokian, které pomohly velmi dobré výsledky v renomovaných nezávislých testech. Proti loňsku se ceny u distributorů zvýšily v průměru o tři procenta, koncové ceny mnohdy vzrostly i o deset procent. V listopadu experti předpovídají u některých rozměrů slevy.

Část motoristů se opět rozhodla nakoupit přezutí pneumatik na slevových serverech. Podle vyhledávače slev Skrz.cz loni takto Češi pořídili výměnu pneu za 1,2 milionu korun a podobné tržby budou i letos. „V minulých letech se objevovaly nabídky na jeden konkrétní rozměr a přesný rozsah obsažených služeb. Nyní už si lze v rámci jedné nabídky zvolit rozměry i typ disků. Kromě toho si můžete také vybrat, které ze služeb využijete,“ uvedl Petr Kováčik ze Skrz.cz.

Ročně se v Česku prodá kolem čtyř milionů pneu, z toho 2,6 milionu zimních.

Autoři: ,




Nejčtenější

Opel Insignia
První jízda: Francouzi nakoupili dobře, nový Opel Insignia se povedl

Kdyby koncern PSA koupil Opel jen kvůli nové generaci Insignie, udělal by dobře. Nová vlajková loď Opelu nejen skvěle vypadá, ale i slušně jezdí. Navíc její...  celý článek

Pneumatiky před sezonou tradičně testují evropské autokluby
Co obout na léto: nejdražší gumy nemusí být nejlepší

Evropské autokluby už tradičně testují před sezonami pneumatiky pro nejžádanější vozy. První testy poradí, jaké letní pneumatiky zvolit pro vozy velikosti...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Další z rubriky

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru.
Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není...  celý článek

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

1965: Opel vyjíždí s novou generací modelu Kadett, která se stane...
OBRAZEM: Opel začal u šicích strojů, skončil v náruči Francouzů

Historie automobilky Opel je od svého vzniku spojena s městem Rüsselsheim u Frankfurtu nad Mohanem. I když se může zdát pohlcení francouzskou PSA překvapivé,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.