Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motoristé letos nestihnou přezout do zimního

  10:07aktualizováno  10:07
Motoristé letos nechali přezouvání na zimní pneumatiky na poslední chvíli. Kvůli velmi teplému září většina odložila návštěvu pneuservisu až na konec října. Zájem o přezouvání je v tomto a minulém týdnu proti začátku měsíce pětinásobný. Vyplývá to ze statistiky obchodníků a pneuservisů.

Zimní pneumatika musí mít vzorek hluboký alespoň čtyři milimetry | foto: Nokian

Podle zákona musí mít motoristé na autě zimní pneumatiky od listopadu do konce března v případě, že je na silnici sníh nebo led, nebo lze zhoršení povětrnostních podmínek očekávat. Minimální hloubka vzorku je čtyři milimetry.

Víte, že:

  • Minimální hloubka dezénu, s níž může být vozidlo provozováno na zimních pneumatikách bez sankce, činí u osobních automobilů 4 mm.
  • Na zimní rezervu se povinnost zimního obutí nevztahuje (při nouzovém použití v zimě je třeba dbát maximální opatrnosti!).
  • Za ignorování zákonných úprav hrozí bloková pokuta do 2000 Kč, ve správním řízení pak ve výši 1500-2500 Kč.
  • Na stejné nápravě dodržujte na pneumatice vyznačený směr otáčení a používejte stejné pneumatiky s přibližně stejnou hloubkou dezénu.
  • Na životnost zimních pneumatik má zásadní vliv i správné huštění (dodržujte pravidla daná výrobcem vozidla vzhledem k zatížení vozidla a rozměrům pneumatiky).

„Každý rok se však setkáváme s desítkami případů, při nichž nevhodné obutí hraje hlavní roli při vzniku a rozsahu škody způsobené v silničním provozu,“ potvrzuje Pavel Fišer, ředitel Útvaru likvidace pojištění motorových vozidel České pojišťovny. Pojišťovna přitom vždy důkladně řeší, zda nehoda vznikla kvůli nevyhovujícím pneumatikám. Pojišťovna pak krátí pojistné plnění. „U povinného ručení se poškozený nemusí obávat, z pojištění viníka, který měl na vozidle nevhodné pneumatiky, je mu vždy vyplacena škoda v plné výši. Pojišťovna pak může toto vyplacené plnění po viníkovi vymáhat zpět až do výše celkově způsobené škody,“ upřesňuje Jan Marek z České pojišťovny.

„Faktickým důsledkem opožděného intenzivního nárůstu bude, že významná část motoristů nestihne letos včas přezout. Řidiči by měli být připraveni, že ranní přízemní mrazíky mohou být důvodem častějších kontrol ze strany policie,“ uvedl ředitel obchodu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

„V rámci přezouvání na zimní pneumatiky doporučujeme i vyvážení kol. Odstraní se tím riziko následných vibrací řízení, poškození pneumatiky v podobě nerovnoměrného opotřebení či poškození ložiska kola,“ vysvětluje Martin Kulhánek, manažer servisních služeb Auto Jarov. Podle jeho slov kompletní výměna sady kol se všemi úkony trvá servisu 30-45 minut. Běžný zákazník pak pořizuje novou sadu zimních pneumatik po každých 20-30 tisících ujetých kilometrech.

Prodej zimního obutí podle Schwangmaiera stoupl v minulém týdnu proti začátku září o více než 700 procent.

Velmi dobře si na trhu tradičně vedou značky Barum a Continental. Překvapením co do počtu prodaných kusů je v letošním roce značka Nokian, které pomohly velmi dobré výsledky v renomovaných nezávislých testech. Proti loňsku se ceny u distributorů zvýšily v průměru o tři procenta, koncové ceny mnohdy vzrostly i o deset procent. V listopadu experti předpovídají u některých rozměrů slevy.

Část motoristů se opět rozhodla nakoupit přezutí pneumatik na slevových serverech. Podle vyhledávače slev Skrz.cz loni takto Češi pořídili výměnu pneu za 1,2 milionu korun a podobné tržby budou i letos. „V minulých letech se objevovaly nabídky na jeden konkrétní rozměr a přesný rozsah obsažených služeb. Nyní už si lze v rámci jedné nabídky zvolit rozměry i typ disků. Kromě toho si můžete také vybrat, které ze služeb využijete,“ uvedl Petr Kováčik ze Skrz.cz.

Ročně se v Česku prodá kolem čtyř milionů pneu, z toho 2,6 milionu zimních.

Autoři: ,




Nejčtenější

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.