Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zimní pneumatiky a sněhové řetězy jsou nutností

  11:03aktualizováno  11:03
- Pneumatiky určené do sněhu a mrazu by měly být samozřejmostí pro ty motoristy, kteří na podzim neodstavují auto do garáže k zimnímu spánku. Výrobci i automobilky doporučují přezout vůz už v listopadu. Podmínkou pro bezpečnou jízdu je hloubka vzorku alespoň čtyři milimetry, pak mají zimní gumy stoprocentní účinnost.

Mnozí motoristé řeší dilema, zda stačí zimní obutí jen na poháněná kola. Odpověď je jasná - nestačí. "Každý řidič to pozná při průjezdu zatáčkou na zasněžené silnici," říká řidič z povolání Petr Bareš z Mostu. "Zimní pneumatiky vedou auto tam, kam řidič chce, letní obutí stopu neudrží. Když jsou zimní gumy na všech čtyřech kolech, jede auto tam, kam má."
Podle Jiřího Patery, majitele školy bezpečné jízdy, pozná řidič největší rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou při zrychlování a brzdění. "Zimní pneumatika má v drsných podmínkách lepší trakční vlastnosti, taky umí vést auto lépe do zatáčky. Vzorek se samočisticí schopností zaručuje, že se pneumatika neobalí sněhem a neklouže." Jiří Patera připomíná, že zimní pneumatika funguje nejen na sněhu, ale i na suchu při nízkých teplotách. "Směs, ze které je zimní pneumatika vyrobená, se rychleji prohřívá a při hodně nízkých teplotách zaručuje dobrou přilnavost k vozovce."
Někteří řidiči odmítají koupit zimní obutí z ekonomických důvodů, jejich námitky však neobstojí. Půl roku budou jezdit na zimních, druhý půlrok na letních pneumatikách. Jejich letní obutí tak bude mít dvojnásobně dlouhou životnost. Zimní pneumatiky na Felicii se dají pořídit už za sedmnáct set korun jedna (bez disku), při jejich zakoupení provádí většina pneuservisů montáž zdarma. Zvlášť pro majitele vozů s hliníkovými ráfky je výhodné mít zimní obutí na plechových kolech a měnit kompletní obutí. Jenže ani zimní pneumatiky řidiče nespasí, fyzikální zákony prostě platí pro každého. To pozná řidič v momentě, kdy při brzdění zablokuje kola a automobil je rázem neovladatelný. To samé platí i při akceleraci - je lepší rozjíždět se třeba i na dvojku a hlavně opatrně s plynem a spojkou.
Někdy si s nástrahami zasněžené kluzké vozovky neporadí ani ty nejkvalitnější zimní pneumatiky. Pak nezbývá než se spolehnout na sněhové řetězy. Ty by měly v zimě tvořit doplňkovou výbavu těch řidičů, kteří jedou do hor. Dají se koupit v cenách od devíti set do dvou tisíc korun, záleží na typu a rozměrech. Jako klišé zní rada vyzkoušet si montáž řetězů nanečisto, ale ten, kdo montoval řetězy poprvé v sněhové vánici a třeskutém mrazu, ví moc dobře, že se to vyplatí. Další rada zní - pokud auto začne klouzat, je lepší namontovat řetězy včas, než se s nimi mořit, když už je auto uvězněno v závěji. Ostatně na některých horských silnicích jejich používání přikazují dopravní značky.
Maximální rychlost vozu při namontovaných řetězech je padesát kilometrů v hodině, řidič by měl rovněž počítat s tím, že vůz má jiné jízdní vlastnosti. "Moje Felicia, tedy typické auto s pohonem předních kol a motorem vpředu, mě na sněhu pěkně vypekla," vzpomíná Tomáš Šíma z Prahy na svou první zkušenost se sněhovými řetězy. "Auto bylo najednou silně přetáčivé, řetězy udržely předek auta pevně na vozovce, ale záď sebou divoce smýkala." Jiné fyzikální zákony platí i při akceleraci a brzdění, automobil zkrátka neposlouchá tak, jak je řidič zvyklý. Všichni výrobci varují před jízdou s řetězy po asfaltu. Na frak při tom dostávají nejen řetězy, ale i pneumatiky a povrch silnice.

 

Když klesá teplota k nule, je dobré mít na paměti desatero bezpečné jízdy:
Opatrnost
Namontované zimní pneumatiky
Nabitý akumulátor
Nemrznoucí směs v ostřikovači a chladiči
Kvalitní stírače
Startovací kabely a vlečné lano
Sněhové řetězy
Škrabka na sníh a led
Rozmrazovač oken a zámků
Seřízené světlomety a zkontrolované osvětlení

Není-li po ruce škrabka na odstranění námrazy z oken, pomůže třeba telefonní karta.

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.