Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zimní pneumatiky jsou nutnost

  17:08aktualizováno  17:08
Zimní pneumatiky rozhodně nejsou luxus. Jsou vstupenkou k bezpečné jízdě po zasněžené, posolené, zmrzlé a mokré vozovce. Odborníci upozorňují, že kdo své auto nepřezouvá, ohrožuje v zimě nejen své zdraví, ale také životy ostatních motoristů.

Už při teplotách kolem 7 °C jsou bezpečnější zimní pneumatiky.

Motoristům, jejichž vozy jsou zimními pneumatikami vybaveny, se nejen lépe brzdí, ale automobil se také lépe ovládá v zatáčkách a při náhlé změně směru jízdy.

Především profesionální řidiči a lidé, kteří denně najezdí mnoho kilometrů, by na zimních pneumatikách šetřit neměli.

Vlastnosti letních a zimních pneumatik
Letní pneumatiky při poklesu teploty pod zmiňovaných 7 °C ztrácejí svou obvyklou přilnavost a záběrové schopnosti, které mají během letních měsíců, kdy je hodně teplo. Zimní pneu naopak zůstávají i při nízkých teplotách mnohem elastičtější a poskytují lepší ovládání vozu na ledu, ujetém sněhu, v rozbředlém sněhu a na mokré vozovce. A tak se motorista, který jede na zimních pneu, vyhne mnohem lépe střetu s jiným autem, spadlým stromem, kamením, čímkoliv na silnici - zimní pneumatiky výrazně snižují riziko nehody.

Neobstojí ani tvrzení, že stačí ABS a ESP, a zimní pneumatiky už tím pádem nejsou potřeba. Pravdou je, že i to nejlepší elektronické vybavení selže, pokud nejsou pneumatiky přizpůsobeny podmínkám na komunikacích.

Je zimní obutí skutečně tak drahé?
Zimní pneumatiky přitom v dnešní době konkurence nejsou o nic dražší než letní pneu. Navíc, pokud motorista pravidelně přezouvá své auto, šetří jak letní, tak zimní pneumatiky, takže obojí vydrží v dobrém stavu déle.

Pokud chcete přesto ušetřit, můžete zvolit zimní protektory. Za ty zaplatíte zhruba šedesát procent ceny nového obutí, dbejte však na to, aby i protektory splňovaly všechny potřebné parametry. Celoročně se dají sice používat i takzvané univerzální pneumatiky, ale ty by měli volit jen motoristé, kteří za volant usedají spíše svátečně.

Zajeďte rozhodně do servisu
Obutí by si majitelé aut neměli měnit sami. Pneumatiky jsou dnes ve velké většině bezdušové a každá neodborná montáž je může poškodit natolik, že pak již dobře nedrží. Výhodné ale není jen vyměnit na zimu pneumatiky, ale také disky. Krásné kovově nablýskané disky, kterými řidiči zdobí svá auta v létě, totiž mohou na zimních prosolených cestách rychle zrezivět.

A kam uložit letní obutí? Nejlépe na tmavé, suché a chladné místo, kde nepřijdou do styku s ředidly, olejem nebo mazivy. Při uskladnění si označte jednotlivé pneu tak, abyste věděli, kde byly na voze namontovány. Pneumatiky by měly zůstat stále na jedné straně automobilu a pro vyrovnání ojetí běhounu je dobré je střídat na přední a zadní nápravě.

Tvrdíte, že nemáte na letní pneumatiky místo? Nevadí, v autoservisech a u prodejců automobilů je místa většinou dost a řada obchodníků dokonce přímo nabízí sezonní uskladnění letních (a pak zase zimních) pneumatik.

Autoři:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.