Začíná čas shánění zimního obutí na auto. Pokud nasněží nebo budou omrzlé silnice, musíte mít 1. listopadu přezuto.
225/50 R17
Německý autoklub GTÜ otestoval gumy rozměru 225/50 R17 H/V, které se hodí pro větší vozy. Testeři pro zkoušku osmi typů gum při jízdě na sněhu, ledu a za mokra například používali BMW řady 3.
„Výsledky jsou potvrzením faktu, že se již zimní pneumatiky vyrábí kvalitněji. V testu nepřesvědčila totiž jen jediná pneumatika. Výrobci se tak už poučili ze svých chyb a vyrábějí čím dál tím kvalitnější produkty, které bez větších problému obstojí v těchto testech,“ komentuje výsledky testu mluvčí českého autoklubu ÚAMK Petr Vomáčka.
225/50 R 17dobré: |
Vítězem je Continental WinterContact TS 850, která se dá koupit kolem tří tisíc korun za kus. Hned v závěsu je Goodyear Ultra Grip Performance Gen-1 s orientační cenou 3200 Kč za ks. „Tyto dvě pneumatiky výborně drží na zasněžených nebo mokrých cestách. Dobré mají vlastnosti i v trakci a brzdění,“ komentuje Vomáčka. Třetí příčku obsadila pneumatika Dunlop Winter Sport 5 s cenou 4500 Kč/ks. Těsně za dunlopem jsou pneumatiky Nokian WR D4 s příznivou cenou 3000 Kč/ks a Michelin Alpin 5 (193 bodů) za 3600 Kč/ks. „Všechny tyto pneumatiky mají podobné vlastnosti a liší se jen v detailech,“ upřesňuje mluvčí českého autoklubu.
Pneu levnějiNakupujte pneumatiky on-line přes VratnéPeníze.cz a ušetřete stovky korun. Více na VratnéPeníze.cz. |
Hodnocení průměrné si odnesly Pirelli Sottozero3 za 3300 Kč/ks a Semperit Speed-Grip 2 za 3200 Kč/ks. V testu měly lehčí nedostatky v brzdění na sněhu a jízdě na mokru. „Známku 4 si kvůli nedostatečnému výkonu na mokré vozovce a dlouhé brzdné dráze odnesla pneumatika Vredestein Wintrac Xtreme S za 3000 Kč/ks,“ komentuje Vomáčka.
sníh (maximum 80 bodů) | mokro (maximum 80 bodů) | sucho (maximum 60 bodů) | hluk a valivý odpor (maximum 30 bodů) | |
Continental WinterContac TS 850 | 63 | 70 | 46 | 24 |
Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 | 64 | 69 | 43 | 24 |
Dunlop Winter Sport 5 | 62 | 68 | 44 | 20 |
Nokian WR D4 | 63 | 58 | 45 | 21 |
Michelin Alpin 5 | 61 | 67 | 41 | 22 |
Pirelli Ssottozero3 | 56 | 63 | 45 | 20 |
Semperit Speed-Grip 2 | 60 | 48 | 41 | 25 |
Vredestein Wintrac Xtreme S | 55 | 46 | 45 | 24 |
205/55 R16
Další německý autoklub ADAC testoval 19 modelů pneumatik rozměru 205/55 R16 H, to jsou gumy třeba na Volkswagen Golf nebo Ford Focus.
205/55 R16 Hdobré: |
„Nejhorším modelem je Avon Ice Touring ST, který neuspěl v testu na mokré vozovce a slabiny měl i na sněhu a ledu,“ cituje z výsledků Petr Vomáčka.
„V Česku oblíbené pláště Barum se ve výsledkové listině umístily přesně uprostřed - na 10. místě,“ všímá si Petr Buček, šéfredaktor magazínu AutemBezpečně.cz. „Barumky zaostávaly za nejlepšími při testech na suché a mokré zimní silnici. Zato sníh a led zvládaly stejně dobře jako v testu nejlepší pláště Continental.“ Ty nabídly nejvyváženější vlastnosti. Duo Continental ContiWinterContact TS850 (cena kolem 2200 korun za kus) a Yokohama W.drive V905 (ceny kolem 1800 Kč) jsou tak celkovými vítězi testu.
„Test má několik částí a zaměřuje se na bezpečnost pneumatik. Hodnotí chování a brzdění na suché i mokré zimní silnici, na zasněžené a také na zledovatělé vozovce. Nechybí ani hodnocení rychlosti opotřebení obutí pro auto a jeho vliv na spotřebu paliva,“ vysvětluje Petr Buček.
165/70 R14
V testu pneumatik rozměru 165/70 R14 T, které jsou používané na malých autech (například Škoda Fabia, Renault Clio, Ford Fiesta, Hyundai i20), německý autoklub ADAC testoval ve spolupráci s autokluby Švýcarska a Rakouska 16 sad pneumatik. V testu propadly tři z nich.
165/70 R14 Tdobré: |
„Důsledkem známky nedostatečná byla špatná přilnavost pneumatik za mokra a horší přilnavost za sucha a sněhu,“ popisuje Petr Vomáčka z ÚAMK. Test konkrétně varuje před obutím: Mentor M200, Linglong Green-Max Winter HP a Aeolus Snowace AW02. „Dokonce došlo k tomu, že výrobce zastavil výrobu pneumatik Mentor M200,“ uvádí Vomáčka.
Na prvním místě se pak umístila pneumatika Goodyear Ultra Grip 9 (cena kolem 2200 korun) a Michelin Alpin A4 (1500 Kč). Tyto pneumatiky shodně získaly první místo všech disciplínách.
„Vítězné gumy představily nejlepší kombinaci dobrých vlastností na suchu, mokru, na sněhu i zledovatělé silnici. Nezvyšují navíc zbytečně spotřebu paliva a nepodléhají rychlému opotřebení,“ cituje z výsledků Petr Buček z AutemBezpečně.cz.
Všímá si, že v této skupině testovaných gum se objevuje také Barum Polaris 3. „Jeho celkovou známku srazily dolů testy na mokré a zledovatělé silnici,“ vysvětluje. Kvůli špatným výsledkům zkoušek na mokré vozovce se také neprobojovaly výše pneumatiky Matador.
Kompletní výsledkyTest pneumatik. Podrobné výsledky rozměrů 165/70 R14 a 205/55 R16 ZDE |