Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Špatný vtip v silniční vyhlášce: zimní gumy nařizuje značka celoročně

aktualizováno  12:35
Novela silniční vyhlášky platná od letošního roku odkryla další nesmysl. Modrá značka s vločkou C 15a, která nařizuje zimní obutí aut do konce března, nyní platí celoročně. Odborníci varují, že jízda na zimních gumách v létě ohrožuje bezpečnost v dopravě. A správci silnic nyní musí řešit zneplatnění značek na zbytek roku.

Značka zimní výbava na dálnici D1 | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Další nesmyslnou novinkou v upravené silniční vyhlášce č. 294/2015 Sb. je trvalá platnost modré značky s vločkou C 15a s názvem Zimní výbava. Doposud platila od 1. listopadu do 31. března. Tam, kde je značka napevno a nebude dočasně zneplatněna, tak může dojít k nesmyslnému pokutování řidičů, protože ti podle zákona musí místem projet s autem obutým zimními pneumatikami.

Zimní gumy dojíždí spousta řidičů i v létě, ale že to není zrovna bezpečné a stojí to i trochu paliva navíc, ví snad každý z nich. Autokluby před používáním zimních pneumatik v létě vysloveně varují. Ministerští úředníci ovšem od stolu vytvářejí normy, které situaci zhoršují.

Na zimních pneu v tropech?

„Toto rozhodnutí může lokálně vytvářet komické situace, kdy v létě při teplotách atakujících tropy bude vyžadováno, aby měl řidič na svém vozidle nasazeny zimní pneumatiky. Navíc u nás zatím neexistuje centrální registr míst s touto úpravou,“ hodnotí novou změnu v dopravním značení prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

Pevně osazená značka „Zimní výbava“ v Horním Maršově na východě Krkonoš

Pevně osazená značka „Zimní výbava“ v Horním Maršově na východě Krkonoš

„Nové znění této dopravní značky má vyjadřovat pouze to, že povinnost není vázána pouze na dobu od 1. listopadu do 31. března jako dříve, ale zkrátka také na případy, kdy se na silnici vyskytuje například sníh, led nebo námraza mimo toto období,“ uvádí Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy. Toto opatření by podle něj mělo přispět k větší bezpečnosti, když například napadne sníh ještě na začátku dubna nebo naopak na konci října. „Očekáváme, že obce tuto značku budou využívat jen v případech, že to bude účelné a v opačném případě značku odstraní či zneplatní, případně využijí dodatkovou tabulku s odlišným obdobím platnosti.“

Co se změnilo?

Původní znění vyhlášky: „Zimní výbava“ (č. C 15a), která přikazuje řidiči motorového vozidla kategorie M nebo N8) v období od 1. listopadu do 31. března pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik.
Nové znění vyhlášky: Značka přikazuje řidiči motorového vozidla kategorie M nebo N, aby pokračoval v jízdě jen při splnění podmínek stanovených zákonem pro provoz vozidel v zimním období, a to bez ohledu na datum a aktuální nebo předpokládané povětrnostní podmínky.

Pod značkou může být umístěna dodatková tabulka s uvedením odlišné úpravy doby platnosti.

Argument ministerstva má však svá ale a celoroční platnost modré značky s vločkou zavání ohrožováním bezpečnosti řidičů, varují autokluby. Zánovní zimní pneumatiky jsou měkčí než letní, aby „lepily“ i v mrazu. V létě se na ohřátém asfaltu přilepí a trhají se. „Zimní pneumatiky totiž obsahují ve směsi gumy více siliky (speciálně upravený kysličník křemičitý, který se přidává do běhounových směsí) než letní, aby byly k vozovce přilnavější,“ vysvětluje prezident ÚAMK.

„Hysterie okamžitého přezouvání dle data a ne podle povětrnostních podmínek je někdy přehnaná. Přesto přežívat se zimními pneumatikami do léta nebo celoročně je nejen otázkou zhoršení jízdních vlastností, ale i zhoršení bezpečí, jak pro nás, tak pro ostatní vozidla, která na vozovce míjíme,“ dodal Vaníček.

S letními zabrzdíte rychleji

Vozidlo na zimních pneumatikách v létě více tzv. plave na silnici, a co je horší, jeho brzdná dráha je delší. „Při společném testu s Rakouským autoklubem ÖAMTC se prokázalo, že auto na zimních pneumatikách z 80 km/h zabrzdí o 6,4 metru dále než auto na letních,“ hodnotí první výsledky porovnání prezident ÚAMK.

Odborníci zkoušeli i brzdnou dráhu na suchém povrchu ze stokilometrové rychlosti. „Zatímco s letními pneumatikami už stojíte, auto s celoročním obutím ve stejném okamžiku stále ještě jede rychlostí 42 kilometrů v hodině,“ pokračuje Vaníček.

Testy proběhly i na vozovce, kterou pokrývala sedmimilimetrová vrstva vody. Zde se ukázalo, že výrazným parametrem pro bezpečnost je i stáří pneumatiky. „Auto se starými zimáky začalo klouzat už při rychlosti 65 kilometrů v hodině. Je to jasný důkaz nesprávného obutí,“ uzavírá hodnocení testu Vaníček.

Správci silnic značky odvážejí

Starosti značka přinese také obcím a krajům s pohořím či v podhůří, kde se to modrými značkami s vločkou jen hemží. Jako správci silnic musejí totiž nakupovat doplňkové značky, značky zakrývat, demontovat nebo jinak je zneplatňovat. Například v Královéhradeckém kraji budou značky na léto odvážet.

„Královéhradecký kraj se přizpůsobí platné legislativě. Dopravní značka Zimní výbava bude vždy mimo zimní období odstraněna,“ podotkl Michal Friček z tamního tiskového oddělení. Podle schématu, který kraj redakci poskytl, se to týká 13 míst.

Na českých silnicích se značka zimní výbava objevuje od roku 2008. Kromě speciální značky zákon ukládá povinnost mít na motorovém vozidle kategorie M nebo N obuté zimní pneumatiky v období mezi 1. listopadem a 31. březnem, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky mohou policisté řidiči uložit v blokovém řízení pokutu do 2000 korun. Pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté navíc oprávnění zakázat řidiči další jízdu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Další z rubriky

Autonomní koncept Volkswagen Sedric
Výrobcům elektroaut budou chybět baterky. Potřebují 40 gigatováren Tesly

Téměř všechny automobilky plánují v nejbližších letech ofenzivu elektromobilů, ale ke splnění těchto plánů jaksi chybí dostatek baterií. Volkswagen přiznal, že...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

ArcFox 7
Téměř polovina modelů elektrických aut by se mohla vyrábět v Číně

Čínské automobilky by do roku 2020 mohly vyrábět 49 z celkem 103 nových modelů elektrických aut, která budou do té doby na trhu. Vyplývá to z odhadu americké...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.