Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Špatný vtip v silniční vyhlášce: zimní gumy nařizuje značka celoročně

aktualizováno  12:35
Novela silniční vyhlášky platná od letošního roku odkryla další nesmysl. Modrá značka s vločkou C 15a, která nařizuje zimní obutí aut do konce března, nyní platí celoročně. Odborníci varují, že jízda na zimních gumách v létě ohrožuje bezpečnost v dopravě. A správci silnic nyní musí řešit zneplatnění značek na zbytek roku.

Značka zimní výbava na dálnici D1 | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Další nesmyslnou novinkou v upravené silniční vyhlášce č. 294/2015 Sb. je trvalá platnost modré značky s vločkou C 15a s názvem Zimní výbava. Doposud platila od 1. listopadu do 31. března. Tam, kde je značka napevno a nebude dočasně zneplatněna, tak může dojít k nesmyslnému pokutování řidičů, protože ti podle zákona musí místem projet s autem obutým zimními pneumatikami.

Zimní gumy dojíždí spousta řidičů i v létě, ale že to není zrovna bezpečné a stojí to i trochu paliva navíc, ví snad každý z nich. Autokluby před používáním zimních pneumatik v létě vysloveně varují. Ministerští úředníci ovšem od stolu vytvářejí normy, které situaci zhoršují.

Na zimních pneu v tropech?

„Toto rozhodnutí může lokálně vytvářet komické situace, kdy v létě při teplotách atakujících tropy bude vyžadováno, aby měl řidič na svém vozidle nasazeny zimní pneumatiky. Navíc u nás zatím neexistuje centrální registr míst s touto úpravou,“ hodnotí novou změnu v dopravním značení prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

Pevně osazená značka „Zimní výbava“ v Horním Maršově na východě Krkonoš

Pevně osazená značka „Zimní výbava“ v Horním Maršově na východě Krkonoš

„Nové znění této dopravní značky má vyjadřovat pouze to, že povinnost není vázána pouze na dobu od 1. listopadu do 31. března jako dříve, ale zkrátka také na případy, kdy se na silnici vyskytuje například sníh, led nebo námraza mimo toto období,“ uvádí Zdeněk Neusar z ministerstva dopravy. Toto opatření by podle něj mělo přispět k větší bezpečnosti, když například napadne sníh ještě na začátku dubna nebo naopak na konci října. „Očekáváme, že obce tuto značku budou využívat jen v případech, že to bude účelné a v opačném případě značku odstraní či zneplatní, případně využijí dodatkovou tabulku s odlišným obdobím platnosti.“

Co se změnilo?

Původní znění vyhlášky: „Zimní výbava“ (č. C 15a), která přikazuje řidiči motorového vozidla kategorie M nebo N8) v období od 1. listopadu do 31. března pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik.
Nové znění vyhlášky: Značka přikazuje řidiči motorového vozidla kategorie M nebo N, aby pokračoval v jízdě jen při splnění podmínek stanovených zákonem pro provoz vozidel v zimním období, a to bez ohledu na datum a aktuální nebo předpokládané povětrnostní podmínky.

Pod značkou může být umístěna dodatková tabulka s uvedením odlišné úpravy doby platnosti.

Argument ministerstva má však svá ale a celoroční platnost modré značky s vločkou zavání ohrožováním bezpečnosti řidičů, varují autokluby. Zánovní zimní pneumatiky jsou měkčí než letní, aby „lepily“ i v mrazu. V létě se na ohřátém asfaltu přilepí a trhají se. „Zimní pneumatiky totiž obsahují ve směsi gumy více siliky (speciálně upravený kysličník křemičitý, který se přidává do běhounových směsí) než letní, aby byly k vozovce přilnavější,“ vysvětluje prezident ÚAMK.

„Hysterie okamžitého přezouvání dle data a ne podle povětrnostních podmínek je někdy přehnaná. Přesto přežívat se zimními pneumatikami do léta nebo celoročně je nejen otázkou zhoršení jízdních vlastností, ale i zhoršení bezpečí, jak pro nás, tak pro ostatní vozidla, která na vozovce míjíme,“ dodal Vaníček.

S letními zabrzdíte rychleji

Vozidlo na zimních pneumatikách v létě více tzv. plave na silnici, a co je horší, jeho brzdná dráha je delší. „Při společném testu s Rakouským autoklubem ÖAMTC se prokázalo, že auto na zimních pneumatikách z 80 km/h zabrzdí o 6,4 metru dále než auto na letních,“ hodnotí první výsledky porovnání prezident ÚAMK.

Odborníci zkoušeli i brzdnou dráhu na suchém povrchu ze stokilometrové rychlosti. „Zatímco s letními pneumatikami už stojíte, auto s celoročním obutím ve stejném okamžiku stále ještě jede rychlostí 42 kilometrů v hodině,“ pokračuje Vaníček.

Testy proběhly i na vozovce, kterou pokrývala sedmimilimetrová vrstva vody. Zde se ukázalo, že výrazným parametrem pro bezpečnost je i stáří pneumatiky. „Auto se starými zimáky začalo klouzat už při rychlosti 65 kilometrů v hodině. Je to jasný důkaz nesprávného obutí,“ uzavírá hodnocení testu Vaníček.

Správci silnic značky odvážejí

Starosti značka přinese také obcím a krajům s pohořím či v podhůří, kde se to modrými značkami s vločkou jen hemží. Jako správci silnic musejí totiž nakupovat doplňkové značky, značky zakrývat, demontovat nebo jinak je zneplatňovat. Například v Královéhradeckém kraji budou značky na léto odvážet.

„Královéhradecký kraj se přizpůsobí platné legislativě. Dopravní značka Zimní výbava bude vždy mimo zimní období odstraněna,“ podotkl Michal Friček z tamního tiskového oddělení. Podle schématu, který kraj redakci poskytl, se to týká 13 míst.

Na českých silnicích se značka zimní výbava objevuje od roku 2008. Kromě speciální značky zákon ukládá povinnost mít na motorovém vozidle kategorie M nebo N obuté zimní pneumatiky v období mezi 1. listopadem a 31. březnem, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky mohou policisté řidiči uložit v blokovém řízení pokutu do 2000 korun. Pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté navíc oprávnění zakázat řidiči další jízdu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Další z rubriky

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Ferrari Testarossa Monodado
Ferrari Testarossa Monodado

r.v. 1987, naj. 38 100 km, benzín
2 837 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.